Gå til innhold
Arkivverket

[#10317] Barn av Peter Jacob Jacobsen Dass og Pernille Andersdatter


Gjest Ena Hovden
 Del

Recommended Posts

Gjest Ena Hovden

Jeg leter etter barna til Peter Jacob Jacobsen Dass f.1773 og Pernille Andersdatter f.1774. Fra Dønna, Helgeland. Håper det er mulig å finne, det er ikke så lett å finne i folketellingene siden jeg ikke vet hva barna heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har boka av etterkommerne av Petter Dass, men den er akkurat nå på utlån. Vil tro det står der, så når boka er tilbake kan jeg svare, om ikke noen andre svarer.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Ena og Marie.Jeg får vel svare siden jeg har boka, som jeg forøvrig er ferdig med.Petter Jacob Jacobsen Dass 1773 Dønna-1814 do. Gift 1793 Pernille Andersdt. 1774 Dønna-etter 1814. Petter var gårdbruker i Dønna og fikk 5 barn:1) Jacob Andras P.D. 1799 Dønna.-- 2) Dorthea P.D. 1803 Dønna 2/3 1880 Herøy(Måsvær). Gift 21/9 1841 Elias Micall Larsen /5 1817, fisker og 9(10) barn. De fikk 1 barn før de ble gift, men det døde. (Jeg vet ikke om det er et av de 9.) --3)Anders Nikolai P.D. 1805 Herøy - 1881 Dønna. Gift med Ingeborg Anna Nilsdt. 8/7 1815 Nesna-21/12 1896 Dønna. Anders var hmn. på Dønna og fikk 4 barn. ---4) Peter Jacob P.D. 1808 Dønna-1883 do. 1.gift 1838 Hanna Nicoline Olsdt. 1809 do.-1863 do. 2.gift Kjersten Johnsdatter. Peter var gårdbr. i Dønna og fikk 2 døtre med Hanna. --5)Johan Jacob P.D. 1811 Dønna -.Takk for lånet Marie, da er det bare å finne en dag det passer for oss begge, så kan du få den tilbake.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har også familien Dass i min sønns aner og kunne tenke meg å fylle ut mest mulig rundt hans slekt. Så derfor lurte jeg på hvem som var Peter Jacob Jacobsen Dass sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Her er linken til hvem som er foreldrene til Peter Jacob Jacobsen Dass.LenkeSå noe annet i den slekta. Dortea Petersdatter Dass som jeg leter etter kan ikke være den samme som det ble oppgitt her. Det står i boka som du hadde at hun var født 1803, men jeg har ei med nesten samme navn som er født i 1829 og som heter Elen Dorthea Pettersdatter Dass og var gift med Elias Mekal Hansen f. 1828. Dortea i boka var gift med Elias Micall Larsen. Ganske likt, men det stemmer ikke med årstallene. Vet du/ dere hvor hun passer inn i denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Solfrid.Jeg får nok svare siden jeg fremdeles har boka til Marie. Boka heter forøvrig: Vær hilset... Ættebok for Petter Dass, av Øystein Angell Røtvold.Petter Jacob Jacobsen Dass var sønn av 4. generasjon Dass: Jacob Wilhelm Dass 8/3 1745 Tjøtta -/5 1811 Dønna, gift 6/10 1768 Alstahaug med Margrethe Falch Jørgensdatter Hass 1745 Vestvågøy- 1813 Dønna. Datter av skipper i Vesterålen Jørgen Jensen Hass 1710-1754 og Anna Sophie Willatsdt. Bing -1765. Jacob var gårdbr. i Dønna, og hadde gården sin på Bjørn. De fikk 8 barn.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sorry Ena. Jeg har sett igjennom alle, men ikke funnet henne. Kanskje hun kan være datter av sønnen Peter J. f. 1808 før han ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ena. Jeg har sittet å fundert litt. Min Dorthea skal være f. 1803 og ble gift 1841. Dvs. at hun da var ca. 38 år gammel, og alikevel får hun 8/9 barn. Om hun fikk 1 barn hvert år, noe jeg ikke tror er mulig, ville hun bli 47 år gml. ved siste barn. Her må det være noe helt galt. Din Dorthea kan heller ikke ha blitt gift i 1841, for da var hun bare 12 år.Jeg kan ikke telle. Det var 8 barn: Peder, Karoline, Ane Margrethe, Anders Mathias, Lars Hendrich, Johan Christian, Morten Elias og Petrine. Kanskje du kjenner noen av disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Hei Berit. Jeg kjenner disse navnene igjen. Min manns tippoldefar var Johan Christian f. ca 1851.Hele hans navn skulle være Johan Christian Zahl Eliassen gift med Olianna Ottesdatter.Skal være enig med deg i at dette ikke er mulig at det ikke er den samme Dortea. Men hvor kommer hun inn i bildet tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her må nok kirkeboka fram. Jeg kom til å tenke på en ting. Kan Dorthea 1803 være død som barn, og at de fikk en ny Dorthea senere, nærmere 1814. For om hun var født ca. 10 år senere skulle det vel være meget mulig å få alle de barna. Forfatteren kan ha oversett henne. Det er fort gjort ved 2 like navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Den 21 september 1841 i Herøy kirke, vart 'Dr(eng) Elias Larsen - Maasvær - 24 (år)' viet med 'Pige Dorothea Pedersd - Berfior - 38 (år)'. Fedrene var: Lars Pedersen og Petter Dass.Peter Jacob Dass i Berfjorden, Herøy hadde kun 1 datter ved skiftet etter han i 1814, det var den 11 årige datteren Dortea.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

I samme kirkebok fann jeg også det andre paret. 'Dr Elias Michael Hans - Tenden - 24' og 'Pige Elen Dorthea Pettersd - Aagvig - 24' vart viet i Herøy kirke 17 octob. 1852. Fedrene var: Hans Jørgens(en Tenden) og Petter Jacob (Johansen Aagvigen).I Herrøe kirke, 1 påskedag 1829 vart 'Elen Dorthea' (f. 28. jan 1829) døpt. Foreldrene: 'Dr Petter Jacob Nordaagvig' og 'pige Chiersten Johansd Sandvig'. Det er anmerkt i kirkeboken at barnet er uægte og at dette er begges 1 leiermål.23. august 1829 vart de viet i Herøy kirke: 'Petter Jacob Johans(en) Aakerøe, Dr. 27 aar' og 'Chiersten Joensd ibd Pige 24'. Forlovere: Joen Pettersen Aakerøe og Knud Hans. Brasøe.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Vel etter å ha sett på opplysningene du har sendt, så er det nok to Dortea'er som vi snakker om her eller hva tror dere. Jeg kan ikke få det til å rime at det er samme person.Takk for opplysningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Den 2 november 1851, i Herøy kirke vart 'uægte' - 'Johan Christian Zal' (f. 5. juli 1851) døpt, foreldrene var som følger: 'Pige Elen Dorthea Pettersdatter Sandvig - Dr Elias M. Hansen Aakerøen'. Presten skrev flg. merknad at dette var det 2 leiermålet dei begikk.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Vet du om hun var av Dass - slekten. Det jeg har fått oppgitt av familie medlemmer er at hun skulle hete Elen Dortea Pettersdatter Dass, men om det er tilfelle vet jeg ikke.Står det noe om hennes foreldre og besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Ena !Et forslag til å kanskje få løst problemet er: Kanskje noen av dine etterkommere av Peter Jacob Jacobsen Dass står i boka, så har du noen navn, så kan jeg se etter navn og datoer eventuelt. Det er verdt et forsøk, for det er etterkommere helt til 1993. Men det er ikke sikkert alle er med, og det ser ut som det er riktig det som står i boka ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

God kveld Ena!Slekten til Ellen Dorthea Pettersdatter, (mor til 'din' Johan Christian Zal, f. 1851) kjenner jeg litt til. Ellen Dortheas mann Elias Michael Hansen var fra Lamholmen, en 'husmannsplass' under Tenden i Alstahaug.Ellen Dortheas mor ble døpt Kirsten (f. 1804), hennes foreldre het Jon Larsen og Berit Christensdatter. De bodde i 'Sanvig' i Herøy.Det er Ellen Dortheas far jeg kjenner best til, da han var søskenbarn til en av mine aner, Niels Andreas Olsen i Husværet, Alstahaug (f. 1804).Petter Jacob Johansen var født ca. 1802 på Brasøy i Alstahaug av foreldrene Johan Pettersen (fra Åkerøy i Alstahaug) og Elen Jacobsdatter (død 1822 på Brasøy). Johan Pettersen hadde 2 brør, Jon og Jacob. Begge desse var bosatt på Åkerøya i Alstahaug, vert også kallt Nordåkerøy på denne tiden. Jon Pettersen var g.m Petternelle Jacobsdtr og Jacob Pettersen var g.m Beret Maria Jacobsdtr. Petternelle og Beret var søstre til overnevnte Johans hustru Elen Jacobsdatter fra Brasøy.Da Johan Pettersen, Brasøy dør gifter Elen Jacobsdatter seg opp att med naboen og enkemannen Hans Monsen, Brasøy (d. 1835). Dette var vel hans 3 ekteskap. Petter Jacob Johansen bodde hjemme hos stefaren på Brasøy da moren døde i 1822. Stefaren Hans Monsen gifter seg atter en gang. Da med den mye yngre brordatteren til sin avdøde hustru Ellen, Karen Johanna Olsdatter, f. 1798 på Brasøy. (Denne 'stemoder' og kusine til Petter Jacob Johansen var søster til min ane Nils A. Olsen).Videre havner Petter Jacob Johanesen på Åkerøy, i tjeneste hos sin farbror og hans hustru, som også var moster til Petter. Jeg finner han nevnt der i 1827 og 1829.Petter Jacob Johansens mor Elen, var datter av Jacob Danielsen og Susanne Nilsdatter. De bodde på Brasøy i Alstahaug.Når Elen Dorthea Pettersdatter giftet seg i 1852 med sin Elias M. Hansen, var en av forloverne Peder Benoniesen fra Husværet i Alstahaug. Han var sønn av Benoni Hansen i Husværet.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.