Gå til innhold
Arkivverket

[#10310] Cornelius Nielsen f. 1787, Valderhaug, Sunnmøre.


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

Digitalarkivet : Døypte i Borgund. Cornelius Nielsen f. 1787 , far Niels Jonssen. Også en dødfødt tvilling. Samme Cornelius finner jeg i ft. 1801 som tjenestefolk hos Ole Johansen på garden Bjørnø i Borgen sokn. Men hvem er mor til Cornelius? Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for Borgund sokn som kan finne fadderne til Cornelius, og om Niels Jonssens hustru finnes blant introduserte kvinner i 1787? Takknemlig for all hjelp jeg kan få. MVH. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Har du dette? Ungkar Nils Jonsen Valderøen ble i 1784 i Borgen gift med Pige Gjertrud Johannesdatter Bjørnøe. I folketellingen 1801 for gården Walderhougstrand finner vi Nils Jonsen som da var husmann uten jord. Han var 50 år og i sitt 1 ekteskap med Gjertrud Hansdatter. Hun var og 50 år og vanfør.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Forøvrig hadde Johan Clausen Biørnøen datteren Gjertrud som var døpt 16/9 1753, og sønnen Ole døpt 9/10 1758. Ole Johansen finner vi igjen på Bjørnøy i 1801 og da er han 45 år. Ole Johansen skulle da bli morbror til Cornelius Nielsen.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fra en annen kilde har jeg fått oppgitt at dette ekteparet skal være barnløse. Hvis Gjertrud er blant de introduserte kvinner 1787,da er hun Cornelius mor og jeg har hennes slekt langt bakover.Faddrene kan vel også fortelle litt om slektstilknytning.Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Gjertrud har aner fra disse ættene : Janecken , Holck og Soop. Det er i boka om Janecken ætta nevnt at hun ikke hadde barn, men disse opplysningene skal visst være litt tvilsomme. Jeg har ikke selv boka. Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei, eg har sjekka grunnlaget for filene som er lagde ut på internett. I døyptelista er Cornelius ført med fadderane Ole Pedersøn, John Nielsøn, Ole Salamandsøn, q Malene Knudsd. b.h.p., Synnøve Nielsdtr., alle av Walderøen. Når det gjeld lista over introduserte kvinner (kyrkjegangskoner), så er denne lista ført til og med 1786, og avslutta med innførselen: 'Hermed slutter oppgavene over kirkegangskoner.' I dødsprotokollen for 1786 er berre oppgitt: 'Niels Jons. Valderøens dødf. tvillingsøn.' Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hjertelig takk til Olav Myklebust. Niels Jonsen og Gjertrud Johansdr. ser ikke ut til å være i nær slekt med noen av faddrene. Så en løsning på Cornelius`s mor finnes ikke her.Ang. kirkegangskoner : Når ble det slutt på introduseringen av kvinner etter barnefødsler?MVH. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Men nå er det i alle fall sikkert at det var Nils Jonsen Valderøy/Valderhaugs sønn Cornelius som ble døpt i 1787 etter en tvillingfødsel hvor det andre barnet døde. Og det fantes vel ingen andre Nils Jonsen Valderøy enn den som var gift med Gjertrud Johansdatter Bjørnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk skal du ha Andreas. Du har som vanlig rett. I farten la jeg ikke merke til det siste Myklebust skrev om Niels Jonsen Valderøen. MVH. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.