Gå til innhold
Arkivverket

[#10296] Adressebøker for Bergen etter 1945???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det er utgitt en rekke adressebøker for Bergen etter 1945.S. M. Brydes Forlag sendte i 1971 ut 27. utgave av 'Adressebok for Hordaland fylke med firmafortegnelse for Bergen og skatteligninger'.A/S Bergen Adressebok kom i januar 1983 med 27. utgave (98. årgang). Det er den siste jeg kjenner til fra denne utgiveren.Informasjonsforlaget A/S sendte ut to utgaver med lokalveiviser, en i 1988 og en i 1989.Alle de utgavene det er vist til ovenfor er bygd på skattelister, og selve skattelistene for Bergen har også vært trykt årvisst. For de siste årene ligger de også på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Yngve for ditt svar!Grunnen til mitt spørsmål er at en i slekten til min mor bodde i Bjørnegården høsten 1945, da vi var og besøkte henne. Nå er mitt problem at jeg ikke er i stand til å husk hennes navn. Hvis jeg så eller hørte navnet hennes så føler jeg meg overbevist om at jeg ville huske det. Jeg er ikke sikker på hvilken etasje, men lurer på om hun bodde i øverste etasje.Er noen av adressebøkene på lagt ut på nett?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bjørnegården lå ved Strandgaten 43/45. De fleste adressebøkene er ordnet alfabetisk på etternavn, og uten gatevis oppregning. Stemmerettsmanntallene var lenge organisert etter gateadresse, og stemmerettsmanntallene fra 1945 burde derfor kunne gi det beste utgangspunktet for å finne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Yngve.Hjertelig takk for svaret! Ja, jeg husker at vi gikk inn fra Strandkai-siden og tok heisen opp.Men når jeg ikke husker hennes navn, da blir det nok problem med å finne henne. Det jeg kan gi som opplysning om hvem hun var, er at ved reataureringen av kirken i Gildeskål så var det hun som gav vindusglssene til den. Det var glassblåste vindusglass, slik som de opprinnelig hadde vært.Det er mye mulig at hennes navn var Edvarda eller noe lignende, men det er jo et tynt grunnlag å søke på. Muligens - hvis jeg fant ut hvem som kan svare på det i Gildeskål kirke - at jeg da kunne finne det ut.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjerldsgård

Ved siden av telefonkatalogene er vel manntallen de beste åpne kilder man har for perioden etter 1900. Det er vel bare de seneste Mantallene som finnes søkbare, selv Folkeregisterets opplysninger finnes vel ikke søkbare før ut på 80-90 tallet. Skal man finne folk i disse registrene må man derfor finne dem manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Hei Jeg har en adr.bok for Bergen 1975 med liste over de som bor i de forskjelige husene men, jeg må ta en tur til byn, for å finne husnummeret på Bjørnegården. Da denne har inngang på flere plasser. Og Strandgaten 43/45 ikke er listet opp. Eller vil jeg henvise deg til en fin side for Gildeskål http://www.gildeskal.net/ Ellers Har DIS-Salten en CD med Skifter fra området. Håper at dette kan hjelpe deg litt på vei MVH jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jarle.Takk for ditt svar! Jeg har allerede hatt kontakt med han som har ansvaret for Museet i Gildeskål og venter på et svar derfra. Om vedkommende dame var i live i 1975 vet jeg ikke, det er jo mest sannsynlig siden restaureringen av kirken i Gildeskål vel foregikk i begynnelsen av 70-årene.Når det gjelder web-siden i Gildeskål fikk jeg ikke den opp skikkelig, men skal prøve mer siden.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.