Gå til innhold
Arkivverket

[#10412] Riksarkivet - service?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Hej, 1979 fick jag god hjälp av Riksarkivet (Jon Krokmoen) som letade fram en oboist i militära rullor. (Ja det handlar om Andreas Peter Hedenström!). Sist i brevet står 'den som hadde sörget for hans opptak ved kompaniet, nemlig en ved navnet Nystierna'. Sedan dess har jag funnit oboisten Nystierna död i Fredrikstad 1800, samt en gosse i Karlstad, Värmland, som kan vara denne Jan Christopher Nystierna, f c:a 1747. Jag är givetvis intresserad av att finna oboist Nystiernas förnamn i norska rullor, så att jag kan säkra honom. Hur går jag tillväga? Tror ni jag kan skriva till Riksarkivet och referera till brevet från 1979? ;-)Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vara något otydligt med min fråga eftersom många läser den, men ingen svarar? Trots att jag är en van släktforskare i de svenska arkiven, vet jag inte mycket om hur man går tillväga i de norska - inte ens om det norska militära materialet är mikrofilmat.Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur vel grunnen er at du har lagt spørsmålet ditt i arkivforumet; ikkje i brukarforumet. 'Folk flest' vil då sikkert tenkja at dette er eit spørsmål til arkivarane. Og arkivarane kan du ikkje rekna med sit om kvelden og svarer på spørsmål (sjøl om dei fote gjer det). Dei må få lov å få på seg ein dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Om det er tillatt for en vanlig leser/bruker å svare i dette forum, så vil jeg si: bare skriv til Riksarkivet. Hva skulle vel tale imot det? På Riksarkivet sitter det mennesker, slike som du og jeg, men med tilgang til kilder og fremforalt masse kunnskap. Det verste du risikerer er vel at ingen tar seg tid til å svare, eller at du først får svar når din tålmodighet er strukket i lengste laget. Men da er likevel ingen skade skjedd, eller hur?Lykke til og vennlig hilsen fra Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hans, Tack för Ditt svar - det var vänligt av Dig. Som Du kanske sett, har jag försökt med frågan på ett lite annorlunda sätt, i Brukarforum. Är bara intresserad av HUR jag på bästa sätt kan nå framgång i mitt sökande, utan att behöva resa till Norge; antingen genom att låna hit mikrokort på rullor - jag har tidigare kunnat göra det med kyrkoboks-material - eller att kanske få hjälp med några uppslag i materialet. Jag vet att Nystierna var med vid en rekrytering 1794, eller åtminstone hade värvat en karl, och det borde inte vara så vanskligt att gå igenom Nordenfjeldska inf rgte:s rullor för det året, och några år bakåt, och se om 'hoboisten' finns med. Han bör stå på en speciell plats i rullan när han är oboist. Själv har jag arbetat mycket med 1620-1650 års rullor vid vissa regementen i Sverige, och det är ett angenämt arbete - ordning o reda.... Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Olle Elm

Eftersom jag skrivet inlägg om 'Riksarkivet - service?' här tidigare vill jag bara berätta om hur servicen är:I ett brev från Arkivverket Riksarkivet dat 18/9 2002 famgår det att man har företatt en begränsad undersökelse i bl a Nordafjeldske inf regt ruller 1790-1800, samt en hel del andra dokument men ej funnit någon oboist Nystierna. Döm om min förvåning när jag 7/10 (s å) får ett brev från samme tjänsteman - förstearkivar Tor Weidling - där han i forbindelse med annan saksbehandling funnit religionslister och nasjonslister for Nordafjelske inf rgte, bl a lister för året 1795. I en lista daterad Fredrikstad 31/12 1795 återfinns hoboist Johan Nystierna. Av listene framgår att han er lutheraner og födt i Sverige. Heder åt förstearkivar Tor Weidling !!, som kom ihåg min fråga och återkom med ett svar.Där kan man tala om service!Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.