Gå til innhold
Arkivverket

[#10302] Niels Kielsen, soldat i Trondheim 1827-28, Vardøhus fra 1829


Gjest Mads Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mads Jensen

I april 1829 meldte konstabel Niels Kielsen seg til tjeneste på Vardøhus festning.Han var 24 3/4 år gammel, hadde vært to år ved en millitær avdeling i Trondheim og hadde avlagt troskapseden der. Han var født ca. 1804 på Bynesset. Han giftet seg og bosatte seg etterhvert på Ekkerøy.Noen som har kjennskap til / forslag til i hvilken millitær rulle i Statsarkivet i Trondheim han kan finnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer du inn i bildet ? Niels Kjeldsen var min tippoldefar. I Vadsø By`s historie fremgår: Kom ca. 1830 fra Trondhjem som konstabel til Vardøhus Min oldefar Amund Amundsen Kirkesæther kom noenlunde samme veien. Ved folketellingen 1865 for Vardø er han anført under Vardøhus festning, innenfor murene: no. 15, Amund Amundsen, musketer, Hevne; 23 år ugift mann, da er han altså kommet til Vardø. Jeg har også vært på jakt etter bakgrunn både i Trøndelag og Vardø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Jensen

Så vidt jeg kan se har du og min kone dette slektskap:Nils Kjelsen - Nikolai Nilsen - Petra Lovise Nilsen - Alfrida M. Amundsen - Tor HaugeNils Kjelsen - Nikolai Nilsen - Anton Nilsen - Johanna J. Nilsen - Tove JervidaloNærmere familieinformasjon kan vel utveksles direkte. Hører gjerne fra deg på min adresse mads.jensen@c2i.netHører fortsatt gjerne fra noen som kan hjelpe meg inn i de militære ruller i Statsarkivet i Trondheim. En konstabel var vel en 'menig soldat i artilleriet som betjente skytset'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.