Gå til innhold
Arkivverket

[#10292] nærvene behøvde ro, (Sønvisen og målsnes/målselv)


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

Jeg holdt på å bli gal en stund, jeg tenkte bare på min forsvunne forfar.....jeg tok derfor en pause fra dette....Nå er jeg tilbake, mer 'gal' en noen gang, og savner framdeles en forfar eller to....Fikk micro film fra hamar, men klarte ikke å lese det aktuelle stedet....hva gjør jeg da ? Foreldene til Peder Synvis f.23.6.27.døpt i tolga 12.8.27. Far heter synvis pedersen, gift med Marit ?Vidre mangler jeg en kar ved navn ole Johnsen født i sælbu, gift med bente olsdatter flyttet til målsnes,Gresnes....Jeg finner noe som ligner, men de mangler en søn ved navn Johan Peder født i 1856 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Holm

Johan Peder ble født 26.5.1856 og døpt 8.6.1856. Foreldre var Ole Johns. og Beate (Torkline Beate Olsd.) De bodde da på Storbakken, senere på Målsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Målselv bygdebok bind 2 side 34 under Gressnesli står følgende: Husmannsplass under bruk 9. Ole Johnsen, Kalk-Ola og Torkline Beate Olsdatter. Ole født ca. 1821 i Verdal og Torline ca. 1826, samme sted. De prøvde lykken i Amerika før de slo seg til her i 1858. Ola drev kalkbrenning i stor stil, men var egentlig murer. Torline var mye brukt som fødselshjelperske, krafskjerring. I 1865 bor de her med barna Jørgen Oluf 17 år, født i Boston, Julianne 14, Hans 12, Gurine3 og Ole Berner 1. Alle de fire yngste er født i Målselv. Det er bevart 2 brev fra Ingebrigt Trulsen til prost Brun i det store nødsåret 1867. I det ene blir det bedt om mat til utrustning til Ole Johnsen som har tenkt seg på Finnmarksfiske. Det andre brevet forteller at den 1/2 v mel de fikk, er spist opp, og at Torline Olsdatter stadig plager Ingebrigt fordi hun ikke synes han har den omsorg for familien hennes som han burde ha, for prossten har lovet at det skulle bli sørget for dem mens mannen var på fiske. Torline døde i 1900, mens Ole levde enda et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri  Olsen

Her må du til Os nær Røros. På Narjordet ligger Synvisgården. Det er trykt et slektshefte, men du kan også se i bygdeboka for Os. Jeg stammer også fra denne gården. Musikk og skapende evner ligger til folket herfra.Vi finner ei grein i Tverrelvdal.Lykke til vidre i jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Synvis/Sønvis Pedersen er født ca.1788/89 iflg. 1801-tellingen, og ble gift med Marit Nielsdatter den 6.april 1827 Tolga, i følge familysearch.com.Synvis er sønn av Pe(de)r Synvisen (f.1754/55 iflg. 1801T)) gift 27.desember 1780 Tolga med Kari Torgersdatter (død før 1801).Den nevnte Pe(de)r Synvisen er antakeligvis sønn av Synvis Pedersen og Barbra Olsdatter, gift 12.april 1750, Tolga, som du finner på familysearch.com.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.