Gå til innhold
Arkivverket

[#10322] Alfred Reinartson Holt, f. 1883, utvandra frå Christiania i 1906 - kven var han?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Alfred Reinartson Holt er omskriven i passasjerlista for Christiania frå november 1906. Der vert det sagt at han var fødd 9.1.1883 og hadde bustad i Grefsenveien 23 II. Han var ugift arbeidar og utvandra på førehandsbetalt billett til Boston, MA.Alfred flytte sidan til Manitou, Mountrail Co., ND der han i 1917 gifte seg med ei enkje Mary Urness Hanson med røter frå Sogn.Han døydde i Madison WI 3.10.1969.Eg finn ikkje nokon som liknar på denne Alfred Holt i folketejingi for 1900, so då er spørsmålet: Finst det nokon som kan hjelpa meg med å finna opphavet hans?På førehand hjarteleg takk!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lars, dette er fra North Dakota Naturalization index. Disse papirene vil i hvertfall gi deg et fødested! Kanskje noen på Norway-List har mulighet for å sjekke papirene? Sikkert mange Dakotinger der?Name Holt, Alfred Country Norway Date December 22, 1908 Papers 1st County Williams Volume D-6 Page 016Name Holt, Alfred Country Norway Date October 17, 1913 Papers 2nd County Mountrail Volume P-7 Page 016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Laila, for fine innlegg. Eg er klar over naturaliseringsdokumenti i North Dakota og har alt sendt ein forespørsel dit. Men elles ser jo denne personen frå Drøbak svært so interessant ut! Er det nokon som har høve til å sjekka om Alfred Holt er fødd i Drøbak 9.1.1883?Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Skal se hva jeg får tid til på onsdag på Riksarkivet før Medlemsmøtet til DIS O/A. Evt. sjekke adressebøkene for Kra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Mulig et skudd i blinde,1900 tellinga for Ås,gården Skovtestad, stusset litt over denne familien når man ser litt på rubrikkene,et mulig spor? Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Foreløpig bare negativt å melde, Lars, ingen i Adr.bøkene, ingen som passer f. i Drøbak. Sjekket ikke manden i Ås... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk til deg Espen og til deg Laila for god innsats. Eg er vonbròten over at det ikkje klaffa med Drøbak, og eg tykkjer ikkje mannen frå Ås passar heller. Han har vel berre førenamnet og fødselsår til felles med den Alfred eg leiter etter!?So då lyt me vel venta på naturaliseringspapiri frå Amerika...Nok ein gong hjarteleg takk for alle innspel!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Det er ikke bare fornavn og fødselsår,det som jeg stusset over er den personen som kalles Ole Krogstad,f.1894 i Kristiania,midlertidig bosatt sammen med Alfred på Skovtestad men sedvanlig bosted på Holt i Rælingen. Slik jeg tyder rubrikkene ser det ut som Ole Krogstad (Holt) er Alfreds lillebror og da er det en mulighet for at denne Alfred kan ha brukt navnet Holt, det er jo bare en spekulasjon selfølgelig men kikk en gang til på denne tellinga.Da som nå så hendte det jo at søskenflokker ble splittet opp og fikk tilknytning til flere plasser og tok forskjellige etternavn.Espen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, jeg må si Espen, er ikke enig med deg. Jeg tror at lille Ole var på besøk hos bestemor.... På Holt ser man at Ole er midlertidig på besøk i Aas, og i Aas kan man se at han er sedvanlig bosatt på HOlt i Rælingen....Ås.... [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900_bokmål&knr=1664&kenr=002&bnr=0039&ln=00>LenkeI Fet, på gården Holt finner du foreldrene til Ole Krogstad Holt. Unge Alfred er med stor sannsynlighet lillebror til Jenny, som jeg tror er moderen til unge Ole.Jeg legger linker til tellingen her1. Ås, Skovtestad Lenke2. Holt, (Rælingen) Fet Lenke3. Krogstad, Enebakk, muligens Hans , havnet på Holt: Lenke Her kan man så se at det stadig deles opp i søskenflokker, denne fant jeg for en på Norway List i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei Laila,sånn kan det gå når man ikke sjekker alle kildene,jeg var ikke innom tellinga for Holt men som før sagt bare stusset litt over at fornavn,fødselsdato og gårdsnavn var nevnt i den samme familien på Skovtestad og at dette burde sjekkes opp, men det har heldigvis du gjort:-),dumt av meg å trekke konklusjoner uten å sjekke opp flere kilder.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg har no motteke utdrag frå naturaliseringsdokumenti til Alfred Holt, og dei syner båe at Alfred var fødd på FLINTERUD 'in Norway'.Eg finn berre ein stad med dette namnet i Noreg, nemleg eit bruk i Sør-Odal, og med denne opplysningi er det ikkje lange vegen til denne huslyden i 1900-teljingi for Grefsenveien 27 i Christiania:~~~~~~~~~~Reinhart Martiniussen hf g Møller (Bjølsen) 1857 Strøm pg. OdalenKaren Martiniussen hm g Hustru 1858 OdalenAlfred Martiniussen s ug Arb. Nydalens Spinderi 1883 OdalenSofie Martiniussen d ug Arbeiderske Nydalens Spinderi 1885 KristianiaKlara Martiniussen d ug Datter 1897 KristianiaEivind Martiniussen s ug Søn 1900.07.28 Kristiania~~~~~~~~~~So då er dette problemet løyst, men eg kunne godt tenkt meg litt fleire opplysningar om foreldri Reinhart og Karen. Kvar kjem Holt-namnet ifrå? Er det nokon som kan hjelpa meg der?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Lars ! Her har du litt om foreldrene og besteforeldre til Alfred. Martinus Andersen fra Rødengen i Brandval (Nå Kongsvinger kommune) f. 1820 - d. 13/7 1905 i Sandalen, begravd 20/7 Strøm kirke. Han ble gift 4/1 1842 i Strøm kirke med Sofie Jansdtr. f. 12/10 1818 Jansrud u. Sundby Sør Odal døpt 25/10 i Strøm kirke. Hun døde 29/6 1874 i Sandalen. begravd 19/7 Strøm kirke Martinus var på Sundby i Sør Odal da han ble gift. Branval var i Grue prestegj. på denne tiden. Dette paret fikk kongeskjøte på bruk nr. 13 den 14/3 1851 for 175 dlr. står det i Sør Odal bygdebok (Ny revidert bind nr 2) Men han klarte seg ikke og i 1865 bodde familien hos Ole Sørensen Sandalen. Bruk 13 ble solgt på auksjon i 1863. Barn: Reinholt f. 1/12 1857 på Sundby (bruk nr. 13) døpt 7/3 1858 i Strøm kirke. Han ble gift 6/5 1883 i Strøm med Pige Karen Arnesdtr. f. 21/12 1858 (Kolsrud) Flinterud. Hennes far var Arne Olsen Flinterud. Reinholt var innerst på sander i 1883 da han ble gift. ------------------ Arne Olsen f. 26/2 1836 Skyrud i Vinger (Nå Kongsvinger) døpt 3/4 1836 i Vinger kirke. Død 14/11 1919 Flinterud Hans far var Ole Knutsen Skyrud Arne ble gift 8/12 1859 i Strøm kirke med Tore Tostensdtr. f. 19/3 1833 Kolsrud, døpt 7/4 1833 Strøm kirke. hun døde i 1911 på Flinterud og ble begravd på Strøm. Paret hadde dattera Karen f. 21/12 1858 (Kolsrud) Flinterud døpt 23/1 1859 Strøm kirke. Flinterud gard nr. 60 bruk nr. 1 i Sør Odal se bygdebok for Sør Odal nr. 4 side 520. Flinterud er en del av garden Kolsrud opprinnelig. Reinholt og Karen fikk sønnen ALFRED Reinholtsen f. 9/2 1883 Flinterud døpt 26/2 1883 Strøm kirke Alfred Reinholtsen f. 9/2 1883 døpt 26/2 ble konfirmert i Strøm kirke 3/10 1897 med bopel Flinterud (Som foreldrenes adresse står oppført Christiania) Jeg kan ikke finne Alfred under utflyttede i kirkeboka for Strøm prestegj., men han var ikke i Sør Odal i 1900. Når det gjelder navnet Holt, kan det være en 'modifisering' av Reinholtsen?. Reinholtsen var vel ikke noe navn i Amerika tenker jeg. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Terje Bjørndahl for interessante opplysningar om huslyden til Alfred Holt.Her var det mykje å studera på, men ei sak undrar meg framleis: Reinhart og Reinholt ser ut til å vera nytta om kvarandre. Vart desse to namni verkeleg 'blanda' i Odalen på 1800-talet? Eg har aldri sett Alfred omtalt som Reinholtson, men om han verkeleg nytta denne namneformi, er det ikkje so heilt unaturleg at Reinholtson vart til Holt i Amerika...!Nok ein gong, hjarteleg takk for hjelpi!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Navnet Reinhart/Reinartson er ikke navn benyttet i S.Odal. Dette må jo være etter at Reinholt kom til Christiania at disse formene har oppstått. Jeg har bare døpenavnet fra kirkeboka og gå etter, og der har presten skrevet Reinholt.Jeg har mikrofilm av kirkeboka. Oslo Byarkiv har kommunale tellinger for hvert år, kanskje noen i hovedstaden kunne gjøre et oppslag der, for å se hvordan Alfred`s far skreiv navnet sitt? Det blir i et originaldokument.Det kan jo være en skrivefeil i senere avskrifer? Du har sikkert sett i folketellingene 1865 og 1900 at navnet Reinholt og Reinhar/Reinart ikke er navn som ble mye brukt. Lykke til videre. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.