Gå til innhold
Arkivverket

[#10314] Byggmester Bergesen Bergen og Fana


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Byggmester Bergesen fra Samnanger (visstnok) giftet seg 2 ganger, bodde både i Fana (fredlundveien) og i Bergeb sentrum. Muligens også i Årsad bydel. Han fikk datteren Anna Laurentine f. 1896 og ellers 7 barn i sine 2 ekteskap, bl.a. Ruth, margith, Wilhelm, Signe, Begljot og jenny.Finner ikke familien i 1900-tellingen, og siden det meste etter 1900 ikke er lagt ut ennå, står jeg helt fast.Anna giftet seg med Ingolf Olsen (mulig at de kalte seg Bergesen), men heller ikke han finner jeg i folketellingen.Lite å gå på, men jeg håper noen kjenner til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en snekkermester i 1900 FT med en datter Anna, men hun var født i 1892.: Andreas M. Bergesen hf g Snedkermester 1870 Bergen Elisabet Bergesen hm g Snedkermesters kone 1870 Aarstad SB Anna Bergesen d ug Datter 1892 Bergen Nils Bergesen s ug Søn 1893 Bergen Alfred Bergesen s ug Søn 1896 Aarstad SB Laurits Bergesen s ug Søn 1897 Aarstad SB !! Bergesen* s ug Søn 1900.10.24 Aarstad SB Anna Bergesen fl e Kaarkone 1826 Fane SBEn annen av interesse : Martinus Bergesen hf g Snedkersvend 1865 Salhus, Hammers Sogn SB Regina Bergesen f Sjursen hm g Hustru 1863 Bjergene, Ytre Holmedal NB Bernhard Monrad Bergesen s ug Søn 1892 Bergen Anna Marie Bergesen d ug Datter 1895 Bergen Dorthea Cecilia Bergesen d ug Datter 1897 Bergen Reinhardt Carl Martin Bergesen s ug Søn 1900.01.01 BergenFant og en Ruth og William Bergesen, men deres far var skomakermester.Det er mange Bergesen i Bergen og Hordaland :http://www.rhd.uit.no/folketellinger.htmlsøk bare med etternavn og du vil se.Jeg har bygdebøkene fra Samnanger, men uten å vite hans fornavn eller hvilken gård han kom fra, er det omtrent umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Trorden informasjonen jeg la inn her var litt feilaktig. Hadde fått uriktige opplysninger av min venn som jeg forsøker å hjelpe.Ingolf Olsen, f. 1893 i Samnanger. Kan du finne ut noe om han? Han flyttet (visstnok som barn) til Bergen og ble byggmester der. Finner han ikke i folketellingen fra 1900.Takk for svar så langt!Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her finner du de som heter Olsen ell. likende f8dt i Samnanger : ingen Ingolf:[url="http://www.rhd.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?fornavn=&etternavn=Olsen&foedested=Samnanger&gardsnavn=&ft=1900&kommando=S%F8k&fylke=12%2CHordaland>LenkeDen eneste Ingolf jeg finner født i Samnanger er denne, men han er for ung og dertil heter han Larsen.Tellingsår: 1900 Kommune: Os i Hordaland Kommunenummer: 1243 Navn på bosted: Tysse indre Antall personer registrert på bostedet: 14. -------------------------------------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Lars Sjursen hf g Fabrikarbeider ved uldvarefabr. 1860 Haus SB Kristina Johannesdatter hm g Fabrikarbeiderkone 1859 Ladvik NB Severin Larsen s ug Fabrikarb. ved uldvarefabr. 1885 Brudvik Randolf Larsen s ug Søn 1889 Brudvik Konstanse Larsdatter d ug Datter 1891 Brudvik Janne Larsdatter d ug Datter 1893 Brudvik Gildora Larsdatter d ug Datter 1894 Brudvik Ingolf Larsen s ug Søn 1896 Brudvik Loverence Larsdatter d ug Datter 1899.07.06 Brudvik Anna Bjørnaas hm ug Fabrikarbeiderske v. uldv.fabr. 1878 Os SB Brita Bjørnaas fl ug Fabrikarbeiderske v. uldv.fabr. 1881 Os SB Matilde Langhelle el ug Fabrikarbeiderske v. uldv.fabr. 1874 Bruvik Bergite Amdal el ug Fabrikarbeiderske v. uldv.fabr. 1877 Norstrand Sta Larsina Trones el ug Fabrikarbeiderske v. uldv.fabr. 1878 Ullensvang SBHer er alle Ingolfene i ft 1900:LenkeEn Ingolf Olsen som er født i Bergen i 1893:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.