Gå til innhold
Arkivverket

[#10382] 10 søsken fra Marken i Stod


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Marit Mentzdtr. Marken f. 1807 i Stod, g.m. Tarald Andersen Skjeflo (mine tippoldeforeldre). Marit er i boka 'Nokre ætteoppteikningar frå Stod,Kvam, Beitstad m.m', nevnt som søster til Lars Lein, Rasmus Overrein og Sara Mentzdtr. Kippe. Det står at det ialt var 10 søsken. Er det noen som har kjennskap til de andre 6 søsken som ikke er nevnt her? Foreldre: Kari Olsdtr. og Mentz Pedersen Marken. Om Lars Lein står det at han ble født på Langseteren i Stod i aug. 1812, og at de måtte låne en såkalt finnstokk hos lensmann Flekstad i Kvam, for å få transportert den lille heim fra fjellet! Hva var en finnstokk?Med hilsen Aslaug Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Mentz Pedersen Marken og Karen Olsdatter (f.Hallan) hadde følgende barn:Ole, født 18.07.1796 Sara, født 03.03.1798 Peder, født 15.05.1801 Peder, født 09.09.1802 Baard, født 22.09.1804 Marit, født 16.05.1807 Karen, født 31.01.1810 Lars, født 29.08.1812 Rasmus, født 05.03.1815 Michel, født 26.08.1817Det står ikke nevnt i kirkeboken hvor Lars er født.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Sissil! Takk for opplysningene dine, veldig flott hjelp! Jeg visste ikke mere om Karen (Kari) Olsdtr. enn navnet hennes. F. Hallan, skriver du. Etter det jeg kan se i boka jeg nevnte, er det noen med navnet Hallan, som er fra Hallan i Skogn, men jeg kan ikke finne det som gårdsnavn i Skogn. Kan noen hjelpe?Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Gården er Hælen i Kvam. Rundt 1800-tallet ble gårdsnavet ofte skrevet Hallan. Jeg er ikke så sikker på hvilken Ole Hælen som er Karens far, men Karens mor er Marit Gunnarsdatter Flekstad (f. 1736), datter av Gunnar Bertilsen Flekstad og Ingeborg Mortensdatter Jønnem. Jeg har flere aner tilbake til slutten av 1500-tallet. Hvis du gir meg e-mail adressen din, skal jeg sende det til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.