Gå til innhold
Arkivverket

[#10289] Hvor er det blitt av Langgade i Sandefjord?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei Jeg leter etter Langgade i Sandefjord. Det ser ikke ut som den eksisterer lenger, men vet noen hvor omtrent den lå? Min oldefar bodde her i 1900 Se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var en bybrann i Sandefjord der store deler av sentrum gikk med. Etter dette ble byen bygd opp med et delvis nytt gatenett, og jeg mener å ha lest at Langgade 'forsvant' i den forbindelse. Jeg har også sett et kart der nytt og gammelt gatenett er tegnet inn. Tror boka heter 'Sandefjords historie' av Hougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Har lest en artikkel i Sandefjords Blad for noen år siden. Der sto det at gatene i sentrum fikk nye navn etter bybrannen. I Sandefjords historie bind 1.er det på s.29 et billede fra Langgaden i 1893.På billedet i artikkelen så det ut til at Langgd.var en tverrgate til Jernbanealeen på nedsiden (mot sjøen). Dersom matrikkelnr.er identisk med gårdsnr., kan det være Kongensgate,se s.54 i Sandefjords historie .Sandefjord bibliotek har sansynligvis kart som kan gi oss svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

P.s På s. 4. et billede tatt fra Langgaden med Sandefjords første kirke i bakgrunnen. Det viser kirketårnet på høyre side av kirketaket,det kan være Preståsen vi ser i bakgrunnen.Brannen brøt ut ved 1-tiden natt til fredag 16.mars 1900.Kilde: 'Sandefjords historie', Arne Hoffstad-Knut Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei. Takk for svar... Trur jeg må ta en tur til Sandefjord bibliotek. Jeg chattet forresten med bibliotekvakten på biblioteket der for å finne denne gata...men uten hell. Det var en fin mulighet til å få svar med engang...morsomt... Sandefjords historie, ja...den er i 2 bind...stemmer det? Kan jo prøve å få lånt den...men jeg trenger kanskje bare 1 bind? Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Liv.Fint å treffe på likesinnede, på leiting etter Langgaden. Du trenger kun bind nr.1. jeg har nå sittet å studert billdene, et gammelt dårlig kart fra boka, med lupe og lest grundig. Slik jeg forstår det så er Langgaden omdøpt til Kongensgt. etter brannen. Den første Sandefjord kirke må ha ligget lenger ned i byen,nærmere Kongensgt. Da det skulle bygges opp igjen etter brannen kjøpte byen jord av Sandeherred prestegård og den nye kirken ble flyttet lenger opp i terrenget,den ble jo også en del større enn den første. Dette har jeg vært interessert i fordi jeg også hadde slekt i Langgaden.M.v.h. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Av Langgaten/Kongens gate er det et nydelig billede av den delen av gaten som ble spart under bybrannen 1900. Det står på s. 19 i 'Sandar' bind 2, av Vilhelm Møller.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei May Karin Takk for info om Langgaden! Min oldefar bodde i nr 206 (det må ha vært en lang gate!) så jeg vet ikke om den delen ble spart av brannen...vet du? Tror nok jeg må ta meg en biblio-tur til Sandefjord snart.....De har endel utgaver av Sandefjords historie der så jeg...håper de har bøkene inne når jeg kommer...Inntil videre....takk for info! Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Liv. Mine aner bodde i gårdsnr.215, jeg antar at gårdsnr. er = matrikkel nr. Jeg mener at det er den delen som ble spart i brannen, har et lite nytt bykart som antyder gatenr.i Kongensgt. Mitt holdepunkt er et billede fra førstnevnte bok tatt av matrikkelnr.215,= Kongensgt.39. Hvis du er litt kjennt i Sfj.er det gata ovenfor Aagaards plass.mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen...Da var de kanskje naboer, da.... Nei, jeg er ikke noe kjent i Sandefjord, men jeg har en ny kartbok over Vestfold, med bykart. Aagaards plass finner jeg ikke her...er den i tilknytning til Kongens gate, men i hvilken ende? Mot Sandefjordsveien? Så det er matrikkelnr? Det står bare under gatenavn i FT 1865, så det var ikke så lett å se... Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn larsen

Hei. Mellomr side 64 og 65 i Sandefjords Historie II er det kopi av et kart fra 1868. Langgaden starter fra Kirkegaden 131 og ender i Bugaardsgaden 166. Husnummereringen er fra 187 mot syd til 215 på nordsiden mot Bugaardsgaden.. På kartet vises ikke lavere husnummer! Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei igjen. Hver gang jeg har vært i Sfj. har jeg fundert på hvor Langgaden lå, det er først hjemme med bøkene jeg har orientert meg nå. 1865 folke tellinga viser gårdsnr. 215, Langgaden = Kongensgt. 39. Sfj. Hvis du finner krysset Kirkegata/Kongensgt., stå mot kirketårnet, gå til venstre i Kongensgt.,du krysser Dronningensgt., fortsetter videre i Kongensgt. Du går da i retning mot Sjøfartsmuseet. Der kan du telle husnr. Ikke se bort fra at hus kan være revet. nr.215/39, skal da være siste hus på høyre side hvis tellinga stemmer. Jeg skal snarest ta en tur og orientere meg selv. De anbefalte bøkene kan du fjærnlåne på ditt lokale bibliotek.Lykke til, mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takk for info....skal se om jeg finner ut noe der nede...Er klar over mulighet for fjernlån (har selv jobbet på bibliotek), men jeg har lyst til å ta en tur for å se gatene. Jeg regner også med at jeg klarer meg med noen kopier fra bøkene. Jeg har nemlig 5 slektsbøker hjemme som jeg tar for meg nå, så det holder for øyeblikket...puh....Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Hei,Matrikkelnr. 209 ble ikke berørt av bybrannen i 1900. Den ligger i krysset Kongensgate/Sverresgate i dag, og er vel mest sannsynlig Kongensgt. 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen....Nå har jeg endelig vært en tur i Sandefjord. I krysset Kongens gate/Sverres gate fant jeg nr. 31 og lenger opp i Kongens gate nr. 34. Kan Matrikkelnr. 209 være en av disse husene? Var også innom biblioteket og spurte litt...fikk ikke altfor god hjelp der, synes jeg..... De hadde ikke gamle kart over Sandefjord før bybrannen i 1900, og trodde ikke det var avbildet noe sånt i bøker de hadde....fikk jeg høre... Men jeg fant bilder av Langgaden i Sandefjords Historie av Hoffstad/Berg. Et spørsmål til Jan Sigbjørn Larsen: Du nevnte en kopi av et gammelt kart på s. 64/65 i Sandefjords Historie...men den boka fant jeg ikke...hvilken bok mente du? Litt oppklaring av lokalkjente ønskes :) Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Liv.Det passer bra at du er på nettet idag.Sandefjords Blad har en kunngjøring idag om at Foreningen Gamle Sandefjord inviterer til byvandring onsdag 2. oktober kl.18.00. Tema: Historien om Langgaden som ble Kongensgate. Om hus,forretninger og folk. Noe for deg? Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei May Karin. På nettet i dag? ...har fastlinje og er på nettet hver dag....om jeg får be :-) Vel..den byvandringen passer vel meg ypperlig, ser det ut som! Kan du si litt mer om den, hvor møter man opp o.l. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Liv.Fremmøtet for byvandringen er utenfor Sandefjord Sjøfartsmuseum. Hvis du ikke er kjennt der, så ligger det i Museumsgata, like ved Sjøfartsmuseet, nesten nede ved Strømstadferge-brygga. Selv parkerer jeg ved Sandefjord kirke ca. kl. 17.40, der er det bra parkeringsplass. Omvisningens varighet,ca. 1,5 time.Mvh.M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei igjen, et PS! Gule sider villedet meg ang. Sjøfartsmuseets beliggenhet,beklager. Det ligger ved begynnelsen av Kongensgt., den eldste delen av Langesgd./Kongensgt.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei og takk for info! Jeg drar nok nedover til Sandefjord på dagen og bruker noen timer på biblioteket før byvandringen! Vi sees vel kanskje, da. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

I avdelingen for lokalsamlingene på Sandefjord bibliotek så jeg et kart over de gamle gatene i Sandefjord. Jeg mener det var til folketellingen 1865. Det var en plastmappe med kopi av den originale tellingen for Sandefjord. Da jeg så den lå den oppå arkivskapet med utklipp/kart.Håper du finner det. Ta deg litt tid i lokalsamlingen når du skal til Sandefjord imorgen.Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

Nå fant jeg kart i en bok jeg har. Finn Olstad: Sandefjords historie bind II. Helt bakerst (s. 464) er det et kart som viser gatene i 1881, og gatene i 1995. Det ser ut til at det er skrevet inn nummer på eiendommene også, men da trengs lupe.I bind I finner du ihvertfall tre bilder fra Langgaden. På s. 124, s. 79 og s. 81.Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiBare et lite tips når det gjelder kart. Det skulle ikke forundre meg om teknisk etat i kommunen har dette. De kommunale arkivene går relativt langt tilbake, og i mange tilfeller har teknisk etat tatt vare på kart for å kunne sammenligne med nyere versjoner. Vil tro at det kan være større sjanse der enn på biblioteket.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.