Gå til innhold
Arkivverket

[#10332] Niels Peter Carlsen Rundquist


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

Niels Peter ble født 11 sep 1806 på Langestrand ved Larvik. Han bodde i Barkevik med sin familie i 1865.Kan noen fortelle meg hvor navnet Rundquist kommer fra? Hvis noen kjenner til hans foreldre og besteforeldre vil jeg gjerne vite.Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Du finner i alle fall en familie Rundquist på Langestrand i folketellingen for 1801. Så det bør jo være familie. Selv om ikke Carl er der. Men du har i alle fall to Carler på Langestrand i 1801 som kan være aktuelle fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk for interessen. I kirkeboken har jeg funnet at Niels Peter Carlsen er født 11 sep 1806.Foreldrene het Carl Petersen og Anne Nielsdtr.Niels P.giftet seg med Anne Olsdtr. fra Næs Herred i 1829 eller 30.Jeg kjenner til 5 barn,Karen Turine 1829,Carl 1832,Ole 1834,Halvor 1837 og Inger Marie 1845.Jeg regner med at Andreas Rundquist kan være en bror av Carl Petersen,men hvor kommer Rundquist-navnet fra?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg har Andreas Petersen Rundqvist som en av mine aner. På Langestrand i 1801 tellinga bor Peder Rundqvist og hans kone Cathrine Andersdatter med barnet Anne Elisabeth. Link: Lenke Andreas har sønnen Ole, født 11. juli 1801, døpt i Tanum. Jeg har ikke fått sjekket kirkeboka for denne opplysningen. Et forslag er jo å se nærmere på faddere for barna, og event. finne en forbindelse der. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei, og takk for svar.Niels Peter Carlsen giftet seg med Anne Olsdtr fra Næs Herred 27 des 1829 i Thanum kirke.Fedrene er da ikke skrevet ned. Jeg må da gå ut i fra at hans far heter Carl. Jeg har i kirkeboken funnet en Carl som giftet (copuleret)seg med Anne Nielsdatter 17 okt 1806.Det ser ut til at det var en Andreas Pedersen som var den ene forloveren. Derfor tror jeg at Carl og Andreas var brødre. Jeg har funnet 5 barn etter N.Peter og Anne, Men ingen av fadderne får noen klokke til å ringe.Navnet Rundquist er ikke brukt i noen av barnas dåp,kun når N.Peter giftet seg. Jeg hører gjerne mer om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei, jeg ser at jeg har uteglemt Carls etternavn som er Pedersen.Det er jo da sansynlig at hans far het Peder. Men Rundquistnavnet er et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Om ni går till www.genealogi.se och där använder den nya funktionen ”Stora Släkt-Sök” och i den skriver Rundkvist AND Tanum, blir det träff. När jag tidigare idag var inne på www.slaktdata.org, verkar just Tanum-registret vara ur funktion. Kanske något att försöka med en annan dag. F ö kan väl nämnas att det gäller att variera sig när man söker på ett svenskt namn som Rundkvist. Stavningen varierar ofta i källorna; Rundkvist, Rundqvist, Rundquist t ex.Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Vigdis Kverndal

Hei igjen!Rundquist har 'hvilt' en stund nå, men plutselig kommer jeg over en Carl som ble født i Bamble i 1783 av foreldre Peter Rundquist og Anne Catrine Andersdtr.Disse bor i Bamble i 1782 med 1 barn, og dette kan da være Andreas som er født ca 1776.Vi finner Peter og Anne C igjen på Langestrand Ved Laurvig i 1801 med datteren Anne Elisabeth f ca 1786. Jeg har lett på 'Stora Släkt-Sök' som Olle anbefaler og har funnet noe som kan være interesant, men skulle gjerne lett på Slektdata,og må da vite hvor jeg skal begynne å lete. Har noen et forslag om hvor i Sverige jeg skal begynne å lete?Venlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei Tore!Så lurt, dette visste jeg ikke om,man lærer hele tiden.Søket ga desverre ikke noe resultat, jeg får nok leite litt i Bamble etter vielsen først. Kansje han er født i Norge?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.