Gå til innhold
Arkivverket

[#10376] Etterlysninger fra Møre og Romsdal


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Etterlyser foreldre til Martin Olson Sjøholt, navnet ble bruket i 1816, i 1842 har han forandret navn til Martin Olson Moltu. Han er født mellom 1773-1798, hvor ? I 1816 fikk han en uekte datter ved navn Anne Martinsdatter Ulstein. Ønsker også opplysninger om Mette Andersdatter Normann, født mellom 1710-1714, muligens i Sogn og Fjordane eventuelt Bergensområdet. Hun ble gift med Willum Reutz fra Bergen og de kom til Herøy på Sunnmøre. Siste person jeg lurer på er Abigeal Marie Baade, født ca. 1749, død 1825 i Bud, Møre og Romsdal. Håper noen kjenner til noen av disse. Med hilsen fra Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del stoff om Abigael Marie Baade i Bud. Hun var høyst sannsynlig datter av Hans Baade (ca.1714-1772) som var såkalt utliggerborger med boplass i Bjørnør på Fosen. Han hadde i alle fall en datter med dette navnet som iflg. 'Bjørnørfolket' av Aaby og Brattgjerd var født omkring 1750. Hans Baade var g.m. Berte Marie Balch (f.ca.1720). Jeg har noe mer om Hans Baade hvis det kan være av interesse.Abigael Marie Baade rådde grunnen som madam på gjestgiveriet i Bud i en 'kvinnealder' og vel så det. Du vil finne en morsom beskrivelse av miljøet der i 'Stavikætta' av Arne Magerøy. Send meg et tips hvis dette skriftet er vanskelig å få tak i. Her og nå nevner jeg bare at Abigael ble gift med Lars Peerson den 21. april 1772. Lars døde i 1794 og 'Madam Peerson' drev gjestgiveriet videre på egen hånd. Sønnen Markus Peerson overtok i navnet i 1804, men 'gamlemadamen' hadde nok i realiteten mye av styringa også etter dette.Vennlig hilsen fra knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Rett kjelde som Knut Bryn viser til er truleg: A J Høyem, hans ætt og etterslekt. Dette heftet blei gitt ut i 1947 på eige forlag, og er truleg vanskeleg å få tak i. Heftet er interessant som ei miljøskildring, men ein må ta ein del klyper salt til.helsing Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei og Tusen takk til Knut og Knut. Da fikk jeg løst den ene av de 3, og jeg skal sjekke på biblioteket om det er mulighet for å finne de skriftene dere nevner. Opplysningene er til en venninne av meg som ikke har tilgang til internett, og disse 3 står hun fast på. Regner med at det hjalp en del med opplysningene om Baade slekten. Ønsker hun mer opplysninger der skal jeg kontakte deg, Knut Bryn på mail. Tusen Takk igjen, Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ser at du bur i Ålesund, så du bør ta deg ein tur på biblioteket og gå gjennom Herøyboka av Bj. Rabben. Eg finn ikkje Martin Olsen Moltu i Herøyboka, men det kan vere at eg har oversett han eller at han har butt på Moltu berre for ei kortare tid. Derimot mykje om fam. Reutz og deira etterkomararar. Det går fram at Willum var tremenning til presten Stevelin Reutz i Herøy. Sjå om fam. Reutz i Bygdesoga I s. 288-289. Willum var handelsmann i Kjellsund, sjå Gardar og Folk II s. 579. Døtrene Anne Rebekka og Wilmiche vart gifte til Klungsøyr 2 og Berge Nedre 1 og begge har stor etterslekt i Herøy og vidare omkring.Mette vart oppattgift to gonger med dei neste mennene i Kjellsund og fekk fleire born. Ho er såleis også ei av mine ættemødrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk for svar fra deg Harald. Vi har sjekket alle bøkene for Herøy og Ørskog ettter Martin. men der kan vi ikke finne ham. Bøkene er også sjekket ang. Reutz familien, så alle opplysninger videre er på plass. Det vi håper å finne ut er hvem som var Mette Andersdatter Normann's foreldre, og hvor hun var født. Med hilsen og takk fra Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Beyer

Etterlyser personer som har opplysninger om Peder Anderson Gyldenskog f.1847 og Inger Johnsdtr. Heen fra Grøtta/Isfjorden i Rauma. Jeg har registrert tidligere det som angis i Raumadalsfolket, men mangler spesielt opplysning om Peders mor Ragnhild Sivertsdtr. Rusten, som jeg har f.1816, d.1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.