Gå til innhold
Arkivverket

[#10394] 'Hos secretarius' i 1689. Hva betyr det?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Blant kommunikantene i Nykirken 28. september 1689 finner jeg bl.a. Berte Svingel. Jeg er interessert i alle med etternavn som Svingel og Schwingel fra Bergen, Lærdal og Kongsberg og derfor også denne unge(?) damen. Om hennes stand og stilling heter det at hun er 'hos secretarius'. Dette må vel bety at hun arbeider for eller muligens er fosterbarn (-ungdom) hos 'secretarius'. Men hvilken stilling er så 'secretarius' i 1689?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke om dette kunne hjelpe: (latinsk - norsk orbok, nyeste utgave, som har med en god del ord fra middelalderlatin), secretarius = fortrolig rådgiver; sakristan eller kirketjener. Ser også at secretarium kunne bety sakristi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne 'secretariussen' kanskje var en kirkelig person, tenkte jeg ikke på, men det lyder ikke så dumt. Det kan se ut som om denne Berte Svingel var sammen med 4 andre unge(?) damer som tjente hos forskjellige personer. Om en av dem, - en Anne Jochumsdatter, heter det at hun var 'hos conrector'. Denne stillingen var knyttet til Bergen skole, og det var jo en 'halvkirkelig' institusjon den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.