Gå til innhold
Arkivverket

[#10410] Gildeskål, vielse 1847-1858, Peter Johannesen og Marta Jonsdatter


Gjest Einar Aasprong
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Aasprong

Jeg søker opplysninger om opphavet til Peter Johannesen og håper at ekteskapsinngåelsen kan gi en ledetråd.Peter Andreas Johannesen er oppgitt å være født i 1816/1817 i Nøstdal (Naustdal) i Førde.Den 9 mai 1858 får han og Marta Jonsdatter (fra Mork i Ringebu) den ektefødte sønnen Johan Sigvard. Peter Johannesen er da oppgitt å være gårdmann på Gildeskål. Antagelig er dette Flathaug under Gildeskål der han er å finne fra 1865.Marta Jonsdatter er født i 1829 og dette begrenser tidspunktet for ekteskapet til perioden etter ca. 1847.Jeg har noen få holdepunkter som gjør det sannsynlig at ekteskapet ble inngått i eller i nærheten av Gildeskål. - Søk i kirkebøkene for Ringebu ga ikke treff. - I 1844 flytter en Peter Johannesen fra Naustdal til 'Bodø'. Kanskje er dette den rette.mvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Tar opp noen gamle Gildeskål-tråder:Fant følgende i Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål (OBS! må sjekkes mot kirkebøkene).Familie nr. 2225: Peter Andreas Johannessen Nøstdahl, husmann og skomaker, Gildeskål.Ektefelle Martha Johnsdatter, gift 4/6 1855.Sønn Johannes Zakarias Petersen, Gildeskål, f. 111/3 1856.Sønn Johan Sigvard Petersen, Gildeskål, f. 9/5 1858Datter Marianne Petersdatter, Gildeskål, f. 6/9 1860, død som lita.Datter Marianne Sofie Petersdatter, f. 2/3 1863, g.m. Olaf A. Viig, Inndyr.Datter Johanna Oline Petersen, Gildeskål, f. 30/7 1865Sønn Peder Matinus Petersen, Gildeskål, f. 11/2 1868Datter Laura Sofie Petersen, Gildeskål, f. 1/6 1871Sønn Ole Laurits Petersen, Gildeskål, f. 11/1 1873Far Johannes Pedersen, Nøstdal i FørdeSvigerfar John Torgersen, Mork i Ringebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Takk Frank,Denne forespørselen var blitt noen år gammel. Vielsen hadde jeg funnet, men ikke alle barna.Har også funnet slekta en genarasjon lenger bakover for Peter Andreas Johannesen Nøstdahl uten at jeg har funnet dåpsinnførselen for ham. Tror jeg har rett konfirmasjonsinnførsel; døpt nr.27 på følgende side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.