Gå til innhold
Arkivverket

[#10393] Gården Sjølaaen i Vinger: hvor ble den av?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

I FT 1801 finnes en gård med navnet Siøelaaen i Winger prestegjeld, men jeg finner den ikke igjen noe sted i 1865 (har forsøkt landsomfattende søk med mange stavemåter). Er det noen som vet om den kanskje har gått inn i en annen gård? Eller har den kanskje et annet navn i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Bjørn Davidsen har rett. Skjølåa (nåværende offisielle skrivemåte) har gårdsnr. 2 i Eidskog, som inntil 1861 var en del av Vinger kommune (delt 1. jan. 1861 iht. kgl. res. av 7. okt. 1859). Skjølåa ligger på Vestmarka, ikke langt fra innsjøen Skjervangen og ca. 2,5 km. fra svenskegrensa. Gården er omtalt i Eidskog bygdebok bind 1, s. 107-118.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for kjappe svar!I Norunn Klettums oversikt over 'Herred, prestegjeld og sogn i Norge etc' opplyses at Eidskog har kirkebok fra 1766, men på mitt lokale biblioteks oversikt over mikrofilm av kirkebøker, fantes ingen eldre for Eidskog enn fra 1860. Kan noen bekrefte at kirkebok for Eidskog virkelig eksisterer fra 1766? Og er den mikrofilmet? Og i så fall: kan noen hjelpe meg med rull-nummer på kirkebok for Eidskog fra tiden mellom 1766 og 1860?MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

11 Vinger Ved kgl. res. 3.10.1859 ble Vinger prestegjeld delt i to: Vinger og Eidskog prestegjeld. Vinger skulle etter delingen bestå av Vinger hovedsokn, innbefattet Kongsvinger festning og by, samt distriktet Austmarka av Eidskog sokn. Res.en er meddelt Kristiania biskop 8.10.1859Derfor ingen kirkebok for Eidskog alene før fra 1860. MEN! Vinger skjønner du! har denne kirkeboka, som jo da inne holder de som bodde i det som senere ble EidskogMinisterialbøker 1 1689-1729 08 F/D. Forl/V. Introduksjon. OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Laila. Men kanskje er det ting jeg ikke forstår i det du skriver. Mitt problem synes meg nemlig dessverre ikke løst. Og problemet, det er som følger: En av mine aner het Eli Johannesdatter. Hun ble gift, fikk barn, ble enke og døde i Ringsaker, men var sannsynligvis (men ikke helt sikkert enda!) født i Vinger. Jeg leter etter hennes dåp der, men finner ingen som passer. Og det er faktisk flere unge damer som heter Eli Johan(ne)sdatter i Vinger i 1801, som jeg heller ikke finner døpt der, bl.a. en Eli Johannesdatter som dør i 1822, 36 år gammel, som skal være født på Sjølaaen. Når jeg så fikk vite at Sjølaaen ligger i Eidskog, som skal ha kirkebok fra 1766, håpet jeg at det kanskje fantes en egen kirkebok - eventuelt del av kirkebok - for sognet Eidskog. I 1801 bor det faktisk flere unge mennesker på Sjølaaen hvis dåper heller ikke finnes i kirkebok for Vinger, som jeg og min kone nå har saumfart frem og tilbake flere ganger.Om noen er i stand til å finne dåpen til Kari Olsdatter Siøelaaens barn Christian Johannesen, 13 år i 1801 og bosatt på Siøelaaen, og hans søsken Ole, 12, Ingebor, 9, Gudmund, 7 og Ouden, 4, og/eller Ouden Andersen Siøelaaens barn Berthe, 14, Mari, 9, Anders, 8, Nils, 5, og Arne, 2, så ville det være en stor hjelp å få oppgitt filmrull-nummer, kirkeboknr. og eventuelt også sidetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Finn Sollien! Min e-mail-adresse er tophat@online.noMin interesse ligger i første rekke i dåpsdata (dato, foreldre etc.) for alle som heter Eli Johan(ne)sdatter og er døpt ca 1780 pluss-minus noen år (10 kanskje?). Ifølge FT 1801 burde det kunne finnes 4-5 av dem. Ut fra foreldrenes navn og 'min' Eli Johannesdatters barns navn, håper jeg i det minste å kunne sannsynliggjøre hvilken Eli jeg bør se nærmere på. Hun jeg tror kan være 'min' Eli er i FT 1865 for Ringsaker oppgitt å være født i Vinger og alderen er angitt til å være 85 år, men slike aldersangivelser er jo ikke alltid helt pålitelige.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.