Gå til innhold
Arkivverket

[#10422] Søker opplysninger om David Bour Brun f.ca.1571 Bergen gift med Gynette Behll


Gjest Bente Rolfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Rolfsen

Fant et tidligere innlegg med samme tema men prøver en gang til, håper noen kan hjelpe. David Bour Brun født ca 1571 Bergen og Gynette Behll hun født ca 1570 antagelig i Skottland de bodde i Bergen, de fikk 3 sønner, Isak født ca 1610 (han ble gift med Maren Jakobsdtr og fikk en sønn som var evneveik),David født ca 1611(gift med Anna Christensdtr Schaaning datter av presten Christen Bentson Schaaning)og Samuell. Gynette druknet i Lundegårdvatnet i 1657. David Bour Brun bodde de siste 16 årene han levde hos sønnen Isak på Vibrandsøy,Karmsund Karmøy Makeskifteberv. Isak Davidsen borger i Bergen,makeskiftet Tysøy i Os Sunnhordaland 22/2 1652 mot å få av kongen en kongelig maj og kronens gårder av apostelsgods,Vibrandsøy 3 vetter korn med bygsel. Kanskje Tysøy kan være et spor? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg rotet litt i mine papirer og fant følgende:Brown/Broun av Colstoun i Skotland: Guvernør i Trankebar David Brown 1734-1804, første i slekten i DK. Slekten stammer fra Skotland, hvor den allerede i det 14.århundrede eide herresetet Colstoun i grevskapet Haddington. 1686 ble Patrick Brown(Broun) av Colstoun opphøyet til Baron av Nova Scotia.Det finnes også et familievåpen med tre hjerter og 3 liljer.Det finnes mere om denne slekten på nettet et sted.Har også notert meg Brown: Hauch-Rausbøll, Th: Af slægten Brown hist. DK 1918 og samme forfatter Records of the Browns of Colstoun. Det er en stund siden jeg fant dette så mere har jeg ikke da jeg tror den var uaktuell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.