Gå til innhold
Arkivverket

[#10418] Holger Olsen f.ca.1770,forpagter Aarstad Hovedgaard i 1801,hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 tellingen på Aarstad Hovedgaard ved Bergen befinner det seg 99 personer.Blant dem er en Holger Olsen 30 år og forpagter.Han var gift med Barbra Jacobsdtr. 25 år og de hadde datteren Ingeborg Margrethe 1 år.Sammen med dem bodde mesteparten av Barbras familie med mor og 5 søsken.De var barn av den tidligere forpagteren som hengte seg i 1796, Jacob Monsen. Holger og Barbra giftet seg i SJ (St. Jørgen kirken) 25.09.1795.Jeg trenger hjelp til å finne Holgers opphav.Jeg tror hans far het Ole Monsen (kanskje den samme Ole Monsen 65år som er på gården)Jeg tror også at det er Holgers to søsken vi finner samme sted , Siselle 38år og Berthe 32år.Men hvor ble Holger (og hans søsken) født og hvem var foreldrene ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den eneste passende Holger Olsen jeg finner på Familysearch er født 1770 i Nerstrand i Rogaland av foreldrene Ole Mikkelsen Espevik og Margrethe Andersdatter Nessa.Ole står oppført med gårdsnavnet Maurland ved ekteskapet i 1761.Kjenner noen til denne familien , eller har tilgang til bygdebøker fra området? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Rune Har endel opplysninger om denne familien, men ikke hvem foreldrene til Holger var, jobber med saken. Holger Olsen Fløen f. ca. 1771,død nr. 5, 7/4-1850 Enkemand 78 År Fløen Aarstad, gift Barbro Jacobsdatter Monsen, f. 28/1-1776 AA, død nr. 15, 1/7-1824, Fløen, 47 1/4 År, Husmandskone fra Fløen. Foreldr. Jacob Monsen og Anne Jensdtr. Reagerer på at hun er oppført som husmandskone da han var forpakter på Aarstad. Barn: 1. Anna Margrethe Holgersdtr. 7/9 dp.14/9-1800. 2. Jacob Holgersen 28/6 dp. 3/7-1803 AA, død nr.3, 26/3-1853, 52 år Kalvedalen. 3. Anne Margrethe Holgersdtr. 13/3 dp. 24/3-1805 4. Ane Margrethe Holgersdtr. 31/5-1807 AA i Møllen gift Marcus Johannessen Borge. 5. Oline Holgersdtr. 8/7-1810 AA.Holder nå på med Borge fam. da en av Lars Andreas Hadeler sine 5 døtre giftet seg med Holger Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei igjen fant Holger Olsen og Barbroe Jacobsdtr. UK/Pige, Lysn. 29/8 viet 25/9-1795 SJ. Gjør oppmerksom på at opplysningene jeg har er funnet i digitalarkivet Hilsen Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Eva.Jeg har sett nærmære på Holger Olsen Nedstrand , og tror ikke det er rette mann.På Vital Records i Familysearch fant jeg barna til Ole Michelsen og Margretha Andersdatter , og de stemmer dårlig med det jeg har funnet tidligere.I 1795 giftet Anne Maria Olsdatter Kiøchlevig seg med Carl Henrichsen.Jeg har ikke funnet hvor Anne Maria kommer fra , men etter å ha gjennomgått alle barnedåpene deres har jeg kommet fram til følgende:Sidcelle Olsdatter ,Aarstad Hovedgaard ,senere Schudevigen var en av fadderne,Ingebor Olsdatter af Bergen senere Schudevigen var en annen.Hun var også fadder ved en av barnedåpene til Holger og Barbro.Mons Olsen , Haukeland senere oppført som af Bergen var også fadder både for Holger og Anne Maria.Ole Monsen Sandvigen var også fadder for Anne Marias barn , og det er trolig den samme Ole Monsen som er fadder for Holgers barn.Jeg tror derfor at Holger,Ingeborg,Sidcilia og Anne Maria er søsken , og at Ole Monsen som opptrer som fadder både for Holder og Anne Maria er deres far.Jeg legger også merke til at Holger og Barbro tre ganger døper en datter Anne Margretha.Jeg håper og tror at det skal være mulig å finne opphavet og fødestedet deres.Kanskje kunne man ha sjekket militære ruller for Holger for om mulig å finne fødestedet.Han er ikke oppført i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Rune Har funnet at barn født 7/9-1800 heter Ingeborg Margretha Holgersdtr. En Jacob Monsen er fadder til mange av Jacobsen fam. i Grynemøllen Årstad som er min rette linje. Ellers er det og mange ekteskap mellom fam. i Årstad og Skuteviken. Hilsen Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Monsen var Barbros far.Han ble gravlagt 06.01.1795 i SJ.I følge DA hengte han seg.Jacob Monsen og Ane Jensdtr. giftet seg 28.08.1775.Det var Jacobs andre ekteskap.Han giftet seg første gang 18.07.1758 med Barbara Nielsdtr. Kalvedalen.Jacob var 64 år da han døde.Jeg har vært inne på tanken om det er en forbindelse mellom Ole Monsen og Jacob Monsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Jacob Monsen og Anne Jensdtr. hadde 7 barn, ingen heter Oline, se Holgers dtr. f. 1810, kanskje det er noe å spinne videre på. Prøver igjen i morgen. Mva Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Holger Oliver Borge dattersønn av Holger Olsen, reiste til Sogn og Fj.Starheim Prgj. nr. 1443 med sin kone, barna er født der 1865/1869,han var landhandler. reiste tilbake til Skuteviken. En Holger Olsen hadde datter til dåp 28/2-1711 Helga. Kan han være farfar til vår Holger Olsen ? Mvh Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God kveld Eva.Noen år med graving etter slekt har lært meg at selv det mest usannsynlige kan være det rette.En Ole Holgersen Olstad i Sogndal f.1713 dør 18.02.1753.Der er skifte etter ham 28.03.1753.I skiftet er nevnt enken Marte Monsdtr. og sønn Holger Olsen.Det er nok denne Oles far, Holger Olsen som giftet seg 03.02.1709 i Sogndal/Kaupanger med Ingeborg Simondtr.Det kan være interessant å se om det står noe i skiftet i 1753 om hvor Holger Olsen oppholdt seg.En annen inneressant sak er et skifte i Arna skipreide på gården Sandviken Store etter Ole Holgersen.Skiftet skjer mellom 1798-1805.Fra samme sted ,på neste side i skifteprotokollen er skifte etter en Anna Bergithe Monsdatter.Kanskje det var kona.Håper å få tatt meg en titt i skifteprotokollen på Statsarkivet i morgen.Her får vi løfte på de steiner som finnes , om ikke for annet ennå fjerne en del alternativer.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror vi kan se bort fra Ole Holgersen i Sandviken.Han døde i 1804 ,50 år gammel.Anne Bergithe døde også i 1804 bare 23 år.Men i forbindelse med skiftet i Indre Sogn i 1753 etter Ole Holgersen , står sønnen Holger Olsen oppført med Havnen, trolig som oppholdsted.Da er der etter min oppfatning bare to alternative steder i Sogn og Fjordane.Det er Havnen i Rugsund/Davik og Hafsnes i Staarheim i Eid.Det kan være et spor å følge , og kanskje en forbindelse til Holger Oliver Borge som oppholdt seg noen år på Staarheim. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Holger Olsen sporet i Sogndal/Kaupanger har jeg forløbig funnet følgende: Holger Olsen f.1684 d.02.05.1762 gift i Sogndal 03.02.1709 med Ingeborg Simonsdtr. 1673-25.02.1759.De fikk bl.a. en sønn Ole Holgersen f.ca. 1713 d.18.02.1753 på Olstad i Kaupanger.Han giftet seg 12.02.1741 med Marta Monsdtr.De fikk en sønn Holger Olsen som i 1753 trolig oppholdt seg på Havnen(Davik/Stårheim).Han må være født mellom 1741-1753.Jeg skal forsøke å følge opp dette sporet, men jeg har kanskje ikke den helt store troen på at dette er den rette .Han er for ung til å kunne være Holger Olsen Aarstads farfar. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei igjen. Har vært bortreist i helgen, men leser nå din interessante oppstilling. Om denne Holger Olsen ikke er Holger Olivers farfar, har jeg ofte vært borti familier som oppkaller sine barn med samme navn. Har ikke anledning til en tur på Statsarkivet nå, men det kan kanskje være lurt å u.s. dette nærmere. Skal se om der er bygdebøker på biblioteket som er verdt å se på. Mvh Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Eva.En artig sak vedr. skiftet etter Jacob Monsen i 1796.Alle ti barna fra begge ekteskapene er nevnt , det interessante er at Barbros ektemann var oppført som Helje Olsen.Det kan selvsagt være en feilskrift , men likevel kanskje verdt å se nærmere på.Kanskje vi stirrer oss blinde på dette Holger navnet.En av dem Jacob skyldte penger var Ole Monsen , Grynmøllen.Kanskje det er den samme Ole Monsen som var fadder til både Anne Maries og Holgers barn. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan det nok vera, men så vidt eg kan sjå fekk aldri den Ole Monsen born. Han var gift som ungkar med ei mykje eldre enkje som han framleis er gift med i 1801-teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Var det noen som påstod at det skulle være enkelt.Her må det nok løftes på flere steiner for om mulig å finne en forbindelse mellom Ingeborg, Anne Marie, Siselle, Berthe og Holger.Det eneste vi med rimelig sikkerhet vet er at de opptrer som faddere ved ymse anledninger.Dessuten det faktum at Ingeborg Olsdatter gifter seg med Enkemann Hans Jørgensen.Hans første hustru het Wendel Margrethe.De hadde en sønn Jørgen Hansen , som er fadder for Carl og Anne Maries barn i 1807. Barnet døpes nettopp Wendel Margrethe.Det ser også ut til å være klare bånd mellom Aarstad og Sandviken.Trolig er det også to Ole Monsen inne i bildet.Den ene på Aarstad knyttet til møllene , den andre i Sandviken.Det kan pr. i dag synes vankelig å finne forbindelsene , men ikke umulig.Og det umulige tar bare litt lengre tid å finne ut av.Her trengs det kløkt , tålmodighet , flaks og ikke minst god hjelp fra andre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Dette er så spennende at jeg kan nesten ikke vente med å bla videre i papirene mine. Saken er at Holger Oliver Borges mormors mor,Kirsten Olsdtr. Elvebakke, nedstammer fra Mogens Withrup 1520 -158?. Slekten er jo utbredt i Gloppen, Eid, osv. (sokneprester). Så mellom Årstad og Sandviken er der mange giftermål. Ser at du Rune etterlyser endel andre i Sogn og Fjordane, muligens kan der være enda flere stener å vende?. Mvh Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Eva. Har du slektsleddene bakover fra Jacob Monsen og Ane Jacobsdatter , så er jeg interessert i en oppdatering på det.Der er mange steiner å løfte på , men stundom kan det være greit å slippe å løfte steiner som andre har løftet før .Jeg har ikke sluppet tak i Sogne-tanken, men all den tid at Holger Olsen i Kaupanger var født mellom 1740-1750 , så har jeg vondt for å se at der er plass til et slektsledd mellom ham og Holger Olsen på Aarstad. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten , men kanskje viktig detalj.Ved ekteskapet med Markus Johannessen Borge i 1827 står Ane Margrethe oppført med Helgesdatter som etternavn.Det stemmer jo med hva som sto i skiftet etter morfaren Jacob Monsen.Da sto det at Barbro var gift med Helje Olsen.Er dette nok en feilskrift , eller kanskje skal vi begynne å se etter en Helge/Helje Olsen og ikke Holger. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tips: Vil anbefale å kikke etter Helge/Helje/Holje/Hølje OG Holger, opplever stadig at alle (og flere varianter) brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har i dag sett nærmere på ekteskapserklæringen til Holger Olsen og Ane Jacobsdatter i 1795.Ole Monsen og Jacob Monsen hadde selv skrevet under som kausjonister og forlovere.Vi vet fra før at Jacob Monsen er Anes far , og da er det vel rimelig å anta at Ole Monsen er Holgers far.Spørsmålet er imidlertid som før. Hvor ble Holger født ? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg bringer denne debatten frem i lyset igjen , i håp om at noen kan gi meg en ide om hvor jeg kan finne Holger Olsens fødsel.Han skal være født rundt 1770.Den eneste jeg fant som passet på Familysearch var fra Nedstrand , men han kan utelukkes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.