Gå til innhold
Arkivverket

[#10324] Anders Johannesen el. Jansen, Sortland ?


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Anders Johannesen/Jansen var gift med Sofie Enochsdatter Ringkjøb, født 1748 Føre, Bø. Deres første barn var Riborg Catharine f. 1776, Sortland.Jeg vet ikke når og hvor Anders var født. Han døde antagelig på Sortland.Er det noen som vet noe om han ?Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei! Desverre vet jeg ikke noe om Anders, men jeg har registrert 5 barn til paret: 1. Riborg Katrine, f. 1776 Sortland, 2. Stine Pernille, f. 1779 Sortland, d. 1849 Fjærvoll, BØ, 3. Maren Sofie, f. 1781 Sortland, 4. Petronelle Kristine f. 1783 Sortland, 5. Enok Severin f, 1787 Sortland, d.1845 Høydalen. Øksnes. Stine er min t.t-oldemor. Mangler info om barn 1,3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! Takk for hjelpen ! Riborg Catharine var min tipp-tipp- oldemor. Hun giftet seg med Stener Baltzer Stenersen født 1775 Misvær.Hvis du vil ha navnene på deres barn, skal jeg ordne det til deg.De andre du nevner vet jeg ikke mere om..Hvis du har navnene på ektefellene til noen av de andre søsknene, er jeg interessert..Nei Anders er det ikke enkelt å finne noe om. Jeg har lett hos andre som har forsket på denne slekten, men ingen har noe mer om han.Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Her er det jeg har om 5.Enok Severin Andersen Ringkjøb. F.1787 Sortland D.1845 Høydalen, Øksnes. G. 1816 Ellen Sverdrup Norum Berg, f. 1795 Hjellsand, Øksnes d. ? USA. Barn: 1. Sophie Andriette Enochsdt. f.1828 Høydalen, Øksnes. Konf. 23-06-1844 Bø kirke, BØ. 2. Martinus Christian Enochsen f. 1836 Høydalen, Øksnes. Konf.19-06-1842 Bø kirke, BØ fra Mårsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål W. Martinussen

Kan Anders Jansen være en Dishington? Navnene Anders og Jan er vanlig blandt Dishington-ene i Bergen på 1700-tallet. Kona til Abel Ellingsen, Sortland var jo Dishington, dtr. av Jørgen, men han kom fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Slenger meg med i diskusjonen. Jeg har nok også tenkt at Anders kan være en Dishington. Sitter her med en slektsbok om Dishington. Jeg finner en Anders Jansen Dishington, som døde i Bergen juli 1765. Han var tollbetjent. Det står ikke noe om hvem han er gift med, ei heller om han har barn. Hans far, mor,farfar og farmor står derimot der. Samt en bror. Kan dette være rett person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Prøver å tenke litt videre. Er klar over at årstall ikke stemmer helt med den jeg nevnte sist. Både Anders og Jan er altså vanlige navn hos Dishington. Når du så nevner at de har en datter Riborg Catharina, så er dette også navn som forekommer i slekten. Denne Anders jeg nevnte har en mor som heter Catharina. Denne Anders var riktig nok i Bergen, men flere Dishington i Bergen reiste til Sortland. Stedet Bø nevner både du og Pål, velkjente steder for Dishington.Jeg finner også en annen Anders Andersen Dishington født i Bergen ca 1704. Det er svært så sparsommelige opplysninger om han i boken, ingen barn er nevnt. Men han var gift. De to kan godt ha fått barn som het Jan og som i gjen har fått en sønn Anders, og da begynner det å stemme med årstall du nevner.Dette er altså ren gjetting og spekulasjon, og jeg er ute på svært tynn is. Men tankene må spinne litt noen ganger for å komme videre. Har du noen flere navn å komme med, som kan lede oss videre ? Kanskje bekrefte eller avkrefte om dette er en Dishington eller ikke. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Slenger meg med her jeg også.Sofie har en en niese og navnesøster; Sofie Enochsdatter Ringkjøb som er født 1768. Denne Sofie er datter av Enoch Enochsen Ringkjøb. Helbror til Sofie som giftet seg med Anders. Hun gifter seg først med en Offer Erichsen Telemann, født ca 1749. Sofie og Offer bodde først på Kjerringsnes i Sortland for senere å flytte til Sigerfjorden i Sortland. Etter Offers død giftet Sofie seg med Kristoffer Tygersen og flyttet tilbake til Bø.Sofie og Offer hadde disse barna:1. Karen Gurina Offersdatter, født ca 17912. Jens Hasselberg Offersen, født ca 17963. Enoch Ringkjøb Offersen, født ca 17984. Job Disington Offersen, født ca 1800Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Anders Jansen Dischingthun f.1700 Bergen,døpt 16/3-NK død juli 1765 Bergen begravet5 24/7 1765 DK gift 26/2-1728 DK med Catharina Jansdatter von Erpecom f. 1708 Bergen død 5/12-1782 Bergen begravet 12/12-1782 DK. Notert 5 barn. 1:Emmiche f.1728. 2:Jan von Erpecom Dischingthun f.1730, 3:Elle f.1733,4:Catharina f.1739 d.23/2-1815 og 5: Sander f.1748 d.1772.Av barnene har jeg kun Catharina notert som gift 20/9-1770 DK med Jacob Michelsen Elkier født på Jylland død 1782 Bergen, begravet 24/12-1782 DK. Vel det var noe. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Har letet litt etter barna til Anders og Sofie i 1801 tellinga. På gården Sortland finner vi Stina som fosterdatter og Riborg og Maren som tjenestepiker hos Isac Johnsen og Birgitha Catharina Desingthun. Isac er 'priviligeret giestgiver og jegte skipper'. Birgithas mor Hanna Petternille Desingthun bor også sammen med dem. Her kan det være en sammenheng.Enok havner jo i Øksnes.Petronella finner jeg ikke. Kan hende hun er død før 1801.Tror nok at skiftet etter Anders eller Sofie vil kunne gi svar på hvem som er i slektskretsen. Flere av barna må ha vært umyndige når Anders og Sofie døde.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Anne Lene. Aners Andersen Dischingthun f. 1704 i Bergen er sønn av Anders Andersen Dischingthun og Wenche Giertsdatter Meyer f. ca 1680. Anders var gift med Giedsche Weinwich. Flere opplysninger etter de har jeg ikke.Kan ta med at Giert Meyer nevnes i skiftepapirer på Hustad i Løddingen i forb med Anders Rasmussen Lind. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei og takk til dere alle !Etter noen dager borte fra nett var det artig å se at det hadde skjedd så mye med etterlysningen.. Sofie og Anders siste barn var Enok som var født 1787. Altså kan ikke Anders Jansen Dishington være min Anders. Det er interessant at Dishington har så mange av de samme navnene som er nevnt.. Mye mulig at det er der løsningen ligger ! Men Anders kan jo ha hett Johannesen..Ja det er nok sant at skiftet sikkert vil kunne gi svar på hvem Anders var..Takk for mange gode ideer !Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Aasmoe

Jeg har en ane med navn Andreas Jansen Sandstrand (1743-1821), på gården Sandstrand i Sortland i 1801-tellingen. Hustruens navn er Abelona Nielsdatter. Jeg har ikke hatt tid til å følge denne tråden videre, men Johan I. Borgos (arbeider med ny slekthistorie for Sortland, se http://www.nndata.no/home/jborgos/jborgos.htm )har opplyst at foreldrene heter Johannes Kristensen og Wiwicke Olsdatter. Andreas skulle dermed hatt patronymikonet Johannesen, hvorfor han bruker Jansen vet jeg ikke.Mvh Geir Aasmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.