Gå til innhold
Arkivverket

[#10440] Johan Sliman og Mare Norberg, Trondehim 1801


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg lurer på om noen har kjennskap til denne familien. Johan Sliman er i 1801 83 år gammel og skredder i Trondheim. Finner ikke flere i Norge ved navnet Sliman, og i folketellingen for 1865 kommer navnet ikke opp i det hele tatt. Mare Norberg er fadder på en av mine forfedre som muligens kan være et barnebarn. I 1801 har de en ugift datter som bor hjemme ved navn Elen Sliman. Min 5. tippoldefar heter Nils Peter Nordberg og er 53 år gammel i 1801, jeg tror han er sønn av dette paret og har tatt sin mors etternavn. Samtidig lurer jeg på om noen vet hvor navnet Sliman kommer fra ? Nils har også en datter ved navn Biedericha Nordberg, og hans datter Johanne M. fikk en sønn som hun døpte Wiederich. Det er jo noen litt spesielle navn som ikke var helt vanlig på denne tiden. Samtidig ser jeg at Johan Sliman mottar 8 rd. årlig fra angels penger, har hørt om Angelske stiftelse i Trondheim men vet ikke hva det er. Takknemlig for all hjelp. Med hilsen fra Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å få penger fra Thomas Angells legat mener jeg du måtte du være i slekt med Angell-slekten i Trondheim. Ved søk på Yahoo fant jeg bare: Vår frue kirkes sogn, bryggene til elven. Omtalt der var nr. 67 Johan Slimans brygge/hus som var helt forfallen og hadde kun verdi som brennved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis du prøver deg med stavemåten Schlieman i 180|, finnes det en skredder ved dette navn og hans datter under Fredriksteen fæstning. Noen mer om navnet vet jeg ikke.Thomas Angell (1692 - 1767) drev et stort handelshus og dette eide bl. a. deler av Røros Kobberverk, jordegods i Nordland og Trøndelag. Ved Th. A. testamente i 1767 ble de såkalte Angellske stiftelser opprettet, et fond verdt 300.000 riksdaler, hvor avkastningen skulle gå til allmennyttige formål i Trondheim. Thomas Angells hus i Bispegata (en vakker bygning fra 1770 - tallet) var et hjem for eldre damer av god familie, Th. A. stuer i Kongensgate for fattige av borgerstanden etc. Trondheim Katedralskoles eldste bygning fra 1787 ble bygd for 'de angelske penger' og byens vannverk. Vi skylder denne mannen mye her i byen!Th. A. var forresten ungkar, røk uklar med sin nærmeste familie, og testamenterte derfor sine store formue til gode for allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Berit og Astrid for opplysningene om Angell og Schlieman familien under Fredriksten. Disse to herrene er jo ganske lik i alder og slektskapet er jo ikke umulig når man tenker på skrivemåten av navnet. Begge er jo også skreddere. Men man skulle jo tro de muligens har kommet som innflyttere til Norge når man hører på navnet. Det kan jo ha vært en generasjon eller to før, men det høres jo ikke Norsk ut. Takk for hjelpen begge to. Med hilsen fra Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.