Gå til innhold
Arkivverket

[#10385] Vielse i Askim i 1764


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kan noen sjekke en vielse i Askim den 17. februar i 1764 for meg? De som giftet seg het Ragnil Andersdatter og Rasmus Kristoffersen. Dersom Rasmus er fra Enebakk er jeg interessert i alt som finnes av opplysninger om disse to. På forhånd takk. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg er også interessert i å få opplysninger om dette parets giftermål. Rasmus Kristoffersen er antakelig den samme som Rasmus Kristoffersen Heiås i Enebakk 1737-1808, bruker av Nordstua Tysdal i Dalefjerdingen fra 1770. Han var gift med Ragnhild Andersdatter, ca 1741 – 1812, og de har barn født i Enebakk fra juli 1765. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Laila Takk for svar. Det ser nesten ut som om jeg må ta en tur på Riksarkivet for å finne ut noe om denne vielsen. Dessverre har jeg ikke anledning med det første. Finner jeg noe der, så skal du få beskjed. Du skriver at de har født barn i Enebakk fra juli 1765. Da har du funnet en mer enn meg. Jeg har den første, Marthe, født i 1766. Jeg har funnet fram til 8 barn. Dersom dette er din slekt, kunne det være interessant å høre hvem av ungene du nedstammer fra. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Astrid!Rasmus Kristoffersen er ikke direkte i slekt med meg, men hans yngste bror, Torer f. 1748, var min tipp-tippoldemors første mann. Hun het Thore Hovelsdatter Borud og ble senere gift med Ener Jørgensen som var født ca 1754. Han var i mange år på Åsum i Hovin i Spydeberg før han kom tilbake til Enebakk og tok Kjærsrud på odel. Thore og Ener giftet seg i Spydeberg i 1788, og alle barna deres er født der.To av Thore Hovelsdatters søsken ble også gift med søsken av Rasmus Kristoffersen, så det er ganske interessant å finne ut hvordan trådene går i veven.At Rasmus Kristoffersens barn Marthe var født i juli 1765 fant jeg i Enebakk kirkebok nr. 2. Det er nok den samme som du har registrert som født i 1766, for det står ”Marte f. ca 1766” i bygdeboka.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovet 15/1, gift 17/2 1764 Askim Rasmus Christophersøn M:Grøtved og Ragnil Andersdt.:ibid. PM?: Halvor Olsen Store Hoel og Halvor Hendrichsøn S:Grødtved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Berit: Tusen takk for at du så etter for meg. Det var snilt!Laila: Det var interessant å høre. Datteren til Rasmus og Ragnil, som heter Kari (Karen) (presten har skrevet inn et annet navn på henne ved dåpen den 28.juli 1776, men hun kalles Kari både ved konfirmasjon og vielse) er min tipp-tipp-oldemor. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.