Gå til innhold
Arkivverket

[#10341] Hans Hartvig Andersen, f Stokke 27.9.1873. Forliser ved Grays Harbour 21.9.1907.


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Hans Hartvig Andersen f i Stokke, Vestfold 27.9.1873 og døpes 2.11. Foreldre er Anders Hansen og Ane Marie Hansdatter. Han var sjømann, og sin 8. båt, 'Tellus' av Tønsberg mønstrer han på 28.8.1906 to måneder før hans datter blir født. Skipet forliser 21.9.1907 utenfor Grays Harbour, Wash. få vei fra Vanaimo B.C. med kullast til Portland, Oregon. Lenge trodde en at båten, som ble totalt vrak, også mistet sitt mannskap. Men senere viste det seg at mannskapet kom uskadd fra forliset, og Hans Hartvig mønstret av i San Francisco 9.10. 1907. Han kommer ikke hjem igjen til kone og flere barn. Men i 1917-18 W.W.I Civilian Draft Registration finnes han som Hans Andersen bosatt i Seattle som citizen of Norway. Det er det eneste Finn vet om sin bestefar. Oppsporing på forskjellig måte er forsøkt til ingen nytte. Har noen tips om hans skjebne, eller hvordan en skal forsøke å finne ut hvor han ble av?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Osvald! Bare en liten detalj, byen heter Nanaimo, ikke Vanaimo. Byen ligger på Vancouver Island. (Ja, jeg har kjørt forbi :o)Jeg finner egentlig ingen som kan passe helt i census 1920. Hvilke 'forskjellige måter' har dere prøvd å oppspore Hans på? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Laila! Jeg håpet du ville snuse nå denne. Imponert over hva du klarer å finne ut av mange ganger. Nanaimo skulle det selvagt være.Det er gjort forsøk på å finne ham via The church of Jesus Christ of Latter-day Saints, US Census Index for San Francisco, sjømannsrullene i arkivet på Kongsberg og via Sons of Norway.10 år etter forliset registres han i Seattle. Kan han ha bodd der?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du sier LdS, er det de som har lett, eller har du vært i ett av deres sentre og lett selv? Jeg spør, fordi dersom de har lett for deg og ikke funnet, er det nok vanskelig for andre også... selvom vi nå har internett.Ut fra at han var i Seattle ved Cicilian Draft reg., ville jeg vel tro at det var ett sted å snuse i census 1920. Som jeg selvsagt har gjort. Det finnes en Hans A. 46 år der, og, det at det første barnet deres ble født i Canada. Familien ser sånn ut:Hans Andersen, head, 46 år, gift, imm. i 1909, papirer sendt inn, f. i Norge av norske foreldre, han eier sin bolig, og han er arbeider i lumber... greier bare å lese 'tømmer'... Sophie Andersen, hustru, 48 år gift, imm. i 1909, papirer sendt inn, f. i Norge av norske foreldre Eugene, sønn 10 år, f. i Canada av foreldre født i Norge, snakker engelsk. Utlending (alien). Dorothy, datter 9 år, f. i Washington av foreldre født i Norge, snakker engelsk. Margareth, 4 år 7 mnd. f. i Washington av foreldre født i Norge, snakker engelsk.Den eneste måten å få av/bekreftet denne på, er å finne ut hva Hans' far heter, og evt. hvor i Norge han er født. Siden han har sendt inn papirer på naturalization, er det en mulighet i US, i disse papirene pleier det å stå hvor de er født.Censusen er tatt opp 3-7 januar 1920. Familien bodde i 10th n.w. street.Kanskje du har mulighet til å finne ut om Sophie var ombord i båten, og at de traff hverandre der?Denne ser umåtelig interessant ut: Vital Event Marriage Registration Groom Name: Hans Andersen Bride Name: Helga Sofie Hansen Event Date: 1908 10 15 (Yr/Mo/Day) Event Place: Vancouver Reg. Number: 1908-09-055651 B.C. Archives Microfilm Number: B11374 GSU Microfilm Number: 1983702Her må du nok koste på deg en bestilling, tror jeg! Kanskje det står fødselsdatoen???[url="http://www.bcarchives.gov.bc.ca:9000/sn-C9233F/gbsearch/>Lenke og søk frem Hans Andersen, hak av for marriage. Du får opp 3, denne er den ene. her kan du se hvordan du kan få se/få tak i:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Ei lita retting til: finst ikkje 'harbour' in Washington State. Grays Harbor er på kartet ved Aberdeen, WA.www.raogk.org har ganske mange frivillige i B.C. Frå fleire av dei får du kopiar billegare enn frå dei offisielle (gjeld i allefall fødd/død, gjerne også giftarmål). Dersom det ikkje er sperring på 100 år? I først omgongen treng du kan hende berre vite om du har dei rette folka, heller enn kopiar...Lukke til.Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald rydjord

Hei og takk for innspill! Hans Hartvig var gift i Stokke mens han seilte ute og hadde barna Borger, Lars, Anna og Asta, sistnevnte født etter at han reiste ut siste gangen.Han kan selvsagt ha giftet seg på nytt siden han ikke dukket opp igjen i Norge etter forliset, men vet ikke hvor enkelt det var. Opplyser Civilian Draft Registration noe om familieforhold tro? Skal gå videre med opplysningene dine. Og Harbor er selvsagt rett.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var ikke rent få som 'glemte' kone og barn i gamlelandet. Særlig gjaldt dette sjøfolk som 'hoppet av' i USA.Jeg har funnet flere eksempler på slike tilfeller. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.