Gå til innhold
Arkivverket

[#10409] Ingeborg Mikkelsdatter f. i Ørlandets prestegjeld


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Noen som kan hjelpe meg med denne damen??? Det jeg vet er at hun het Ingeborg Mikkelsdatter og var født i Ørlandetsprestegjeld - hun ble gift med Arndt Ols. Nygård(Sæter) fra Rissa - de ble gift 13/7-1824.(har noen kildene for gifte her??? Mulig i en kirke på Rissa????) I tellingen 1801 finner jeg kun 1 unge som er mulig kandidat om hun da var født før 1801 da - men hun står som f.1800 så--- Den ungen jeg fant i Sør Trøndelag var 2 år gml og fosterdatter på plassen Moen under Grøtte Prestegård i Meldal - har noen sjangs for og sjekke ut dette - hvor denne Ingeborg M. kom fra????? Eller vet noen om hvem hun var???Takker for al mulig hjelp!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du finner henne nok ikke i 1801-tellingen.Ingeborg MIKKELSDR Age At Marriage: 18 Sex: Event(s): Birth: Marriage: Spouse: Arndt OLSEN Age At Marriage: 24 Birth 1799 Marriage: 13 Jul 1823 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway Source Information: Batch Number: M426462 Source Dates: 1816 - 1848 Film or Fiche Number: 126768 Collection Details: Stadsbygd; Den Norske KirkeIngen fedre oppgitt, da er de nok utelatt i originalen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Laila!!Takker for hurtig svar - Men foreldrene må vel stå i 1805 når hun ble født da vel :-) Jeg får lete der ... takk igjen!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Hei Gurli! Jeg har en god stund snublet i de samme spor. Ved folketellingen 1801 Øreland, Dueskar Indre finner vi Mikkel Hendriksen,31 år gift med Maren Ingebrigtdtr, 33 år, 2de G givt og hennes to barn, Ingebrigt Rejersen, 5år, og Maria Rejersdr, 10 år. Rejer Estensen Dueskar ble jordet ved Viklem i 1800, 42 år gammel. I Familysearch har jeg funnet at Maren Ingebrichtsdtr. og Mickel Hendrichsen giftet seg i Leinstrand 09.03.1801 og Michel Hendrichsen døpt samme sted 23.10.1768. Far Henric Solberg. Mikkel Hendriksen fikk Dueskarret med enken, men solgte den i 1808. I 1814 kjøpte han den tilbake og solgte igjen i 1816. Da skal han allerede ha kjøpt gården Dahl(e),Rissa, sammen med Arent Henrichsen (Broren,som vi finner i Trondheim i folketellingen i 1801?????) Jeg har fått forskjellig opplysninger om Mikkel og Marens Barn. En av dem er Ingeborg f. 1805 g. 1823 m. Arnt Olsen Sæter. Mitt problem er at de barna jeg har fått oppgitt å være døpt i Ørlandet, alle har faren oppgitt som Michel Joensen Dueskarret (Ørlandet kirkebøker i RA) eller i Stadsbygd (Familysearch) Michel Nielsen. Jeg vet ikke om jeg gjør deg noe klokere (eller snarere tvertimot?) Gi beskjed om du ønsker flere (forvirrende?) opplysninger. Mvh Kirsten M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Kirsten!!!Denne Ingeborg er hvertfall min Ingeborg - for hun ble gift med Arnt Olsen Sæter - og hun ble f.1805 - så det er liten tvil i at det er den rette - Så alt du evt. kan ha om dette er jeg interrisert i - er dette i din slekt også????MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Hei Gurli! Jeg har fått to alternativer til Mikkel og Marens barn. Alt. 1: 1)Ole f. 1801 druknet 1811. 2)Beret Henrika f. 1807. 3)Henrika f.1809. 4)Regina f.1813. Funnet i Ørland kirkebok 1767-1818 (Film RA): 1802: Døbt Michel Joensen Dueskarret og H. Maren Ingebrigtsd. Barn Ole. 1808: Døbt Michel Joensen Dueskar og Hustrus Barn Berrit Henrika f. 01.10.1807. 1809:Døbt Michel Joensen Dueskarret og Hustrus Barn Henrika f. 25.05.1809. 1813: Døbt Mikel Joensen Dueskarr og Hustrus Barn Regina. Jeg fant ingen Ingeborg med far Mikkel o.l. 1804-1808. Alt 2 skal være fra Stadsbygd og ha tilknytning til Dahle: 1)Anders f. 1802. 2)Ingeborg f. 1805 g 1823 m. Arnt Olsen Sæter. 3)Berit Henrikke f. 1806 g. 1830 m. Nils Olsen Skaug. 4)Henrikka f. 1808 g. 1835 m. enkemann Torsten Eriksen Hjelmerå. 5)Regina (1813-1889)f. i Ørland,død på Dahle,hadde fire barn med fire ulike fedre. (Det er nok henne vi finner som tjenestepike i Lexvigen på gården Hindrum øvre i ft 1801. Alderen stemmer ikke helt,men det ikke uvanlig.) Dette har jeg fra Familysearch: 1803 døbt Anders,foreldre:Michel Nilsen og Marit Pedersdtr. Han kan vel ikke være 'vår'. For Ingerborg er det bare giftermålet. Da Berit Henrika giftet seg,er farens navn Michel Henrichsen oppgitt, og ved Henrikas vielse er Mikkael Hendrichsen far. Det skal nok undersøkelser i kirkebøkene for Statsbygd til for å få klarhet i denne saken. Jeg stammer fra sønnen Ingebrigt i Marens første ekteskap. 1816-1819 Skat paa Formue og Næring Stadsbygd: Rissens Sogn,Dahle:Arndt Hendrichs GaardM, Selveid 10Rdl,E(nkemann?)Michel Hendrichsen GaardM,Selveid 8 Rdl,Ingebrigt Stedsøn 1 Rdl. Jeg håper du har litt nytte av dette. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Når det gjelder Regine, er det selvfølgelig folketellingen for 1865 jeg mener (var litt trøtt i går kveld). Planlegger en ekspedisjon til RA. Hvis jeg finner noe, skal du få beskjed. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Hei! Jeg blir stadig utsatt for virus-forsøk på mailen. Jeg finnes tydeligvis på postlista til en eller annen som ikke har virusvern. Derfor sender jeg nødig mail fordi jeg er redd for at noe kan ha 'sluppet unna' og så smitter videre til mine venner og bekjente. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Kirsten!!Helt greit og sende hit også da - :-) Og takk for at du hjelper meg!!!MVH, GurliJeg blir bombandert med virus mail hver dag - om må til og formatere hele pcn min..... at noen gidder og holde på med slike barnestreker!!! -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten m: Holterud

Hei Gulrli! Jeg var i RA i dag og fant i Stadsbygd kirkebok 6 (tror jeg), Ridsen sogn 1819 fol 244: Konfirmert Nr 33 Ingeborg Micheldtr. Dale 16 år,foresatt Michel Dale. Jeg fant også søstrene Beret Mikkelsdtr. Dale konf. 1822, fol. 241, f. 19.08.1807, foresatt Mikkel Dale og Henrika Mikkelsdtr. Dale konf. 1824, fol. 257, foresatt Mikkel H. Dale. Av dette kan vi vel slutte at presten i Ørland skrev feil (Joensen istedenfor Henriksen). Hvor Ingeborg ble døpt, overlater jeg til deg å finne ut av. Muligens Leinstrand? Mange hilsner og lykke til fra Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!Vært borte noen dager - derfor seint svar - Skal se at dette løser seg også :-) takker for all hjelp og anstrengelser for min skyld!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hei ! Dette fant jeg veldig intressant. Henrik Altsen Solberg var født på Kregnes på Melhus f.ca.1730. Han ble gift med datteren på Solberg nedre på Leinstranda i 1755, Berit Olsdt. Solberg f.ca.1732. De hadde 7 barn, sønn nr. 2 Alt Henriksen f.1764 er min tipp-tipp-tippoldefar, 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hallo Gurli.Ja, det trur jeg, passer i vertfall inn, jeg har forsket mest på Alt, selvfølgelig, men er veldig intresset i de andre også.Henrik Altsen Kregnes f ca. 1730 gift i 1755 med Berit Olsd. Solberg f. ca. 1732. Barn: 1. Berit f. ? g.m. Peder O. Busklein 2. Ole f. 1761, tokover på Solberg. 3. Alt f. 1764 g.m. enke Marit Nilsd. Lykstad f. 1759 på Strinda. De er mine dobelte tipptipp -oldeforeldre (det ble en tipp formye i går) 4. Mikkel har jeg ikke f. år på, men det passer med det du har. 5. Arent f. ca.1776 g. m.Beret Pedersd. (skrev seg for Espa da de var faddere på Lykstad i 1802) 6. Marit f. ? (52 år i 1801, det må være feil) g.m. 1 Rasmus Hegglund, 2. John Olsen Sannes. 7. Ane kanskje det er henne som er tjener i Dronningensgt. i 1801 - 27 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei MargitDette ble jo interresant!!! Dette er min manns slekt som jeg har stått fast på i mange, mange år - da jeg ikke viste ettrnavnet til Mikkels barnebarn - nå nøster det seg på :-)Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hei igjen !Glad for å kunne hjelpe, alle trenger det en gang i blant for å komme vider. Jeg kan godt sende deg på e-post, det jeg har om Alt Henriksen på Lykstad. Tar gjerne imot opplysninger om resten av familienMVH Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.