Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Allis-Elin Rokkones

[#10407] Restaurant Holbergstuen, Bergen

Recommended Posts

Hei alle sammen!Jeg lurer på om det kan være noen i Bergen eller andre steder, som kjenner til Restaurant Holbergstuen på Torvalm. i Bergen. Stedet ble åpnet i 1929, og i den tiden skal det også ha vært hotell ell. pensjonat i huset. Er det noen som husker eller er blitt fortalt,tenk om jeg kunne være så heldig. En tante av min far var bestyrerinne der i sin tid, det må ha vært i 1920-30 årene.Lurer på om BDS kan ha vært inne i bildet Er glad for all opplysning. Mvh. Allis-Elin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Harbek

Foruten menyen, finner du også litt historikk m.m. på www.holbergstuen.no, men der har du vel allerede vært?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Ørvig

Hei Jeg vet ikke om der var hotell eller pensjonat i huset der Holbergstuen ligger, men vet med sikkerhet at der på samme tid var et pensjonat i nabobygget (det som ligger mellom Sundt-bygget og Holbergbygget). Det er vel ikke dette pensjonatet du er på 'jakt' etter (Rathje pensjonat)? Hilsen Anne Ørvig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Anne. Takker for ditt svar. Dessverre, men jeg har fått forståelsen av at det var i samme hus som Holbergstuen. Men tar vare på din opplysning, man vet jo aldri. Har du noen flere oppl. om Rathje Pensjonat? Mvh. Allis-Elin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Ørvig

Her er litt mer informasjon: Rathje Pensjonat i Starvhusgaten ble drevet fram til begynnelsen eller midten av 1960-årene. Pensjonatet holdt til i to etasjer (3. og 4. eller kanskje det var 4. og 5.). Mange av pensjonatets gjester var fastboende. Jeg vet ikke når familien Rathje startet sin virksomhet i denne bygningen - bare at de også drev pensjonat før Bergensbrannen i 1916 - men da et annet sted i Bergen sentrum. Det var ekteparet Otto Henrik og Laura Petrine Rathje som startet pensjonatet. Otto Henrik døde i 1920. Laura fortsatte så virksomheten alene (hun døde i 1940), og datteren deres, Elisa, overtok driften etterat moren var død. Da Elisa nådde pensjonsalder ble pensjonatet avviklet. Du kan gjerne kontakte meg for mer informasjon dersom dette er 'ditt' pensjonat. Mailadresse: oervi@online.no Hilsen Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.