Gå til innhold
Arkivverket

[#10340] Martin Olai Jørgensen Tertnes, født 1884, utvandret til USA i 1907


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Martin Olai Jørgensen Tertnes ble født 24 september 1884 på Ljones i Strandebarm. Han vokste derimot opp på Tertnes i Åsane. 5 mars 1907 emigrerte han til USA via Bergen og England. Bestemmelsessted var La Sille Illinois.Han ankom Ellis Island 17 mars 1907. Det vi lurer på er hvor han ble ut av og om han fikk etterkommere i USA.Han holdt litt brevkontakt med halvbroren Ingvald Andreas Jørgensen Tertnes på Tertnes i Åsane frem til cirka 1944. Et av kortene han sendte er poststemplet i Aurora 7 november 1915. Siste livstegnet en har var et brev han sendte i 1944. Vedlag til dette var et bilde av ham og fruen, eller som det står på kortet Mr. and Mrs. Jones. I et brev fra 1942 nevner han at han har en datter ved navn Maxina som var 19 år. Hun var gift og hadde en sønn på 2 måneder ved navn Grey Martin.Vi vet derimot ikke hvor de bodde eller hvor de ble ut av. Vi har prøvd å sjekke SSDI, uten resultat. Finnes det noen der ute som kan se hvor Martin, som forøvrig kalte seg Martin J. Jones bodde og om det finnes et eventuelt dødssertifikat etter ham.Mvh.Kenneth Bratland og Ida Sofie Tertnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

That would be LaSalle, Illinois, not so far from Aurora. What names were used at Ellis? I can help if translated, and you tell me what names they used in America, at least as you know them. I found a Maxine Jones in the Ill death index, 1946. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hi Roger! He was a Martin Jorgensen at Ellis Island, going to LaSalle to a friend Mr. Barney Jones, Ransom Box 118, LaSalle, Ill.What is Ransom Box???Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som kan sjekke folketellingen for 1920 for Illinois i enten La Sille eller Aurora for å se om Martin bodde der med familien sin. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for det Laila. Men et eller annet sted må han jo være. Hva han har kalt seg der borte vet jeg egentlig ikke, men når han skrev hjem skrev han seg som Martin Jones. Han kan jo og ha skrevet seg for Jorgensen i Illinois. Han var imidlertid født på Ljones i Strandebarm, og kanskje det var grunnen til at han kalte seg for (L)Jones. Vi vet at han er i live på 1940-tallet, men trolig død på 1950-tallet da kontakten med gamlelandet sluttet å opphøre. Jeg har tidligere nevnt at jeg har vært inne på SSDI, men det finnes vel ingen 'dødslister' for staten Illinois slik som for California?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei på deg, Kenneth!The Illinois State Death Index 1916-1950 syner at JONES, BARNEYdøydde i Aurora, Kane Co., IL 18 Nov 1943. 1920-teljingi for Aurora, IL syner at Barney var fødd i Illinois kring 1869, men båe foreldri kom frå Luxembourg. Han arbeidde som maskinist i ein eller annan fabrikk. Ein kan undrast på kvifor Martin fór til han og endåtil tok namnet hans!?Kanskje nekrologen til Barney Jones kan fortelja noko om Martin? Kane Co., IL har i alle fall ein god 'volunteer' som nyleg hjelpte meg i ei anna sak! (sjå Rootsweb lista!)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har nå gått igjennom (110 stk) alle som var født i Norge i Kane Co. 1 Martin, uleselig etternavn, men 28 år, immigrerte i 1910, ugift. Tror ikke det er din mann.I LaSalle var det 514 som er reg. som Norske i 1920, ingen som passet med din MartinI Chicago finnes en Martin Jorgenson, 38 år, men han immigrerte i 1896.Ingen 'Ljones', ingen Martin Jones....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Setter pris på all hjelp jeg har fått, og håper fremdeles at han lar seg finne på en eller annen måte. Jeg og har sett på de døde i Illinois frem til 1950, men fant ingenting. På et bilde han sendte hjem en gang er det nevnt en dame ved navn Pearl. Hun kan ha vært enten hans kone, datter eller svigerdatter. Vi er ikke sikre.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hi Roger! He was a Martin Jorgensen at Ellis Island, going to LaSalle to a friend Mr. Barney Jones, Ransom Box 118, LaSalle, Ill. What is Ransom Box??? Ransom is a community in La Salle county: Så han hadde med andre ord postboks 118 på stedet Ransom. Det kan være en tanke å legge inn en melding på La Salle county list på Roostweb, for å se om noen drar kjensel på familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I am so tempted to go 'hehehe' -- but i shall not! Its possible that they left the 'C/O' (in care of) part out---the box holder was the Ransom family--they were accepting Barney's mail--perhaps he was a hired hand or boarder. ...Q: does it seem possible that Maxine could be decreased in 1946? If so, might it be helpful if the obit is found?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har blitt tipset om at Barney Jones f. 1869, kan være identisk med Baard Baardsen Ljones. Han var født 1869 og reiste i 1890 fra Bergen havn til USA. Han og havnet i La Salle. Dette er bare en teori fra min side. Det som ikke passer er at Barney Jones var født i Illinois av foreldre fra Luxembourg. En annen ting er at Martin Olai reiste til en venn/bekjent Barney Jones. Baard Ljones har i hvert fall vært en bekjent. Noen som har noen synspunkter?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Pearl F. Jones SSN: 073-12-8102 Last Residence: 10037 New York, New York, New York, United States of America Born: 18 Mar 1898 Died: 15 Oct 1990 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 ) Muligens den samme Pearl som er nevnt i 1930 census, men alderen stemmer ikke.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vil tro at denne Bård B. Ljones er identisk med Barney Jones. Han reiste også i 1901. I manifestet (Ellis Island) er han innført som Barney Jones.Census 1910, Chicago, Ward 34, District 1459 :Barney Jones, 30, f. i Norge, immigrasjonsår ikke innført, ugift, 'Roomer' - 'Carpenter - house building.'Jeg finner ham ikke i senere tellinger.Er du sikker på at brevet hvor datteren Maxine er nevnt som 19 år gl. er datert 1942?LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og tusen takk for hjelp!Jeg har fått sjekket skiftet etter far til Martin; Jørgen Mikkelsen Tertnes som døde i 1936. Der er det oppgitt at sønnen bodde i New York. Har ikke adressen i New York foran meg nå, men skal få lagt den ut her i løpet av morgendagen. I skiftet fra 1936 er sønnen benevnt Martin Jørgensen Jones. Paret som er funnet i 1930 tellingen kan jeg ikke skjønne annet enn må være det riktige.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Adressen til Martin i 1936 var: South Landing. Box 23, New York et annet sted i samme skifte er det nevnt at han bodde i Ithaca, New York.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.