Gå til innhold
Arkivverket

[#10323] Vestby? Elen Halvorsdatter ca f.1802 hvem er hennes foreldre ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

Jakten på Elen Halvorsdtr er blitt lang og interessant! Jeg har nå lest opplysningene i debatten på ny, og prøver å oppsummere for min egen del:Christian Johannesen (Tuft), med kjent slekt i Vestby, gifter seg i 1837 i Hobøl med Elen Halvorsdt. Ved vielsen oppgis Elen å være 35 år, dvs f ca 1802. Familien for Elen er ukjent. Paret får en sønn, Johan Martin, i 1838 på Tuft i Garder i Vestby, og en datter, Karen Sophie, i 1841 på en plass under Vandrås i Såner i Vestby. Begge ganger er fadre fra Såner + Våler/Moss. Dette med flyttingen til Såner og valg av fadre kan indikere at Elen hadde en tilknytning i denne retning. (Det kan dog ikke utelukkes at forfatteren av Vestby gårdshistorie har feiltolket materialet og at begge barna er født på plassen u Vandrås.)I 1845 flytter Christian fra Vestby til Skoger, og presten i Vestby noterer at han flytter som enkemann. Det har imidlertid ikke lyktes finne Elens dødsfall.Ved FT 1865 er Christians alder oppgitt ganske upresist. Han har en hustru m navn Eli Jonsdtr f ca 1815 i Vestby. Det har ikke lyktes å finne inngåelsen av dette andre ekteskapet.Men: I 1881 dør Elen Halvorsdtr fra Vestby, enke e Christian Johannesen i Skoger! Hun er 81 år, noe som indikerer fødsel i 1802 (som ved vielsen).Hvilke hypoteser kan da settes opp? Jeg prøver følgende alternativer:1. Elen H dør før 1845, men dødsfallet er glemt ført inn i kirkeboka. Christian gifter seg - på ukjent sted - med ei (tidligere kjenning?) Eli Jonsdtr fra Vestby. Hun dør, og Christian gifter seg for tredje gang - på ukjent sted - med en kvinne fra Vestby med identisk navn og alder som hans første hustru. Vurdering: Det blir vel litt for mange usannsynligheter på en gang....2. Ekteskapet til Christian og Elen ryker eller hun forsvinner og antas død. Christian gifter seg på ny med Eli Jonsdtr, som dør e 1865. Hans første hustru dukker opp igjen, og første ekteskap videreføres. Vurdering: Dette kan i alle fall bli ei spennende bok....3. Presten roter. Lappehaugen er stor og notatene er unøyaktig. Fenomenet er kjent - vielser er ikke ført inn i kirkeboka i kronologisk rekkefølge, dødsfall er glemt notert, dåper uteglemt (gjelder bla.a. min egen søster!) osv. I det hele tatt: Når presten i 1845 endelig skulle føre inn 'siste halvårs hendelser' i kirkeboken blander han sammen personer og hendelser og fører feilaktig opp Christian som enkemann da han reiste til Skoger. Tilsvarende skjer ved FT 1865: Christians hustru skrives med feil farsnavn og med 'hyggelig' alder. Men i realiteten er hustruen den gode gamle Elen... Vurdering: Noe som kan ha skjedd...Gjenstående blir da det som vel har vært ditt hovedanliggende hele vegen, Marie: Hvor kom Elen fra? Se det har jeg fortsatt intet svar på, men jeg gleder meg til at løsningen skal komme for en dag!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Enig i at (1) er helt usannsynlig. Hvis (2) hadde vært tilfelle, ville det nok gått som anekdote i slekta den dag i dag. Problemet mitt her er at jeg heller ikke tror på hypotese (3), det blir litt for mange sammenfallende tilfeldigheter. Problemet vårt her gjenstår nok: å klekke ut en sammenheng som ikke er helt usannsynlig. Fantasien får forsette å å litt til, det er i allefall ingen grunn til å gi opp, det må finnes flere kilder. Har lensmannen på stedet en dødsfallprotokoll? Dødsfall skal jo både undersøkes og protokolleres. Og det finnes kanskje noen skoleprotokoller i behold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God Kveld !Ja, det står nå igjen å finne ut hvor Elen kommer fra. Takk Jarleif for at du satt det opp på den måten, det ble oversiktlig og lettere for andre å se hva som er problemet her. Jeg har funnet et barn til av Johan Martin Christiansen f.1838 Vestby og Severine Knudsdatter f.1836 Skoger. Det er deres første barn :Elise født 19 september døpt 24 januar i Skoger kirke.Faddere : -- Even Knudsen, -- John Christensen, -- Hans Christensen, -- Randi Knudsdatter, -- Pige Dorthea Reiersdatter. Jeg har prøvd å lete på fadderne, og det ser ut til at de bruker en del slektninger, men de er fra Skoger. Det finnes dødsfallprotokoller men de begynte ikke å føre før 1895 og lensmannsprotokollene ennå senere. Jeg har skrevet til Statsarkivet i Kongsberg i håp om det kanskje finnes et skifte eller at de kan ha en eller annen protokoll hvor det er mulig å finne spor etter Elen.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God ettermiddag !I dag har jeg fått svar fra Statsarkivet i Kongsberg, og her er svaret.Til Marie Stephensen.Ifølge dødsmelding til Nordre Jarlsberg sorenskriveri døde enken Elen Halvorsdatter 80 år gammel den 30. januar 1883 på Pladsen under Gravdal i Skoger. Hun etterlot seg 2 myndige barn, Johan Christiansen Løkka og Karine Christiansdatter Skulkerud.Christian Johannesen Rønnehoved, 76 år gammel døde den 14. november 1877 på Rønnehoved i Skoger. Dødsfallet ble meldt av sønnen Johan Christiansen Løkka. Avdøde etterlot seg enken Elen Halvorsdatter og 2 med henne avlede myndige barn.Av den digitaliserte folketellingen for 1865 fremgår det at følgende personer bodde på Rønehoved-Pladsene (matr. nr. 144) i Skoger: Christian Johannessen, selveier, 56 år, født i Vestby Eli Jonsdatter, hans kone, 50 år, født i Vestby Johan Christiansen, deres sønn, ugift, 26 år, født i VestbyDen originale folketellingen for 1875 som gjelder samme eiendom, gir følgende opplysninger: Christian Johannesen, husfar, gift, lever 'Af den lille Eiendom som de har; gamle og skrøpelige', født i 1801 i Skoger Eli Hansdatter, hans kone, født i 1806 i Skoger Gunild Marie Paulsdatter, Inderst, ugift, arbeidskvinne, født i 1841 i Frogn ved Drøbak Søren Conrad Bernhartsen, hennes sønn, født i 1872 i SkogerEtter det vi kan se, gjelder ovennevnte samme familie, men mange opplysninger stemmer allikevel ikke overens. Folketellinger er sekundærkilder når det gjelder navn og alder, og ofte ble opplysningene om samtlige personer i husstanden gitt av en person. I tillegg kan det - særlig ved avskrift av kildene - ha blitt nye feil (f.eks. at 6-tall oppfattes som 5-tall, eller Hansdatter har blitt Jonsdatter).Vi har ikke kunnet finne skifter etter Christian Johannessen eller Elen Halvorsdatter (Hansdatter). Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God kveld !Jeg vet ikke helt hvordan svaret fra Statsarkivet i Kongsberg skal tolkes ?? For meg skapte det ennå mere rot. Håper på noen ideer på dette !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ja, nå sitter jeg her og tenker og funderer på hvordan gripe fatt ?? Nå har Elen Halvorsdatter i FT 1865 blitt Eli Jonsdatter og i FT 1875 blitt Eli Hansdatter ???? Bare en tanke : Elen Halvorsdatter er blitt 'sinnsyk', om jeg har forstått det med sinnsyke i 1845, var dette en skam for familien ? Derfor oppgir Elen Halvorsdatter sin mann Christian Johannesen da han flytter fra Vestby til Skoger 1845, at han er enkemann og Elen Halvorsdatter er innlagt, men hvor ??? Kanskje derfor hele familien forlater Vestby ??? Som sagt dette er bare en av mange teorier jeg har nå om Elen Halvorsdatter. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jo, at han betraktes (betrakter seg) som enkemann pga at kona er innlagt et sted, ikke HELT umulig. Men jeg tror allikevel vi skal beholde fokus her: når Christian gifter seg, så er det med Eli Halvorsdatter; da han døde, var det Eli Halvorsdatter som var enken, da hun døde, var det som enke etter Christian Johan(nes)sen. Det finnes tydeligvis ikke noe komplisert arveoppgjør etter flere koner enn Eli, med søsken og halvsøsken som arvinger, det indikerer etter min mening at Christian var gift bare en gang, med den samme personen. Vi vet at det finnes feil i Folketellingene (FT). Du har nå fått sjekket begge FTene mot originalene, med det resultatet at de digitaliserte FTene viser seg å være korrekte. Da står vi igjen med problemet en/flere Eli'er (Elen'er). Den enkleste løsningen her forekommer meg å være denne: Eli ble kalt Hansdatter i FT1875 simpelthen ved en feil, MEN at hun ble kalt Jonsdatter i 1865 kan bero på at hun (eller den som svarte folketellerne) oppgir ektemannens etternavn. Jonsen eller Jonsdatter var neppe noen big deal, på dette tidspunktet var det nok endel usikkerhet om navneskikkene: fastnavnsskikken var begynt å bre seg utover. Kanskje hadde de hatt et opphold i byen??, og der var det begynt å bli vanlig å benytte mannens etternavn. Jeg tror vi (dvs du) kanskje har fulgt feil strategi her. Kanskje er ikke utveien å prøve å finne hvem Eli/Elen er (i denne omgangen), men heller å fotfølge mannen Christian, prøve å finne ut når han har flyttet fra sted til sted, og så fingranske kildene for å se om det er registrert noen hendelser på ham. Hvis han verken har giftet seg eller blitt skilt, og det ikke er noen 'huller' i hans flyttehistorie, så tror jeg du kan konkludere omtrent som jeg har gjort over: noe er rett og slett en feil, noe skyldes usikkerhet omkring navnebruk, og Eli/Elen er den samme hele veien. SÅ kan du gå tilbake og lete etter hennes opprinnelse. Ikke noen lett oppskrift dette her, men det kan være en idé å skifte strategi. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

La meg tilføye en ting. Hvorfor var flyttinger så viktig å registrere? De var viktige for presten, fordi han hadde ansvaret for sine geislige handlinger, og måtte kjenne kjenne identiteten til sine sognebørn. Flytting over prestegjeldene var viktig, og du kan finne flytteattester (som man måtte framvise når man flyttet til et nytt sted) i arkivet (ATTESTSAMLINGEN) etter sognepresten. Flyttinger var også viktige for militære myndigheter; det skulle være så godt som umulig uten god grunn å unndra seg militærtjeneste, for å få til denne kontrollen krevdes flytteprotokoller. (Har du forresten sett etter Christian og sønnen i de militære rullene?) Før 1900 ble det ført flyttelister i kirkebøkene (etter det hos politiet). Og ikke minst holdt Fattigstyrene oversikt over de som kom til bygda; muligheten var alltid der for at folk måtte tvangsflyttes tilbake dit de kom fra for ikke å falle bygda til byrde, derfor måtte de vite HVOR folk flyttet FRA, slik at de visste hvem de skulle sende 'problemet' tilbake til (ikke helt uten paralleller til en kjent problemstilling i våre dager!) Flyttemeldingene er desverre mangelfullt bevart, men synes det er naturlig nå å fingranske alle kilder som har med flyttinger å gjøre før du går videre, utifra det resonnementet som jeg har beskrevet i forrige innlegg. Jeg går forresten utifra at de ikke bodde i kjøpstad/ladested (dvs by) i 1870, slik at de omfattes av Folketellingen i 1870? (som er vanskelig å bruke fordi det ikke finnes navneregister.) (Hadde de gjort det så hadde du hatt nok en sjekk på Elis etternavn.) /pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Per Håkon !Jeg er veldig glad for alle de ideene jeg får fra dere ! Lett å bli for ivrig og ensporet. Skal få sjekket om det finnes protokoller ført av Fattigstyrelsen og om det finnes noen militærruller for Skoger og Vestby. Jeg har sjekket flyttemønsteret til Christian Johannesen og Eli Halvorsdatter, men kanskje ikke godt nok, men her er det jeg har funnet : Christian Johannesen f.1801 Vestby, kjøper jord på Haneval i Skoger 1844. Det skjedde 1 år før flytting 17 mars 1845. Bor her en kort stund, flytter så til Rønehoved (selveier) og her bor han til han dør. I Skogerboka er ikke denne familien nevnt i det hele tatt, forundrer meg litt da de har bodd der så lenge på samme plass, og er selveiere ???Når det gjelder egen flytteprotokoll ført av sognepresten finnes vist ikke dette før om mange år. Men funnet innførsel i kirkeboka i Skoger 1845. Christian Johannesen f. 1801 Vestby flyttet inn med 2 barn til Haneval i Skoger, har med seg attest fra sognepresten i Vestby af 11/17 mars.Jeg har bestilt Vestby bygdebøker en gang til for å kunne se om det kan finnes noe jeg har oversett eller misforstått. Da jeg stiller et lite spørsmåltegn ved flyttingen fra Vestby, da Christian Johannesen er 'odelsgutt' etter Johannes Christensen (Tuft, Raali, Kalfjøs, Kullebunnen) og har stor familie i Vestby. Ha en god kveld !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Om det ikke finnes noen flytteprotokoll, så er det allikevel ikke umulig at det finnes flytteattester bevart, i såfall som en pakke med løse attester, som du så må bla igjennom på egenhånd. Verd å forhøre seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Disse attestene må nok vente på seg, for etter hva jeg forsto, hadde ikke Statsarkivet Kongsberg fått helt oversikt over hva slags matriell de har fått fra Skoger, da de ikke har sittet med dette matrialet så lenge. I desember eller Januar var det mulighet til å kunne finne ut hva de satt inne med på Statsarkivet i Kongsberg.Jeg har fortsatt å lete, uten å finne ut noe mer. Så det er vel kanskje lurt å vente å se hva Statsarkivet i Kongsberg har.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har fått svar fra Statsarkivet i Kongsberg igjen, og noen skifter var det ikke å finne, men det kan hende flytteattesten er å finne, men det kommer det tidligst svar på i slutten av februar.Jeg har gått gjennom det jeg har hatt av matriale på Elen Halvorsdatter mange ganger, og har funnet ut at det omtrent er en kandidat igjen og det er Elen Halvorsdatter født ca 1803 Askim med foreldre Halvor Knutsen f. ca 1759 fra Brevik i Enebakk og Ragnhild Andersdatter f. ca 1768. Halvor Knutsen og Ragnhild Andersdatter dør i 1809, vergen for barna blir Knut Knutsen bror til Halvor Knutsen gift med Marie, de dør i 1814, og verge igjen for barna blir Einer Olsen Sponvik.Når min Elen Halvorsdatter gifter seg i 1837 Hobøl med Christian Johannesen f.1801 Vestby , heter en av forloveren Andreas Enersen, kanskje dette er sønn av Einer Olsen Sponvik. Jeg har søkt på denne sammenhengen, men har ikke klart å finne ut av det. Vet ikke om dette stemmer, men jeg fant Sponvik i Berg i Østfold, men der fantes ingen Einer Olsen i bygdeboka. Har noen kjennskap til denne Elen Halvorsdatter f.1803 i Askim om hun i det hele tatt vokste opp ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Det er flott å se at du jobber videre med saken, og det skal bli spennende å se om du finner løsningen på 'gåten'.Jeg ser i ditt siste innlegg at du spekulerer på om forloveren Andreas Enersen kan være sønn til Einer Olsen Sponvik. Jeg tviler på om så kan være tilfelle. I kirkeboka for Hobøl på 1830-tallet figurerer 'Andreas Enersen' eller 'A. Enersen' eller bare 'Enersen' eller 'kirkesanger Enersen' som forlover en rekke ganger - spesielt i Ytre Hobøl (hvor Elen bodde ved vielsestidspunktet). Men, en skal vel aldri si aldri, og kanskje kan det være et spor å søke etter om 'Sponvik' er lokalnavn andre steder enn i Berg? Kanskje det kan være spørsmål i et eget innlegg her i forumet?Lykke til videre, hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Marie. Spennende at dette fortsetter. Jarleifs kommentar var interessant. Hvis det var kirkesanger Evensen i Hobøl som var en av forloverne, så KAN det jo være fordi Elen var et stykke hjemmefra, men like sannsynlig kan det være fordi den riktige Elen ikke lenger hadde nær familie. Og det gjør jo ikke datteren til avdøde Halvor og Ragnhild til noen dårligere kandidat, akkurat. Eller hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jarleif og Per !Berit Knudsen var så snill å hjalp meg med et hefte som heter Folk og får, gamle boplasser, stier og veier i tidligere Skoger Kommune Folketelling 1875.Her sto det en del om denne familien, og Elen/Eli ble omtalt med å komme fra en fjellbygd, men om det er riktig vet man jo ikke.Jeg synes at Elen Halvorsdatter, datter av Halvor og Ragnhild er den som virker mest fornuftig, men alt kan jo være mulig. Så har vi jo det med forloverne i bryluppet som ikke virker som slektninger og som du nevner Per, kanskje for at Elen var et stykke hjemmefra, ja kanskje en fjellbygd ? Det var jo heller ikke familie som var faddere ved dåpen av Elen`s barn heller, og dette synes jeg også er litt merkelig. Det finnes en Elen Halvorsdatter født i Rollag, som jeg må få sjekket inn eller ut, eller hva ?Bra forslag Jarleif om å legge inn et eget innlegg på Einer Olsen Sponvik Berg. Jeg kom til å tenke på at skulle Einer Olsen ta seg av alle disse barnene av to familier, omtrent 10/11 stk til sammen om jeg ikke husker feil. Det kan vel bli litt i meste laget, for han hadde kanskje egne barn også ? Så kanskje de ble sendt andre steder ? Bare symsing, men allikevel, jeg har virkelig lyst til å klare å løse dette !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei igjen, Marie. Det finnes nå 67 innlegg i denne debatten. Og så håpløst som det har syntes, så synes jeg faktisk at det har vært progresjon, at du stadig nærmer deg løsningen på noe som for en stund siden syntes ganske håpløst. Det kommer jo stadig til noen forslag og innsikter og forslag, feilaktige kandidater elimineres, og forhåpentligvis blir du snart sittende tilbake med étt navn. Det var egentlig bare det jeg ville si: det ser ut som at det nytter, mot alle odds, det er ingen grunn til å gi opp. Så lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Per !Jeg gir meg ikke, har fått litt blod på tann når det gjelder Elen Halvorsdatter, og blitt bitt av basillen slektforskning, morsomt er det også.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, du må ikke gi deg nå! Det ser jo nå ut som tåken letner. Og kommer du først forbi dette hinderet så er det slett ikke umulig at det går litt lettere noen ledd videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har fått lest litt mer i heftet fra Skoger, og der omtales et sted, som tydeligvis folket i Skoger og omegn omtalte som fjellbygd isteden for stedsnavnet.Det står: hun/han kommer fra fjellbygda som vi kaller det ?Er det noen som har kjennskap til dette ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie.Jeg vet jeg skal være litt forsiktig med ta gleden på forskudd, men jeg kan ikke la være så JIPPIIII!!!Jeg tror, mener, håper og er så hoppende glad for jeg tror jeg har funnet Eli, og muligens fam. tilbake til ca. 1590. Får man først hull på byllen så kommer det ofte som en foss.Du vet vel hvordan det føles når du sitter på en lesesal og endelig finner noe veldig vanskelig, STILLE på lesesalen, så jeg måtte ta meg en tur ut i kulda for å kjøle ned.Først så lurte jeg på hvorfor gift i Hobøl, da de var fra andre steder. Sjekket innflyttet, og der sto det: Elie Halvorsd., 21 år, tjenestepike på Bjoner, (så litt vanskelig tekst) født i Rolloug, sist kom fra Lier.Sjekket ut og inn i Lier, ingenting. Sjekket ut fra Rollag, ingenting, men under konfirmerte i Opdal(Uvdal) 24/6 1820 nr.19 Eli Halvorsd. Lien f. 2/1 1803, foreldre Halvor Reiersen og Kristie Olsdt. Så dpt. 2/1 1803 Eli, uekte, foreldre Kristi Olsd. Bakke eiet og ungk. Halvor Reiersen Holden. Fad: Aslach Gulbrandsen Kiønaas og .. Thuri Erichsd. Lovstua, Enk. Aslaug Povelsd. Hostebø? og Tosten Hölgesen Sjuketraad/Synsketraad?.I 1801 finnes 2 Halvor Reiersen i Rollag, 1 gift i Nore og 1 ungkar i Opdal. Det må vel nesten bli han i Opdal som er faren, da det står i dåpen at faren er ungkar, og da har jeg funnet hans farsside tilbake til ca. 1590.Verre er det med moren, ingen Kristi Olsdt. i Rollag i 1801. Men, det finnes 3 mulige Christi og 2 av dem bor i Opdal.Disse opplysningene passer jo også med hva som sto i Skogerheftet, og de Eli som er fra Østfold er det jo stor tvil om, så nå krysser jeg fingrene og håper.Jeg antar vi sees til mandag, så da treffes vi for evt. videre arb. med Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Jeg har ikke ord som dekker hvor glad jeg er for det du har funnet frem til. Jeg har sjekket og sjekket og det er ikke mange kandidater til denne Elen Halvorsdatter, så det virker veldig sansynelig med det du har funnet frem til er rette ELEN. Da Elen dør i januar 1883 er hun 80 år, når hun gifter seg i Hobøl 1837, bruker hun Ole Olsen Bjoner som forlover, og når hun føder Johan Martin i 1838 og Karen Sofie i 1841 er det ingen fra hennes familie som er faddere, men når hennes datter( Karen Sofie )igjen får barn, bruker hun en Dorthea Reiersdatter (antageligvis født 1798 ) som fadder to ganger. Jeg er jo også på jakt etter en Dodri/Dorthe Reiersdatter fra Sigdal som hører til denne samme Skoger familien og derfor tenkte jeg at Dorthea Reiersdatter som var brukt som fadder, hadde noe med Sigdal slekten å gjøre. Men nå er det jo en helt annen mulighet. Jeg har gått igjennom sett på fadderne, og finner nå en helt annen sammenheng. Nå er det bare å få det rette beviset, men jeg tror Berit at du har skutt gullfugelen.TUUUUUUUUUUUUUUUUUSEN TAKK !Vi sees sikkert på mandag, og da skal du få en stooooor klem !!!!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ellers er vel gårdene her Kiønaas, Lofstuen, Huusebø og kanskje Spiketraa?Jeg tror jeg forstår hvordan det føles nå, jeg lette også etter en olderfar i to år. Også han var født utenfor ekteskap (lik sin mor) og da setter man ikke så mange spor i bøkene. Og han hadde mengder av navnebrødre. Også der var dette med ungkar/gift relevant: ved fødselen sto det at faren var ungkar NN. Derfor la jeg vekk de gifte kandidatene. MEN så fortalte en meg at det var ungkarsstatusen da jenta BLE GRAVID som telte for presten, og da ble plutselig en som i mellomtida hadde giftet seg med en annen også aktuell som kandidat, og jeg fikk alt til å stemme. Det var den nøkkelen jeg trengte. Da hadde jeg som sagt lett forgjeves i to år... Lykke til, du skal vel feire litt i helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I dette tilfellet så er den gifte Halvor gift for 2. gang i 1801.En mann som har vært gift kan vel aldri mere kalles ungkar, akkurat som en pike aldri mere kan kalles pike skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.