Gå til innhold
Arkivverket

[#10311] Hvilken pest i 1620-årene?


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg skriver av førstebygsel i Nord-Trøndelag. På 2 av gårdene som blir bygslet rundt 1628, den ene i Ytterøy og den andre i Sparbu, har den tidligere eier m/familie fradødd i pesttiden. Er det noen som vet hva slags pest dette var?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sissil, Jag tog mig en titt i Dick Harrisons bok, Stora Döden (2000) - en bok jag gärna rekommenderar för den som är intresserad av Digerdöden. Han skriver där att 'den andra pandemins svallvågor fortsatte att rulla fram över Europa under hela 1500- och 1600-talen...' Han nämner att Sverige t ex drabbades 1604-1605, 1620-1623. Det är väl samma våg som drabbar Norge. I en socken jag särskilt har ägnat mig åt, kallades 1621 i domböckerna 'stora dödåret' och var länge en tidpunkt man höll redan på och omtalade händelser i förhållande till. (Var det en ändå äldre händelse talade man om 'Stångebro slag' - ett slag mellan Hertig Carl och Sigismund som stod vid Stångebro i Linköping 1598. Du hittar säkert sådana talesätt även i norska domböcker). Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hei Olle. Takk skal du ha for henvisning til boken - den er nå bestilt, sammen med en liten bok fra 2002 som sikkert inneholder noen tilleggsopplysninger. Jeg fant enda et tilfelle, og vil nok kanskje støte på flere. Jeg har foreløpig ikke vært borti tilfeller som henviser til akkurat denne perioden (og heller ikke andre pest-tider), men nå er jeg jo oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sissel, Tänkte på det efteråt - jag borde sagt att boken ger ett helhetsperspektiv på Digerdöden, alltså inte ett nordiskt perspektiv. För mig var läsningen en riktig Aha-upplevelse. Mycket hade nog varit annorlunda om inte Digerdöden kommit - och inte bara till det sämre! Föressten; Nästa stora pestepedemi som är mycket omtalad är pesten 1710. Folk dog som flugor i t ex norra Småland, som jag kommer från. Om Du söker pest+1710 i t ex google, ser Du att den var vanlig lite här och var. Troligvis hade ni pest i Norge även 1710, men det känner jag ej till. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du skrev at Svartedauden rullet over hele Europa, så jeg forsto at boken omtalte Svartedauden i sin helhet. Og det er jo det som er mest interessant.I Nord-Trøndelag har de nok unnsluppet pesten i 1710. Presten i Stod er veldig flink til å beskrive dødsårsak, men det var ikke uvanlig mange dødsfall i denne perioden, og heller ingen sykdomsepidemier. Mange dødsfall var det imidlertid i 1718/1719, men da var det krigen som tok knekken på mange unge menn.Det var også en koppe-epidemi i 1742, der en rekke barn døde, og deretter en rekke gamle. Denne kom også tilbake to ganger med noen års mellomrom, men da var det langt færre som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hvis du mener hva slags pest lunge- eller bylle, har jeg ikke funnet svar på det. (Man skriver nå også om at svartedauen kanskje heller var en form for ebola-virus enn lungepest).Hvis du søker på Google, vil du kunne lese om pesten 1628-1630, ca.1500 døde i Christania, på landsbasis er vist nok nevnt.ca.5000, at den startede i Marseilles og kom i kjølvannet av 30-årskrigen, (han Chr.IV blandet seg inn, men trak sig ut i 1629), den førte med sig hungersnød høje skatter (omtrent 4 dobling)og avgifter, myndigheterne i Danmark forsøkte å skjerme Norge (Jylland var hardt angrepet), med forbud for ilandstigning, man klarte å begrense den til Troms.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha, men hvilke ord søkte du på for å finne den informasjonen? Jeg har problemer med å få begrenset søket.De klarte vel ikke helt å begrense angrepet på Norge til Troms - det var minst 3 familier i Nord-Trøndelag som døde, så det er vel ikke urimelig å anta at det var flere tilfeller rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er adr. til noen av de sider jeg var innom,LenkeI tillegg søkte jeg på 'pest 1620' og bare 'pest', skal ikke gjøre meg klok på annet enn ref. til hva der sto, og alene i Kristiania var det jo som nevnt ca. 1300 et sted og 1500 nevnt et annet, men jeg har set tallet 5000 for hele landet, og da er det vel klart at der må være flere tilfeller rundt i landet, du vil også kunne finne noen der har sine anetavler på nettet ref. til at de døde av den pest. Mye interessant lesing.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjerldsgård

Historisk er det ikke ukjendt at det var en rekke pester i kjølvannet av Svartedauen, etter 1360 til før 1400. Jeg for min del har notert en Dysenteriepedemi i 1812 i Finsland, Vest-Agder. Faktisk såpass alvorlig at det ble planlagt ny gravlund, dog ikke gjennomført fordi pesten døde ut. Spanskesjuken på starten av 1900-tallet er vel kjendt. Polymelitt var fryktet langt opp på 50-tallet. For å si det 'stygt': Pesten var kanskje en måte å regulere befolkningen på, etterhvert minsket legevitenskapen og hygienen 'frafallet', kanskje en medvirkende årsak til overbefolkning i visse perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.