Gå til innhold
Arkivverket

[#10279] Dødsfallsprotokoll Drammen


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Hvor finner man dødsfallsprotokoller? Er de mikrofilmet? Eller er det noen som tilfeldigvis har tilgang til dem? Trenger dødsdato for min tippoldemor Berthe Oline (Trondsdatter) Olsen f. f.1833. Hun er å finne i ft-1900 for Eker, bodde da med datteren Othilia m/fam. Må jeg kanskje lete i kirkebøker først? Takknemlig for hjelp. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Statsarkivet på Kongsberg har ihvertfall dødsfallsprotokollene for Eiker. De er ikke mikrofilmet. Det greieste er kanskje å lete i kirkebøkene først, sånn at du vet når aktuelle person døde. Dødsfallsprotokollene kan utfylle med flere opplysninger som f.eks arvinger, hva som er å arve etc.JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Gry Vibeke. Kan ikke tilføre noe utover det som Jeanette melder i sitt innlegg, men jeg ble litt interessert i Berthe Oline. Er hun en datter av Trond Larsen og Johanne Nilsdatter? Disse to hadde minst seks døtre. Trond Larsen var født på Gutterud under Ulland i Flesberg i 1790 og gift med Johanne i 1817.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk for hjelp! Til Tor Kenneth. Ja, Berthe Oline er datter av Tron Larsen og Johanne Nielsdatter. Dette har jeg bl.a. bekreftet ved å sjekke kirkebok/dåp til Berthe Oline. I tillegg har jeg fått mye info. fra Jon Torp her i debattforum. I tillegg finner jeg i ft-1865 Eker en sannsynlig mor og søster til Berthe Oline.Kunne si en del mer om henne, men er først nysgjerrig på din interesse. Er du en slektning, kanskje? Kan du hjelpe meg med navn på disse søstrene? Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gry, tipper det er dødsfallsprotokollen for Bragernes du vil ha? Den er på Kongsberg - Den har alfabetisk register - Lett å finne fram i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei! Min interesse går Gry Vibeke går i hovedsak ikke ut på slekt, selv om vi tydeligvis har felles aner. Interessen min for Berthe Oline går mer utfra en interesse for 'slekter' som har bodd på Ramberg i Flesberg, og så har jeg en viss interesse for folk og ætter som har bodd i skogsområdene mellom Eiker, Kongsberg, Flesberg, Sigdal. Og da hvor det blir av dem som etterhvertRundt 1700 bodde noen av Berthe sine aner på et Rambergeie, kalt Gutterud, senere flyttet de til et Ulland-eie, men beholdt tydeligvis plassnavnet Gutterud. Flyttinga fra Ramberg til Ulland skjer rundt 1765.Berthe Oline Trondsdatter var etter de opplysninger jeg har pr. dags dato yngste barn i flokk på minst åtte; Anne Severine, Lars, Kari, Gunhild,Marthe Kristine, Live Maria, Johanne Helene og din Berthe Oline.Trond Larsen var sønn av Lars Larsen som i 1777 giftet seg med Anne Hansdatter fra Holte i Eiker.Disse to fikk ti/elleve barn. Lars Larsen døde i 1797 og Anne gifta seg da oppatt med Anders Amundsen Alfsen. Jeg mener også å huske at ett par av Trond Larsen sine brødre var kjente bjønneskyttere i distriktet.Trond Larsen er reg. på et Kolbergeie i 1801 og sies å være på et Skarra-eie i 1837. Kilder for disse opplysninger er bygdebøker for Flesberg, diverse kirkebøker og skifteprotokoller og andre litt mer 'flytende kilder' som kan spesifiseres senere viss det er av interesse.Og 'slengsøk' hos Mormonerne. - I Sigurds Vinger bygdebøker for Flesberg vil du finne masse stoff på baksida av Lars Larsen (faren til Trond). Men, det er vel lite å hente i Flesbergbøkene på mora; Anne Hansdatter Holte f. omk 1753. Hun var som tidligere nevnt fra Holte i Eiker.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk for sist Jon og takk for hjelp! Det var jo du som først fortalte meg om dødsfallsprotokoller. Takk til deg, Tor Kenneth, her var det spennende informasjon.Hva tror du om dette - Berthe Oline giftet seg med 'min' Ellev/f Olsen, da han var enkemann. Ved sin konfirmasjon i 1836 hadde han oppholdssted Gunnerud trodde jeg. Vanskelig skrift i kirkeboka. Var det Gutterud det skulle være? Det er rett at Tron/d Larsen var på Skarraeie. Ved hjelp av Jon Torp var det mulig å tolke det stedsnavnet ved Berthe Olines dåp i 1833. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Tror du skal holde beinhardt på at Gunnerud og Gutterud i denne sammenhengen er to forskjellige plasser. Har sett på et par av de andre temaene dine og der fremkommer det vel at Ellev Olsen ble konfirmert i Lier. De Gutterudplassene jeg nevner her er noen mil unna, i Flesberg Kommune. Glemte forresten i det forrige innlegget å si at som en start når det gjelder Flesbergbøkene er det bind nr. 6 du i første omgang trenger.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk skal du ha, Tor Kenneth.Jeg tror at jeg trenger å lese litt geografi på diverse lokale kart. Får begynne med NAF-boka.Mvh.Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har lett i kirkebøker for Bragernes etter dødsdato for tippoldemor Berthe Oline. I kirkebøkene jeg fikk låne gjennom biblioteket fant jeg ikke dødsfall for aktuell periode i det hele tatt. Filmene var et sammensurium av årstall og innhold. Er dette et kjent problem? I tillegg var filmene jeg bestilte for Bragernes også merket Eker-Houg. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut når Berthe døde? Fakta: Berthe (Birte) Oline Trondsdatter f. 4/1 1833. Ft-1865: Berthe O. Trondsd. gift med Ellef Olsen, bosted Eker. Ft-1900: Berthe Oline Ols.(Olsen), enke, bosted Bragerhagen Drammen. Håper noen kan hjelpe meg videre. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.