Gå til innhold
Arkivverket

[#10356] thiis


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Vet noen hvor familienavnet Thiis kommer fra? Jeg finner navnet på en klokker i Vardal, og navnet brukes i et par generasjoner før det forsvinner. Hans Olsen Thiis født 1770 er en av mine mange forfedre, og jeg er litt nysgjerrig på navnet. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Slekten kommer fra Tise på Nord-Jylland. De første i Thiis-slekten kom kanskje til Norge i siste halvdel av 1600-tallet. De første bosatte seg på Sørlandet.Kilde: Aschehougs Konversasjonsleksikon, 1972.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant via Copernic: 'Starten på et leksikon over slekter i Norge, av Tore H. Vigerust. Der står det: Thiis (fra Børglum Jylland) Norsk slektskalender II (1951) s. 235-247.Prøv evt. å søke på Lycos, men det står ikke mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk for nye opplysninger. Det er et såpass uvanlig navn at det er litt artig å vite litt om det. Er det forresten noen som vet hvor den første klokker Thiis i Vardal kom fra, og hvem som var hans foreldre? mvh. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Har fått kontakt med en annen etterkommer av familien Thiis, og vi vil gjerne ha litt mer opplysninger om disse. Mener å ha lest et sted at den første Thiis i Vardal hadde arbeidet sammen med sin far som var klokker men at en bror tok over dette embetet etter farens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Min oldemor var født Thiis, og hennes familie kom fra Risør. Den første Thiis i Norge het Thomas Thiis og kom fra Hjørring, Jylland, Danmark. Hans far het Jens Thomasen Thise. Thomas Thiis var født 6 may 1725 og døde 14. april 1789. Han var gift tre ganger. 1. Inger Marie Kallum (Thaulum) 2. Johanne Bistrup 3. Elisabeth Bøckmann. Første barn med Elisabeth Bøckmann var født i 1774. Jeg vet ikke om dette kan ha noe med din Thiis å gjøre, men dersom du vil ha flere opplysniger om etterkommerne kan du bare gi meg beskjed. Men jeg har ingen info om noen klokker.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Det kan være samme ætta, men to ulike greiner. En av brødrene til en av mine ble lærer eller klokker lenger sør tror jeg. Har opplysninger om dette et sted, men er ikke sikker på hvor. Kanskje denne dro til slektninger. Mener han het Hans Jakob Thiis, f 1743. Den første Thiis i Vardal var Hans Hansen Thiis 1682-1762. Det står litt om familien Thiis i bygdeboka, og de var klokkere i flere generasjoner i Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

Nytt tema er kommet opp [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=31288&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke om Thiis fra Vardal.Til innlegg 8:Det er rett at klokker i Vardal Hans Hansen Thiis (1721-1784) fikk en sønn i 1743, men det var OLE, - ikke HANS JACOB. Ole ble verken skoleholder eller klokker, men forble i Vardal som jordbruker/leilending. Her er han i FT.1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.