Gå til innhold
Arkivverket

[#10407] Restaurant Holbergstuen, Bergen


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei alle sammen!Jeg lurer på om det kan være noen i Bergen eller andre steder, som kjenner til Restaurant Holbergstuen på Torvalm. i Bergen. Stedet ble åpnet i 1929, og i den tiden skal det også ha vært hotell ell. pensjonat i huset. Er det noen som husker eller er blitt fortalt,tenk om jeg kunne være så heldig. En tante av min far var bestyrerinne der i sin tid, det må ha vært i 1920-30 årene.Lurer på om BDS kan ha vært inne i bildet Er glad for all opplysning. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hei Jeg vet ikke om der var hotell eller pensjonat i huset der Holbergstuen ligger, men vet med sikkerhet at der på samme tid var et pensjonat i nabobygget (det som ligger mellom Sundt-bygget og Holbergbygget). Det er vel ikke dette pensjonatet du er på 'jakt' etter (Rathje pensjonat)? Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Anne. Takker for ditt svar. Dessverre, men jeg har fått forståelsen av at det var i samme hus som Holbergstuen. Men tar vare på din opplysning, man vet jo aldri. Har du noen flere oppl. om Rathje Pensjonat? Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Her er litt mer informasjon: Rathje Pensjonat i Starvhusgaten ble drevet fram til begynnelsen eller midten av 1960-årene. Pensjonatet holdt til i to etasjer (3. og 4. eller kanskje det var 4. og 5.). Mange av pensjonatets gjester var fastboende. Jeg vet ikke når familien Rathje startet sin virksomhet i denne bygningen - bare at de også drev pensjonat før Bergensbrannen i 1916 - men da et annet sted i Bergen sentrum. Det var ekteparet Otto Henrik og Laura Petrine Rathje som startet pensjonatet. Otto Henrik døde i 1920. Laura fortsatte så virksomheten alene (hun døde i 1940), og datteren deres, Elisa, overtok driften etterat moren var død. Da Elisa nådde pensjonsalder ble pensjonatet avviklet. Du kan gjerne kontakte meg for mer informasjon dersom dette er 'ditt' pensjonat. Mailadresse: oervi@online.no Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.