Gå til innhold
Arkivverket

[#10373] Laila N. Christiansen, Vålerenga


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

God lørdagsmorgen. Så var det disse spørsmålene igjen da, kanskje du er lei. Det er også helt OK. Hvor sikker kan man være på at fødestedet stemmer i folketell.? Jeg spurte deg tidliger om en Iver Martinus Andersen f. 1858 Kornstad/Kvernes. Reiste til Christiania 1880. Null result. Fant en Iver Andersen (-Martinus)f.1858, Brandbu Fikk en datter i 1883 i Christiania, Elfrida Iversdtr. Det som er det pussige er at i min barnd. fikk vi besøk fra Haugesund av fam. på morsiden og hun kallte de Frida som kan være en forkortelse på Elfrida.(her løper sannsynligvis fantasien løpsk)Det som mangler er mellomnavnet til Iver og riktig fødested. Hva sier du? Har du tilgang på fødselsreg. for 1883? Elfrida Iversdtr. Mor Kari Eriksdtr f.1848 SverigeJeg er ikke så veldig stiv i engelsk, føler når jeg går inn på Family search at jeg ikke får det rette utbytte. Kunne du tenke deg å forklare hva som er best å gjøre, hvor viktig er numrene?Ha en fin helg (dere har jo sommer enda, her aner vi høsten i Bergen) Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Allis-Elin! Jeg har ikke tilgang på noe fødselsreg. i heimen. De gangene jeg finner noe, må jeg på arkivene....Iver er et veldig vanlig navn i Oppland fylke, så det er vel til å tro at denne Iver du har funnet like gjerne kan være fra Brandbu. Brandbu ble skilt ut fra Gran i 1897.Jeg fant ikke Elfrida på Familysearch heller. Jeg foreslår at du sender et brev til Oslo Byarkiv med din forespørsel, be dem om å se etter ham i adresseboken, for så å se om de finner ham i den kommunale folketellingen i 1883. (Det er den første som er bevart). Du bør sende brev på gammelmåten, på kledd konvolutt og frimerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch ja... her er det mest flaks egentlig. Numrene er egentlig ikke så viktige i første omgang. Det å gi noe forklaring på hva som er best er vanskelig. Bare husk at de som har knottet, stort sett alltid bruker patronymikon, selvom det kanskje har vært i en familie hvor far har 'slektsnavn'. Jeg prøver også å søke uten å legge inn land, fordi noen ganger er det feil i henvisningene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Foreldresøk er ofte lurt, bare legge inn fars for- og etternavn, og mors fornavn (igjen uten å legge inn sted/land.Jeg søker stort sett alltid i den som søker i alle baser på en gang, Lenkeog så tar jeg heller å finsøker i enkelt baser etterpå, fordi noen har større begrensninger enn andre på hva du må legge inn av opplysninger og ikke.For å sjekke om Elfrida var på familysearc med de oppgitte foreldre, gjorde jeg akkurat det jeg forklarte over, tok et foreldresøk, fars for-etternavn og mors. Mange treff, ingen som passet.SÅ søkte jeg på Elfrida Iversdatter, ingen.Har du sjekket emigrantprotokollene, for å se om han har emigrert?Send ett brev til Oslo Byarkiv du!' Det er mitt beste råd i denne saken. De er ikke lynkjappe, så vær litt tålmodig med dem!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Regner med at du nå ble veldig glad først, når du ser alle svarene... men det er noe rart når innleggene blir litt lange (les: når jeg 'skravler' for langt)Skal 'snakke' med Anette eller Jan om dette... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen. Takker og bukker. Tenkte meg at dette kunne være et skudd i blinde, men sånt skjer. Takk for forslagene dine, jeg skal sende et godt gammeldags brev. Vil prøve forslagene på søk hos Family Search.Fortsatt god helg Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Tar alt med 'stoisk' ro, selv om det løper litt løpsk til tider. Her er det fantasien og impulsen som kan være litt for aktiv, noen snuteslag har det blitt. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.