Gå til innhold
Arkivverket

[#10381] Wilhelmine eller Margrete Høyer - i Bergen f. ca 1782


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Eg har leita etter (Wilhelmine) Margarethe Højder frå Bergen.Eg finn ho gift i KK i 1804 (med Thor Hansen). Eg trur eg har ho i 1801 med etternamnet Høydahl.Eg finn ho omtalt i bygdebok for Gulen under namnet Margete Wilkensdtr.Men eg finn ikkje dåpen hennar. Eg har begynt å tru at Wilkensdotter er et blindspor, kanskje er det bestefaren hennes som heiter Wilken. Wilken Højer som kom til Bergen frå Tyskland i 1730 har eg funne. Likevel - no rekk ikkje kjeldene lenger - eller er det fantasien min som ikkje er god nok.Kjenner nokon familien Højer slik at dei kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Eide

Hei Knut. Jeg er også på jakt etter en Høyer. Det har stoppet helt opp. Kjenner du barna til denne Wilken Høyer? Mitt problem er Elling Hanssen Høyer født 1778 eller 1772 og død i 1848. Skjønner ikke hvor jeg skal lete. Har prøvd Family S osv.Jeg vet om folk som har strevd med dette Høyer-navnet. Hvorfor er det så vanskelig? Bergen må være et godt utgangspunkt.Takknemmlig for svar. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Hei Inger, eg vart ikkje oppmerksam på spørsmålet ditt før no. Svar har eg ikkje - anna enn at alle dei ulike skrivemåtene på etternamnet gjer det vanskeleg å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Knut. Eg er interessert i problemet ditt fordi eg sjølv leiter etter ein Høyer i Bergen - sjå tema 16907. Det ser også ut til at di Wilhelmine/Margrete er født mest samstundes med min Elling. Er du viss på at det skal vere Højder? Eller har du også sett Høyer brukt? På FS er Hojder nytta, men eg finn ikkje nokon som heiter Wilhelmine eller Margrete Høydal. Venleg helsing IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Sande

Vet ikke om det kan være noen sammenheng her, men i innledningen til ”Soga om Flora” skriv Albert A. Joleik at presten Lexau i 1765 lyste forlovelsen mellom Wilchen Høyder og Mette Marie Lexau. Mette antar Joleik er søster til presten, men han sier ikke noe mer om den da tilkommende svogeren. Kanskje det står noe mer om dette paret i boken, men eg har ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Ser at Wilken Høyer i Kinn er nevnt. Etter som jeg kan se i bygdebok for Flora er han tidligere gift med Brite Olavsdatter. Han hadde en sønn og to døtre med henne. Vet ikke hva de het, men de gikk på skole i Bergen. Wilken het antagelig Abrahamsen Høyer. En søster Ellen Jordal f. Abrahamsdtr. Høyer er også nevnt. Hun er barnløs og bor hos broren. Da hun dør blir det også nevnt en søsterdatter. Det som jeg finner merkelig er følgende: Mette Wilkensdatter Felthus, se arkivforum 12/9, er gift med en Abraham Kiøstelsen, klokker i Nykirken. I bygdebok for Flora står det at Wilken Høyder har vært klokker i Fyrde (Førde). Søsteren Ellen ble viet i Bergen. 'Niels Rasmusen Jordal Ellen Abrahamsd. Høyder ungk. soldat p. onsdag Nov 28 1736 DK'. Noen av Wilken sine barn med Mette Malene Lexau finns under døpte i Kinn. Wilken dør høsten 1785. En av sønnene til Wilken heter Johan Dietlef. Mette Felthus sin 2. ektemann heter Detlof Jørgensen Holmer. De giftet seg i 1720 NK. Kan det være en forbindelse mellom Wilken Høyer og Mette Wilkensdatter Felthus gift med Abram og siden med Detlof? MVH Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Knut. Jeg ser at du har funnet en Margrete Wilkensdatter i bygdebok for Gulen. En av mine forfedre var Wilken Clausen Radtken fra Bergen, d. mellom 1652 og 1667. Datteren Anne med familie flyttet til Ytre Sogn, Solund, på 1690-tallet. En av sønnene hennes het Wilken Jansen. Han bodde på Husøy i Utvær skibsred. En av søstrene het Margrethe. Høyer-navnet dukker også opp i denne slekten uten at vi helt sikkert vet hvor det kommer fra. Det vi tror er at det kan komme med Arkie Jørgensdatter Høier, Bergen,død 1706, svigerinne til Wilken Jansen. Så til spørsmålet, hvor i bygdebok for Gulen fant du Margrethe Wilkensdatter? Skulle gjerne ha sett litt på det. Med vennlig hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I alle lærebøker om slekstgansking står det: Ver nøye med å notere kjelder. Eg er ikkje flink nok til dette, det ser eg no.Når det gjeld svigerforeldra til Margrethe har eg notert 'Gulen i gammal tid, 2. utg. b I og III'.Når det gjeld mannen hennar (Tor Hansson) har eg notert Gulen i gammal og ny tid, b.3 s. 121.Eg har også blitt tipsa om å sjå i 'Brekkeboka, 1944' - men den har eg ikkje kikka i sjølv.Vert du klok av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg trudde både Vilken/Wilchen og Høyer/Højder var så spesielle namn at eg lett skulle kome vidare her, men etter kvart har eg funne så mange at et må spørje 'hvilken Wilchen'? - Her er ein innvandrande Wilken Høyer, f. ca. 1711: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.