Gå til innhold
Arkivverket

[#10433] Bjørnshau fra Christiania


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg har prøvd å finne foreldre til Nikoline Marie Augusta Bjørnskau fødd 3.august 1841 og død 16.jan. 1888. Hennes fader har sannsynligvis arbeidet i tilknyttning til Akershus Festning. Hennes fødselsdato har jeg funnet på et gammelt fotografi av henne. Jeg klarer ikke med sikkerhet å finne hennes eventuelle foreldre. Jeg har søkt på flere alternativer på hennes etternavn som vistnok engang i tiden skal ha kommet fra Roskilde i Danmark, der en av hennes forfedre skal ha vært 'kanikk' og fått en stilling i Christiania. Finnes der noen løsning på dette tro? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det oppstod en feil i mitt innlegg om Bjørnshau. Hennes far arbeidet ikke på Akershus, men til gjengjeld hennes svigerfar sannsynnligvis. Hun var gift med Carl Martinus Andersen Brandstad, han fødd 23.mai 1840 og død 6.des. 1890. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takker så mye Berit for ditt innspill,alt mottas med takk. Brandstad navnet kommer nok fra Ringebu i Gudbrandsdalen, uten at jeg helt har klart å finne ut av dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg er forsatt på søk etter en'nål i høystakken'. Jeg vet at navnet Bjørnskau kommer fra Roskilde i Danmark.Navnet har nok etter alle sansynligheter blitt skrevet på en annen måte. Jeg har prøvd å lete på danske nettsteder etter dette navnet,om muligt for å finne et spor. Men har ikke funnet noe. Sitter der noen med gode tips, så er jeg veldig motakelig? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei, jeg vet ikke om dette er noe godt tips, men jeg tenkte på det med tilknytning til Akershus, kanskje militært. Har du sett disse:På Familyserach finnes en Christen Biornskow som gifter seg med Karen Jacobsdatter 4.des 1791, i Garnisons Sogn i København.I Oslo, Garnisons menighet 7 Jul 1848 inngås ekteskap mellom Carl Ludvig Bjornskau og Anne Matea Olava Westrem (Også FS).Det finnes kanskje militære kilder,Danske offiserer i Norge eller lignende, du kan sjekke?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nicoline Marie Augusta, født 03.08.1841, døpt 06.02.1842 i Vor Frelser, Christiania var ('ekte') datter av skreddermester Niels Skarris Bjørnschau og Ingeborg Marie Knudsdatter. (Oslo Domkirke Mini 12 1837-1845 6/17 no.22).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Skarris (Scharris/Skarres) Nilsen gift to ganger i Bragenes, Drammen (Familysearch):2) 27 Des 1802 gm Maren Syversdatter, Barn: Maren Sophie 1823,Nicolai Peter 1825, Carl Christian 1828, Thor 1830. (Årstall for gifte skal vel være 1820!)1) 19 Des 1819 gm Mari/Marie Madsdatter, Barn: Mathias 1820.Jeg finner imidlertid ikke Niels Skarris Bjørnshau på FS, men det skal vel godt gjøres om han ikke hører til her.Jeg finner ingen av dem i FT 1865. Kan de være i Danmark? I FT1801 finnes denne Halvor Biørnskov Lenke , læredreng hos en skreddermester i Christiania. Det er kanskje den samme Halvor Biørnschau som i 1810 får en datter i København, mor Anne Nielsdr(FS) Mulig er Halvor bror til Skarris Nielsen i Drammen?Grunnen til at jeg ikke finner de i Norge kan jo også være at både Skarris og Biørnskov kan ha så mange stavemåter.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tar med de andre som dukket opp under søk:Antakelig ovennevnte Carl Christian f 1828, skomaker, Nøtterø i FT1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60722.wc2&variabel=0&postnr=4998&fulle=true&spraak=n>LenkeAndre Bjørnskou'er i Christiania FT1865: LenkeFT 1801: Godsforvalter i Skieberg, Knud Biørnskow Lenke og disse pleiebarna i Østfold, den ene hos familie, Lenke. En boghandler fra Christiania i Tvedestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

På Familysearch finnes Biørnskov'er (Biørnschau/Biørnskow) i Danmark både før 1800 og etter 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

(10) er ikke et 'tips'. Det tar høyst 10-15 minutter å finne en dåp i Christiania med kjent navn og fødselsdato ved søk i kirkebøkene som er den eneste primærkilde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En takk til Heidi for lenken til Danmark. Til Geir, Nei nr.10 var nok en god opplysning, årsaken til at jeg har hatt en mulig skivebom på navnet under søk i Oslo, må nok være mellomnavnet Skarris. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Ola.Takker for henvisningen til innlegget, jeg har fått her på brukerforumet, og innhentet endel god informasjon om denne slekten siste døgnet. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Torleif. Scarres Nielsen Biørnschoug er født ca 1780 i Moss (på Moss Jernverk?) hvor faren Niels Biørnschoug var kullskriver.Niels Biørnschoug, død ca 1791 ble gift i Moss 10. desember 1780 med Maren Sophia Scrarresdtr. døpt 22-6-1760 i Moss, død før 1801.De hadde følgende barn:1.Halvor Nielsen Biørnschoug, døpt 5-3-1783 i Moss2.Kirstine Maria Nielsdtr. Biørnschoug, døpt13-5-1784 i Moss, gift 27-10-1813 i Grue med kirug Frederik Christopher Kønig. De hadde sønnen Knut Christian Bjørnskov, skomaker.3.Niels Christian Nielsen Biørnschoug, døpt 22-8-1786 i Moss, fostersønn hos Jens Gerner i 1801.4.Scarres Nielsen Biørnschoug, født ca 1781 i Moss.Han bor i 1801 på Bragernes som ugift styrmann.5.Maren Sophie Nielsdtr. Biønschoug, født ca 1790,fosterdatter hos Johan Gotlieb Wilde i Moss i 1801.6.Peder Nielsen Biørnschoug, født 2-8-1791 i Moss, pleiebarn hos Hans Pedersen på Bråten (Alby) på Jewløy i 1801, arbeider på Moss jernverk i 1815.Maren Sophie Scarresdtr. er datter av: Skipper Scarres Pedersen, født på Reier på Jeløy, døpt 11-2-1731 i Moss, død 11-11-1780 i Moss, gift 6-10-1758 med Kirsten Hansdtr.Scarres Pedersen er sønn av:Peder Scarresen Reier, død ca 1770, gift med Maren Kiønichsdtr.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En liten oppsumering: Geir Kamsvaag(10)gjengir Oslo Domkirke mini 12-1837-1845, som bekrefter at Nicoline Marie Augusta er ekte datter til Niels Skarris Bjørnschau.Innlegg 8, bekrefter at Niels Bjørnschow giftet seg i DK i Chr. 14.4.1826 med Ingeborg Marie Pedersdtr. Innlegg nr.21, med utrolig mange gode opplysninger, takk Knut, gjør meg litt usikker på hvem denne Niels Skarris Bjørnschau er. Skal jeg våge meg på Niels er sønn av Scarres Nielsen Biørnschoug fødd 1781. Navnet Scarre kommer tydeligvis inn med kona til Nils Biørnschoug som har navnet Maren Sophia Scarresdtr. Er denne vurderingen rett tro? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg glemte en lite ting, ser en på Borgere i Christiania 1698-1799 finner jeg en Niels Biørnschaug som i 1786 er spekhøker og øltapper. Så er spørsmålet, er dette den samme Niels Biørnschoug som ble gift i Moss 10.des. 1780?(innlegg 21) Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ved nærmere ettersyn, kan ikke Niels Skarris Bjørnschau være sønn av Skarres Nielsen Biørnschoug. Skarres bor i 1801 på Bragernes som ugift styremann, og det må jo faktisk være den samme person som Heidi nevner i innlegg nr.12. Han er gift to ganger i Bragernes i 1819 og 1820. Dette var ikke enkelt!!! Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg kan ikke se at ikke Niels Skarris Bjørnschau kan være sønn av Scarres Nielsen Biønschoug. Han gifter seg i 1819 så om Niels er født tidlig i 1820 åra kan han gammel nok til å være Nicolines far som er født i 1841. Sjekk dette på Bragernes. Scarres er døpt 5-10-1781 i Moss.Både Scarres og Biørnschoug er så sjeldne navn så det er ganske sikkert samme familie. Scarres datter har også bestemorens navn Maren Sophie. Hun døde 9. mars 1794 i Moss. Niels Biørnschoug kan jeg ikke finne død i Moss.Carl Martinius Andersen Brandstad oppgis på F.t. 1865 å være født i Christiania. Det finnes i Moss i 1844 en skredder Anders Pedersen Brandstad født ca 1806 i Rødenes, gift 9-10-1835 i Moss med Elen Marie Michaelsdtr. f. ca 1810 i Vestby (kanskje fra Brandstad i Vestby?)Jeg kan ikke finne at de får noen sønn i Moss med navnet Carl MartiniusMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.