Gå til innhold
Arkivverket

[#10336] Etterkommere etter Jens Bekken fra husmannspl Bekken på Tømmerholt i Strinda


Gjest Trond Olav Flo
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Olav Flo

Har kommet i kontakt med en amerikaner - Ralph Bekken - som leter etter sine slektninger fra husmannsplassen Bekken under gården Tømmerholt i Strinda. Hans far het Arne Julius og han hadde ca.10 søsken visstnok. Foreldrene het Jens og Josefine. Ralph kom til Norge i dag, og blir til den 26 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Familien finnes i 1900 under Tømmerholtbakken (feil for Bekken)under Gaarden Tømmerholt i Strinden (nåværende Trondheim). Bekken er nevnt i Trondheim Byleksikon. Det kunne kanskje hjelpe å legge ut navnene på de søsken som er født før 1900: Peder Alfred f. 1891, Kristine Ellida f. 1892, Signe Pauline f. 1898, Reidar f. 1899, Hjalmar f. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Leistad

Min mormor bodde i flere perioder om sommrene på Tømmerholt'n. Det var hennes Besteforeldre og bestemorens brødre som bodde der. Første gang hun var på Tømmerholt'n var hun 11. Det var i 1925, og siste gang under krigens sluttår. Hun husket godt gården Bekken, men kunne ikke ta igjen navnene Astrid Ryen ramset opp. Bekken var nærmeste nabo til Tømmerholt'n, slik at de hadde kontakt med disse. Uvist når, ble Bekken solgt til kommunen (strinda antar jeg) og det ble annlagt parkeringsplass der. Hun mener familien flyttet til Strinda, nærmere byen. Trond: Hvis du har flere opplysninger om gården, osv, kan det være hun husker mere. Hun husker godt når krigen kom til Trondheim. Da hadde det nok vært nok så kaotisk på Bekken. Mange av byens befolkning dro opp mot Tømmerholt'n og Estenstadhytta. Mange måtte nødvendigvis dra forbi gården Bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1865 tellingen er det under husmannsplassen Bækken på Strinda ført opp disse. mor.Karen Olsdtr. 1794 sønn.Peter O. Peterson 1827 sønn Ole Petersson 1858 sønn Anders Petrsson 1861 Bækken er ikke nevnt som gård under 1900 tellingen. Tømmerholt eksisterer fremdeles på Strinda. Men på Bækken er det annlagt en stor parkeringsplass for turområdet ved Jonnsvannet som er byens drikkevann. Tellingen for 1900 er det en husmand/ dagarbeider som heter Jens Petteren Bækken f.1870 Josefine Amanda Petersen f.1871 på Gefleborg's len i Sverige. barn. Peder Alfred Petersen f.1891 Kristine Ellida Pedersen f.1892 Arne Julius f.1894 Signe f.1895 Reidar f.1898 Hjalmar f.1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Pedersen Bækken med familie bodde i 1900 på Tømmerholtbakken. Det jeg mente å si i mitt tidliger innlegg, er at Bakken sannsynligvis er en feil avskrift e. l. for Bækken. Slikt finnes det jo en del tilfelle av i ulike FT.I Trondheim Byleksikon står mye av det samme som er nevnt i tidligere innlegg. Jeg kan føye til at Bekken ble solgt til en Peder Stamnes i 1936 som solgte eiendommen videre til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.