Gå til innhold
Arkivverket

[#10441] Infanterikaptein Skøyen i Odalen omkring 1810


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg klarer ikke å identifisere 'infanterikaptein Skøyen i Odalen' (eller Schøyen/Skøien), som ble gift med Anne Sophie Bühring omkring 1810 (hun var født ca. 1785).De hadde minst 3 barn: Jacobine var kanskje eldst; hun skal være død ugift. Anne Sophie var født 1816 i Odalen, og ble senere gift med general Harald N. S. Wergeland; de fikk to sønner. Andrea var født 17.08.1825 i Odalen; hun ble gift 07.06.1850 i Grue med Erik Nielsen Bøgh; disse har jeg heller ikke funnet mere ut av, og mottar gjerne tips.Kan noen sette fornavn på infanterikapteinen, kanskje også alder m.m.? - Om de hadde flere barn enn disse tre lurer jeg også på. I min kilde står det at de ble opphav til en tallrik Skøyen-slekt i Odalen, men da var vel tre døtre et dårlig utgangspunkt - med tanke på slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser Anne Sophie bodde i Fredrikstad i 1801, om jeg ikke tar helt feil. I samme by finner du Aslack Schøyen 21 ug. og fenrik v/nordenfjeldske inf.regim. Eller så har du jo 67 år gammel enkemann og løytnant i Berg Østf., eller Johan Schøyen 28 år og Ober jæger i Christiania. Jeg vet ikke om Ober jæger er militær eller rett og slett en jeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

I Sør-Odal bygdebok bind VI s. 232 står det: Aslak Schøyen 1779-1853 g m Anne Sophie Bühring ca 1785-1851. Barn: Peder 1805-84 g m Torbjørg Grüner, Thomas 1808-45 g m Charlotte Rynning, Marte 1809-10, Marthea Margrete 1810-45, Maria 1812-13, Torchild f 1812 (neste bruker av Skøyen) g m Sophie Heis, Johan 1814-63 g m Julie Gabrielsen, Anne Sofie 1816-93 g m Nicolay Wergeland, Jacobine 1818-1905, Carl 1819-99 g m Anna Fredrikke Berg, Andrea 1824-1916 g m Erik Bøgh, Axel 1826-76.Det står at han gjerne ble kalt kaptein Schyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Oops! Her var det ikke bare 3 døtre, nei, men 6 sønner og 6 døtre! Da skjønner jeg hvorfor det ble fortalt om en tallrik etterslekt. Litt å gripe fatt i, her. Tusen takk, Berit og Per Arne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.