Gå til innhold
Arkivverket

[#10444] Militære ruller for Bergen Landdistrikt rundt 1800.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er på jekt etter opphavet til en Holger Olsen som i 1801 var forpagter på Aarstad Hovedgaard .Han var da 30 år.Jeg finner ham ikke i Undersøkelseskommisjonens lister for Bergen 1803-1805.Finnes der noen militære mannskaps/soldatruller som dekker dette området rundt 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er redd det er dårlig med ruller fra dette området på den tiden. De sjømilitære legdene er godt dekket, men Årstad hovegård hørte vel til landlegdene, og da er det tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Yngve.Gjelder det også Fana rundt 1770 ?Var der telling også i landdistriktene i 1815 eller var det bare i Bergen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det var teljing i heile landet i 1815. Men statistikkarbeidet var desentralisert. Teljarane sendte inn tabellar for sine område; ikkje namnelister. Det er difor nokså tilfeldig kva som er bevart av 1815-teljinga. Det same gjeld teljingane for 1825,1835, 1845 og 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.