Gå til innhold
Arkivverket

[#10352] Flensburg. -Hvordan går jeg fram ?


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Jørgen Simonsen fikk barn (f.1816) med Ingeborg E. Jensdatter (f. ca. 1785) fra Troms. Han var gift, matros/skipsfører fra Flensburg ifølge barnets dåpsinnføring i kirkeboka.Hvordan går jeg fram for å finne ut mer om han ? Hvem han var gift med i Flensburg, om han hadde flere barn og hvor/når han var født..Noen forslag ?Mvh Randi Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei. Danske DIS har ' Kilde Inntastings Projektet',som har lagt inn folketellinger hvor også Flensburg 1803 er med. Prøv:http://www.dis-danmark,dk/kipkort/ Du finner oversikt over inntastede folketellinger.Om du ikke finner det, så kom tilbake, jeg har vært inne der.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enkleste måte å gå frem på ser ut til å være en reise til byarkivet i Flensburg - som forøvrig er meget innholdsrikt. Norsk slektshistorisk forenings Arbeidsgruppe for europeiske aner er forøvrig medarrangør at et nordisk migrasjonsseminar i Flensburg 14-15 september (neste uke, se videre på www.genealogi.no), og noe av formålet med slike seminaret er nettopp å inspirere slektsforskere og andre interesserte til å reise utenlands på arkivbesøk. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Takk for hjelpen ! Jeg har søkt på dis Danmark men fant desverre ikke Jørgen.. -Men jeg fant andre jeg har vært på jakt etter !Ja jeg skulle gjerne ha vært i byarkivet i Flensburg, men skjønner ikke tysk ! Det er kanskje noe man burde kunne for å lete i arkivene der.. Det letteste for meg er nok å lete på nett..Finnes det forresten lister over skipsførere ?Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

At du ikke skjønner tysk, er ingen problem for deg for å lete i Stadtarchiv Flensburg, (var der selv 3 år tilbake), de var meget hjelpsomme og en arkivar til og med kunne forstå dansk. Det er ikke stort med så veldig mange leseplasser, så man skal ikke komme der for langt ut på dagen.Endnu er der et dansk samfund dernede med egen skole og bibliotek, det høres jo ut som om din Jørgen Simonsen kan være av dansk herkomst, Flensburg hørte jo til Danmark inntil 1864. Han må vel også kunne finnes i noen skipslister, hvis de eksisterer (Water-Scouten)for ankomne skip, uten jeg vet så meget om hvordan det var her.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes normalt fortegnelse over skippere i tollregnskapene (tollbøkene, år for år), men tollbøkene er statlige (som tollen), ikke kommunalt, slik at tollbøkene fra Flensburg enten oppbevares i København eller i Landesarchiv Schleswig-Holsteins i Schleswig (Prinzenpalée). Ellers pleier skippere å være borgere, og dermed finnes fortegnelsen over skippere å inngå i borgerprotokollene - og disse er kommunale, dvs at slike opplysninger kan finnes i byarkivet i Flensburg. Det er mange som kan dansk i Flensburg, f eks ved Dansk Centralbibliotek, som ligger i byen. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Borgarboka for Flensburg vart nyleg utgjeven. Eg har ikkje sett den sjølv, men den kan jo vera verd å sjekka.Gerhard Kraack: Bürgerbuch der Stadt Flensburg, 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei !Her var det mange gode tips ! Tusen takk !!! Ang. borgerprotokollene, finnes de på nett ? Og borgerboka for Flensburg, -hvor får jeg tak i den ?Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Den finnes nok ikke på nett. Men du kan ant. få ditt bibliotek til å fjernlåne den, via bibliotek.dk (Danmark)de har den i sin database, (kunne ikke finne den hos Deichmanske). Har fjernlånt bøker flere ganger fra Danmark via Deichmanske). Boken er i 3 bind, bind 2 dekker årstallene du skal bruke og bind 3 er register. Har sett den i Flensburg da den var ny og fannt mine Lysholmere der, med flere nyttige opplysninger jeg manglet, men det var flere hundre år lengre tilbake i tiden.Lykke tilMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Spørsmål til Bente Aaris. Navnet LYSHOLM vekket min nysgjerrighet. Selv har jeg endel ved det navnet i databasen som for Lysholms del starter med Nis Hansen Lysholm, som må være fdt rundt 1630. Vet du noe mer detaljert om ham, hans aner, ektefelle eller barn? Du kan evt. sjekke basen min på http://home.no.net/camu/starte.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Har sjekket din base og vet en god del mere om denne slekt enn hva du har, min mor i Danmark har samlet opplysninger om våres slekt i mere enn 50 år, de overtok jeg for en del år siden og arbeidet videre med. Nå avd. Jørgen B.L. i Tr.heim (han forskede også i sin slekt) kontaktet hende også, for å få bekreftelse på felles stamfedre hun nettopp hadde mottatt på en anetavle fra Stadtarchiv Flensburg. Da det er en lengre historie vdr. Lysholmerne foretrekker jeg å komme tilbake til det, da vi har en konfirmant til søndag, og også maile deg privat, vil bare nå fortelle min ane Hans var bror til din Nis.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.