Gå til innhold
Arkivverket

[#10370] Trondenesætta Ravn / Rafn 1646 til 1933 - Hans Rafnungs artikkelserie


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Bare som en liten hjelp til alle som måtte forske på Ravn-slekten fra Trondenes: Med tillatelse fra Rafnung-familien og Harstad Tidende har vi publisert hele artikkelserien fra 1933 i faksimile på adressen http://www.winnem.com/genealogy/rafnung/Disse faksimilene er dessverre ikke søkbare, men her i alle fall den hele og fulle teksten slik Hans Rafnung publiserte den.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Her ligger det en skikkelig nøtt. Ble Maren Augustinusdatter gift med Rasmus Rafn omkring 1711, eller ble hun gift med Niels Andersen Schjelderup omkring 1711?se også her: http://www.nose.dk/Norge/roeg.html#7...i henhold til skiftet etter Augustinus i 1712, var det bare 1 Maren.Ble hun gift Rafn, så mister jeg ingen aner, men jeg kan få noen nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...joda, jeg mister selvfølgelig Maren Røg, men har fortsatt far hennes som ane. I artikkelserien som det vises til står at navnet RØG ikke er med i skifteprotokollen. Det er riktig, men det er med i selve skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Til Arnstein.Iflg. 'Folk og slekt i Trondenes' av Bjørkenes og Jensen, 1997, var Maren Augustinusdtr Røgh g.m. Niels Anderssen Schjelderup (1684-1744). Iflg. samme bok, sees ikke Rasmus Hanssen Rafn (f. 1689)gift i Trondenes prestegjeld.Hilsen Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jeg vet at Hans Rafnung med flere andre, har skrevet at Maren Røg fra tidligere innlegg, var g.m. Rasmus Rafn. Med han skulle hun ha fått sønnen Johannes 1712 i Trondenes før hun selv døde i første barselseng. Igjen viser jeg til 'Folk og slekt'. Der finner vi ingen Johannes Rasmussen Rafn. Det er ikke dermed påstått at han ikke kunne være født i Trondenes, men sannsynligheten er i alle fall sunket betraktelig.Er det forresten noen som vet primærkildene til overnevnte påstand?Vi har altså med å gjøre 2 Maren Augustinusdtr Røgh som gifter seg sånn noenlunde samtidig og er datter av samme mann. Skifte etter Augustinus Røg viser angivelig bare til 1 Maren. Det er som Simon Ellefsen i Danmark spør: Hvem av dem skal væk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nils Andersen Schjelderup og hans Maren kalte sin andre sønn Augustinus, og det skulle også tyde på at Maren var en Augustinusdatter. Så mange andre Augustinuser enn Augustinus Røg var det vel ikke i området på denne tiden, så alt tyder på at den ene datter til A Røg som het Maren (det var bare en ved skiftet i 1710) ble gift Schjelderup - og ikke Rafn. Og søster til Maren Røg var jo også på et tidligere tidspunkt blitt gift med bror til Nils Schjelderup, så det var god kontakt mellom familiene fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

På den tiden var man nøye med å gifte seg i sin stand. I så måte skulle Rasmus Hanssen Rafn være et evt. godt parti for prestedatteren Maren Augustinusdtr Røgh.Men det som Arnstein skriver ovenfor bekreftes også i Trondenes Bygdebok av Trygve Lysaker, 1956, under gården Tovik i Skånland. I samme verk under gården Ervik, skriver Lysaker at Rasmus senere ble oberst og regimentkvartermester på Hedmark.Det synes som det er Hans Rafnung i sin publikasjon i Harstad Tidende på 1930-tallet som er rot til infoen vedr. Marens Røghs ekteskap med Rasmus Rafn. (Jeg har originalutklippet selv etter min oldefar) Men hvor har denne sin informasjon i fra? Det lær vi vel aldri få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

At familiene Schjelderup og Røgh hadde nær kontakt, var åpenbar. Augustinus Gabrielsen Røgh var Anders Nielsen Schjelderups etterfølger som visepastor til Trondenes i 1693. Presteenka (Anne Hansdtr Nysted, 1640-1711) fikk enkesete på Tovik i Skånland, beliggende ca. et par mil utenfor Harstad. Hun og sønnen Niels Andersen Schjelderup er listet der i manntallet av 1701. Det var hit prestedatteren Maren Augustinusdtr Røgh ble gift en ti år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...på den annen side, så kan man jo si at det også var god kontakt med Rafn, da bror til Maren, Anfinn Røg, ble gift i 1711 med Margrethe Marie Hansdtr Rafn.Men Johannes Rafn fikk etter hvert to døtre (så vidt jeg vet), men ingen oppkalt etter Maren - hans påståtte mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjetil Arntzen

Jeg søker etter en dame ved navn Ane Johanne Ravn, født 1762 ca hvor?, men hun er død i5.2.1808 på Bisselvåg i Moskenes. Hun var gift med handelsmann Ole Ulrich Rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg tar fram denne igjen.Skiftet etter Augustinus Røgh ligger her: [url="http://home.online.no/~arnsroe/augustinusrogh.cfm>http://home.online.no/~arnsroe/augustinusrogh.cfmDet var så små midler i boet, at arvingene stort sett ikke blir nevnt. Det framgår imidlertid at mine to aner Christen Krog og Rasmus Schelderup er de største fordringshaverne. Begge skal ha vært gift med døtre av Augustinus. Jeg mener at dette også er et 'bevis' på at det var Rasmus som var gift med Maren.Nå er det noen som mener at Augustinus var gift 2 ganger. Kanskje hadde han en Maren i et eventuelt første ekteskap også, som ikke blir nevnt i skiftet etter Margrethe Holck? se innlegg 28092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har du sett! Jeg gir opp - det var selvfølgelig ikke Rasmus Schjelderup som var gift med Maren, men broren Niels Schj...Når det gjelder web-debatt 28092, se innlegg 73 og 87.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og Rasmus Schjelderup VAR selvfølgelig gift med ei TREDJE datter av Augustinus, Ingeborg...Legg ellers merke til at det ble kjøpt inn brennevin og øl til begravelsen som kostet mer enn hva de sju geitene hans ble taksert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Svar til innlegg (15):Anne Johanne Ravn var født 1764 i Røknes, Trondenes, død 3/9 1806, gravlagt 14/9 1806, Moskenes kirke, dtr. av gjestgiver Hans Ravn og hustru Margrete Burkhart. Ref. Slekten Rist År 1500-2000 av John Sandve.Kjetil, jeg har et spørsmål til deg i tema 24191.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Her skal jeg prøve å holde tunga rett i munnen og prøve å forklare hvem som var gift med hvem.....Anders Nielsen Schjelderup, visepastor til Trondenes, født 24. april 1648 i Trondheim, giftet seg med i 1680 i Trondenes med Anne Hansdatter Nysted, enken etter forrige visepastor til Trondenes Rasmus Arvesen Warberg.Anne Nysted fikk barn med begge to. 2 barn i første ekteskap, Hans og Mette Warberg og 3 barn i 2. ekteskap, Rasmus, Niels og Anne Katrine Schjelderup.Som en kuriositet kan nevnes at Hans Warberg ble gift 2. gang med enken Margrethe Marie Hansdatter Rafn, søm først var gift med Anfinn Augustinussen Røg. Margrethe Marie Rafn er søster til denne Rasmus Rafn som angivelig skal ha vært gift med ei Maren Røg.Rasmus Anderssen Schjelderup (13.08.1680-17.07.1757), sogneprest til Skjervøy og pastor til Hillesøy ble gift 14.02.1706 i Hillesøy med Kirsten Augustinusdatter Røg (ca. 1682-aug.1709). Etter det jeg har klart å finne ut (veldig usikre kilder), så fikk de 3 barn, 1 sønn og 2 døtre, som alle døde rett etter fødselen. Det var vel det de rakk de 3 1/2 årene som Rasmus og Kirsten var gift. Nå skal vel kanskje ikke Rasmus klage så veldig, for han sleit ut konene sine, alle 5. Han fikk 1 barn med kone nr. 2, 6 barn med kone nr. 3, 4 barn med kone nr. 4 og 1 i siste ekteskap. Så han lå ikke på latsiden den karen :-)Niels Anderssen Schjelderup (1684-1744) giftet seg med Kirsten sin søster Maren Augustinusdatter Røg trolig i 1712. De fikk 2 sønner: Anders og Augustinus. Anders tok over Tovik etter faren og Augustinus flyttet til Tennevik. Stor etterslekt etter begge to.Anne Katrine Andersdatter Schjelderup (06.12.1685-01.12.1767) giftet seg med Nils Hansson Rafn. Nils er bror av Margrethe Maria og Rasmus og han var handelsmann og proprietær på Røkenes. De fikk 4 barn: Anders, Johanna, Hans og Jacob Parelius som alle hadde etternavnet Rafn.Hans Rasmussen Rafn og Johanne Nilsdatter Hveding fikk 5 barn. 3 av dem er allerede nevnt her. Da er der 2 barn igjen. Neste barn i rekken er Riborg Hansdatter Rafn, hun gifter seg med Hans Erichsen Sparboe. De får 6 barn, hvorav Johanna Margrethe Hansdatter Sparboe er nr. 3 i rekken (1724-21.04.1793). Hun gifter seg med ovennevnte Augustinus Nielssen Schjelderup, sønn av Niels Anderssen Schjelderup og Maren Augustinusdatter Røg.Det siste barnet også døpt Margrethe Marie Hansdatter Rafn som sin eldste søster, ble gift med Søren Anderssen Brønlund.Så som vi ser så har familiene Schjelderup, Rafn og Røg i Trondenes giftet seg med hverandre i mange ledd. Og dette er ikke det enkleste å holde rede på alltid. Jeg håper jeg har klart å holde tungen rett i munnen.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - takk! Ingeborg Augustinusdtr Røg var gift med Christen Krog. Og alt dette har jeg visst i over 30 år, men klarte å rote det helt til. Og at Rasmus Schjelderup giftet seg 4. gang med Anne Sørensdtr Røg gjør vel heller ikke forholdene mer oversiktlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.