Gå til innhold
Arkivverket

[#10281] Ole Jensen Skaugset 'bortkommen sjømann'fra Ålesundomr.?


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Jeg prøver meg pånytt med en etterlysning av min oldemor Andrea Elisabet Hatløy sin far.Andrea ble født utenfor ekteskap. Det jeg vet med sikkerhet utfra kirkebøkene er: dåpen Ulfstenprgj: Andrea Elisabeth Hatløy f.29/9 1893 i Ulfsten prgj. mor:pike Karen Petersdtr.Hatløy far:ungkar Ole Jensen Skaugset bosted Ålesund Barnet født i BrandalAndreas vielse Aureprgj 1915:Brudens far: Ole Jensen Skaugset ugift sjømann.Utfra FT 1900 for Ulstein ser jeg at Andrea bor sammen med sin ugifte mor og hennes foreldre på garden Bakken på Hatløya.'Problemet' er at jeg ikke finner faren i FT 1900,selvom jeg har prøvd alle slags varianter av navnet.Har også lett i skipslistene.Jeg tror nok at 'min' Ole er den Ole som i FT 1875 for Ålesund bor med sine foreldre i Kipervigen gardnr.38:isåfall er det Ole Skougsæth f.1871 fødested Ålesund.Hadde blitt kjempeglad for hjelp med dette! Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skauset/Skaugset/Skougset er en gård i Eid kommune, Sogn og Fjordane. Jeg ser der er en Ole Johnsen Skaugset f. 1839. Om det er din Ole, vet jeg ikke, men jeg kjenner heller ikke til at det er andre gårder med dette navnet. Jeg ser ofte ved både ved avskrifter og i originalene av kirkebøkene at Jensen blir til Jonsen og omvendt. Men dette er bare et tips så du kan kikke utenfor Ålesund-området også. På Skaugset fantes det også en Jens, så sjekk folketellingene også.Mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei,og takker for svar! Ole Jensen fra Ålesund (FT 1875)sin far heter Jens Jensen Skaugset f.1839 på garden Skaugset på Eid i Nordfjord hans mor heter Elisabet Olsdtr f,1846.Jeg har saumfart alle andre fra denne gården,og tror nok det må være den rette Ole jeg har funnet. Jeg vet (via familien)at 'min' Ole fikk en datter til i 1903(?),hun ble bosatt i Bergen og het Elisabet Skaugset Larsen så et sted må han være også i FT 1900.Kan det være mulig han kan ha vært til sjøs,men ikke blitt registrert i skipslistene? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Folketellingen 1901, Klingen, Sør-Trøndelag: Ole Skaugseth, Snedker, tegner ved sagbrug født 1871 Eid, Nordfjord, og kona Johanna Skaugseth g Haandverkerkone f. 1873. Kan dette være din bortkomne Ole? Forøvrig fant jeg en Marie Skaugseth i Bergen, men født i Ålesund, i tellingen 1901. Kanskje er det en sammenheng?mvh.Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei, og takker igjen for innspill!Har sett på Marie Skaugseth i FT 1900,og hun er nok søster til MIN Ole,de bor sammen med sine foreldre i Kipervigen gardnr38 i Ålesund i FT 1875.(dersom dette er rette Ole da!)Den Ole som bor i Klingen i NT i 1900,har jeg etterhvert tro på må være Ole Peder Johann Knudsen f.11/3 1871 i Nordfjordeid,med foreldre Knud Skougsæt og Oline K. Pedersdtr Skougsæt (jfr FT 1900 og fylkesarkivet for Sogn og Fjordane,de bor på husmannsplassen Skougsætlie)Jeg vet jo ikke sikkert om min Ole er født i Ålesund,kun at han bor i Ålesund ved Andreas fødsel,men jeg vet at faren må hete Jens.Prøver nå med en etterlysning av datteren han fikk som giftet seg i Bergen:Elisabeth Skaugseth Larsen f.1903 (arkivforum) Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.