Gå til innhold
Arkivverket

[#10380] Søstrene Helk Marie (1877) og Anna Johanne (1878) Hollund


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Disse to var døtre av min farmors halvsøster Malene Jakobsdtr Våge, Bømlo (f. 28.9.1852)og Annanias Hansson Hollund, Bømlo (f. 1851) Jeg vet ikke hva som skjedde med dem etter at de drog fra Bømlo.Her er utdrag fra Bømlo Bygdebok I : 'Annanias Hansson Hollund, f. 1851. G. m. Malene Jakobsdtr. Våge, f. 1952. Born: a. Helk Marie, f. 1877. b. Anna Johanne, f. 1878. Annanias var bøkkersvenn. I 1876 skreiv han kjøpekontrakt med Ola Josefson, men skøytte ikkje. Han var brukar frå 1876 til 1878. Han var i Haugesund på bøkkring, og var då vorten spilt. Han vart då innlagd på St. Jørgens Hospital Bergen. I 1881 rømde han frå sjukehuset, men vart teken med makt og førd attende. Kona og borna flytte med han til Bergen og budde der seinare.'Jeg har sett i 1900 tellingen, men finner dem ikke der.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Helk - ? Eg vil tru det er snakk om ei feil avskrift; mitt beste forslag er Helle, sidan bokstavane -le godt kan lesast som -k i mange handskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helk er ikke brukt lenger i dag (mindre enn tre etter statistikken) - så vidt jeg vet - men på 18 og 19 hundretallet finner jeg ikke mindre enn 13 personer på Bømlo som heter Helk. I F-tellingene ser jeg og at der finnes Helke og Helkje, men ikke på Bømlo. Jeg aner ikke hvor dette navnet kommer fra og på Bømlo ser det ut for å være 'reservert' for området som vi i dag kaller Bremnes. Så jeg tror neppe det er en feilstaving. Den første jeg finner med dette navnet er datter til Maren (Massi) Michelsdtr. Olrich, Hiskholmen, f. 1720, d. 1785. (Helk, f. 1749), så det er mulig det kommer fra Tyskland. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ein sjekk i Personnamnleksikon hadde vore nyttig FØR eg skreiv forrige innlegg, men betre seint enn osv. I alle fall står der 'Helke f., lågtysk-fris diminutiv av namn på Heil- 'frisk, uskadd, heil'. Litt brukt i Bergen på 1700-t. og utetter 1800-t. Ofte i varianten Helkje'. EIn lærer stadig noko nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vær ikke lei for det, Aase. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi ikke fikk lære noe nytt.Takk for sjekken, så fikk jeg mine 'misstanker' stadfestet at dette var tysk - visste heller ikke hva dette navnet betydde.Har enda ikke funnet ut hvor hun havnet eller når hennes foreldre døde. Har lett igjennom forskjellige data kilder. Faren fikk jo Lepra, men jeg vet ikke når eller hvor han ble begravet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror jeg har funnet Helk Marie her. Ettersom søsteren brukte Hansen som etternavn, gikk jeg ut fra at hun gjorde det samme, og dertil droppet jeg Helk (uvant navn i Bergen, så kanskje hun bare droppet det, tenkte jeg).LenkeEr det noen mulighet til å sjekke om dette er den rette?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.