Gå til innhold
Arkivverket

[#10288] Tønnes Pedersen, Christiansand.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Tønnes Pedersen er fødd kring 1829/30, han giftet seg 7.febr. 1851 med Kristine Marie Jacobsdatter Rosenvold, etter kirkebok ved vigsel er hun fødd kring 1823. Jeg prøver å finne når tid dette paret døde, jeg mener bestemt at de døde begge to i Chr.sand. Men kansje jeg tar feil? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Kristine Marie Jacobsdatter Rosenvold er faktisk en liten nøtt. Hennes far må ha hatt navnet Jacob. Jeg har rotet i alle de bøker som tenkes kan, der denne Rosenvold familien som kom til Kristiansand kunne tenkes å finnes uten hell.Er det tenkelig at navnet Rosenvold også kan finnes lenger øst. Hennes mann Tønnes har på sine gamle dager bodd i Holt/ Tvedestrand. Og jeg spør meg hvorfor? Resten av familien har bodd i Christiansand. Kan det ha vært et slektsbånd østover kansje? Jeg finner ingenting om henne i Kristiansand. Kirkebøkene forteller meg ingenting. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarl Berge

Det ser ut som Kristine er datter til Kjøpmann Jakob Tønnesen 1778-1821 gift med Margrethe Johannesdatter Rosenvold 1774-1853. Altså har Kristine brukt morens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette var en virkelig verdifull opplysning Jarl Berge. Men det er noe som ikke stemmer fortsatt, Kristine er født i 1823 i følge f.t. av 1865. Kansje jeg bør sjekke kirkeboken om hun faktisk er eldre. Hvor fant du denne opplysningen? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det fremgår visstnok av en slektstavle om Rosenvold-familien på Statsarkivet i Kr. Sand. Men jeg har ikke sjekket det mot kirkebøkene. Det er jo også en sen fødsel både for moren og faren(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Randesund boken II (Randesund Bygdebok gård og ætt)side 41 er gården Søm gnr. 58. Der har mange etternavnet Rosenvold, som da er navnet på et sted under denne gården. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker deg Jarl for gode opplysninger. Ja alderen til foreldrene er jo høy, men alt er jo muligt til det motsatte er bevist. 'Sara var dog 90'. Til deg Knut, opplysningene her kan nok kaste en ny mulighet for Rosenvold slekten på Søm. Men veien å gå blir vell faktisk statsarkivet skulle jeg tro. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja her har jeg nok et lite problem tror jeg, i flg. kirkeboken er denne Kristine døpt 23.august 1823, og der nevnes foreldre til Jacob Christiansen Abel og Birte Marie Knudsdatter.Det som er litt underlig i denne saken er at jeg finner navnet Abel koblet opp i Rosenvold navnet og i en annen forbindelse, og en har alså en Margrethe Jacobsdatter Rosenvold og finne ut av. Dette må jo bety, arbeid på Statsarkivet for å løse mysteriet. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er jo noe forenklende for din leting at det finnes en gård med navn Aabaal (Abel). Se i Birkenes bygdebok I og II.Kirstine Marie Jacobsen f.29.juli 1823 dbt.10 aug. 1823,Kr.sand.S. Foreldre: Jacob Christiansen Abel, Birte Marie Knudsdtr. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Her er trolig det riktige, i anetavleform: 1 Kristine Jakobsd Rosenvold 1823- 2 Jakob Christensen Rosenvold Åbel (gift II Anne Knudsd Dostad?) 3 Berte Marie Knudsd fra Stavanger -1827 4 matros Christen Olsen Rosenvold Åbel 1761-1854 (hus nr. 94 i Kristiansand 1801) 5 Berte Marie Jakobsd Jerdahl 1773- 8 degn Ole Sørensen Åbel 1716-1783 (gift I enke Anne Jakobsd Mørch) 9 Magdalena Christensd Rosenvold 1739-25.7.1809 18 Christen Jonassen Rosenvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Ekteparet Tønnes Pedersen og Kristine Marie Jacobsdatter fra Christiansand, har skapt noe hodebry. Jeg skulle så gjerne hatt dødsdatoen for disse to, men klarer ikke å lokalisere de i aktuelle kirkebøker. Tønnes finner jeg ved f.t.i 1900 på Holt i Aust Agder, uten sin kone Kristine Marie. Jeg antar hun er død. Historien forteller at Tønnes flyttet østover til Tvedestrands distriktet etter bybrannen i Kristiansand i 1892. Jeg har gjenomgått kirkebøker fra Holt over døde fra 1892 til 1912 uten spor. Jeg har også gjenomgått de aktuelle kirkebøker fra Kristiansand etter 1875, og frem til 1892 med et lønnlig håp om å finne Kristine Marie Jakobsdatter. Men jeg står uten spor.Noen sider av kopiene av kirkebøkene er jo dårlige, så jeg kan jo ha oversett det viktige spor. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg gjør et nytt forsøk på å finne dødsdatoene til ekteparet Tønnes Pedersen og Kristine Marie Jakobsdatter fra Kristiansand. Se mitt tidligere innlegg. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.