Gå til innhold
Arkivverket

[#10321] Anna Susanne Pedersdtr. Lehn gift med Christian Dominicus Schnell.


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

Christian Dominicus Schnell født ___ 1758, på Bolstad bnr. 9, Gulbrandsgarden, Luster og døpt 25 nov 1758 i Forthun kirke, Luster, var med foreldrene til Bergen.Konfirmert Domkirken 1774, 17 år (Christian Mænichus Schnel) bor hos foreldre. Giftet seg 1. g. 25 mai 1783 i Bergen , Korskirken Sogn (Lysningsdag 29.11. 1782) med Anna Thomasdatter født 1753 i Stavanger (Stavang?). De fikk ett barn 12 jul 1783 som døde samme dag. Anna Thomasdatter døde 12 jul 1783 fra Rode 11, nr. 168 (Bratlandsmuget), antagelig da i forbindelse med fødselen.Christian Dominicus Schnell giftet seg 2.gang: 4.nov 1787 i Bergen , Korskirken Sogn med Anna Susanne Pedersdtr. Lehn født 1761 (Ut fra folketellingen 1801, da var hun oppført med 40 år)Soli har også anført: gift 2. gang i Korskirken 04.11.1787 med pige Anne Susanne Lehn, Lysningsdag 11.10.1787. Første barn født 14.12.1787 Har sett i boken over – Forlovererklæringer nr. 1 1776 - 1861 - for Korkirken. Fremgår ikke noe her om foreldre.Ved dåp i 1790 av Peter Andreas Schnell er moren benevnt som Susanna Lind.Jeg har ut fra de vinklinger jeg har tenkt ut, søkt etter denne Anna Susanne Pedersdtr. Lehn / Susanna Lind. Hvor var hun fra, og videre bakover på henne opphav. Hun er min tipptipp oldemor.Er det noen som kan hjelpe med Anna Susanne Pedersdatter Lehn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg er ogso oppteken av å finna svar på dette spørsmålet og har spekulert på følgjande:Christian Dominicusson Schnmell hadde ei søster Kirsten eller Kirstine Dominicusdotter Schnell, døypt i Bergen 2.9.1761 og d. same stad 26.5.1811, som 20.7.1794 gifte seg med ein enkjemann Hartvig Pederson, som òg skal ha vore omskriven som Hartvig Pederson Lind. Hartvig var skoflikkar i Bergen og vert i 1801 sagt å vera 62 år, ein alder som godt kan vera noko 'overdriven'. Kan Hartvig ha vore ein bror eller halvbror av Anna Susanne?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.