Gå til innhold
Arkivverket

[#10448] Foreldre til Dagmar Nystrøm, f. 1891


Gjest Arne Limkjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Limkjær

Min farmor Dagmar Magdalena Genoveva Nystrøm ble 26.02.1891 i Tjølling. I folketellingen 1900 er hun oppført som datterdatter hos Nils Jakob og Jakobine Jakobsen i Tjølling. Men jeg finner i folketellingen 1900 ingen opplysninger om hennes mor og far. Kan noe hjelpe meg? Hennes mor var Anne (Anna) Fred(e)rikka Nilsen (Nielsen), f. 21.10.1869 og hennes far var visstnok Hans Larsen Nystrøm. Men var de gift? I tilfelle når? Jeg vil gjerne har flere opplysninger om Hans Larsen Nystrøm; usikker på om fornavn og mellomnavn er korrekt. Hvor kom han fra, foreldre mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den Hans Nystrøm som Egil har funne, finst i 1865-teljinga under Hof (på Eidsfoss) med foreldra Erik Nystrøm og Petronelle Marie Hansdatter, og syskena Anne Marie på 7 og Gustav på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom du sjekker dåpsinnførselen til din farmor i kirkeboka, vil det stå om hun er født i ekteskap eller utenfor (såkalt uekte). Ettersom din farmors mor var fra Tjølling, vil en eventuell vielse sannsynligvis ha funnet sted der, og, hennes alder tatt i betraktning, neppe lenge før 1891. Ved vielsen kan du så få greie på brudgommens fødselssted, hvor og når han er konfirmert, og dessuten navnet på hans far.Om din farmor ble født utenfor ekteskap, kan du håpe på at presten har notert noen opplysninger om barnefaren ved dåpen som kan lede deg på rett vei.Ellers er det jo folketellingen 1891, men den er på Riksarkivet, og dessuten litt tung å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Arne!Jeg har tatt en titt i Kirkebøkene for Tjølling, som ikke gir noen svar, men oppslag i Tjølling Bygdebok har mange opplysninger.Bind 3 side 1242, bruk 112 Gloppe. Nils Jakob Jakobsen fra Åsmundrød, f. 1839 g. 1836 med Jakobine Jakobsd. f. 1837, Dreng Øvre. Deres 4. barn, Anne Fredrikka f. 1869 gift med Hans Larsen Nystrøm Oslo. - ( en datter, Dagmar Magdalene f. 1901.Side 1236 Gloppe bruk 88, Dagmar Magdalene Limkjær født Nystrøm, gift 1918 m. Jens Kristian Thorsen Limkjær, Søndeled født 1889, død 1942 v/krigsforlis.Dette høres kanskje kjent ut?Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Limkjær

Jo, dette er nok kjent, Kjell; jeg må prøve å finne denne dåpsinnførselen som Kristian nevner. Men jeg begynner å lure på om dåpen kanskje ikke skjedde i Tjølling...Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Arne!Jeg rotet litt i forrige innlegg. Har i dag sett litt mer i Kirkeboken og har følgene.MINI 9- kort 2/15 post 37 er innført under dåp. Dagmar Magdalene Genoveva, Uekte født 26 feb. døpt 27. sept. 1891. Hun ble født på Halsen.Som foreldre er innført: Handelsdreng Hans Eriksen Nystrøm Universitetsgaten 202 Kristiania og Anna Frederikke Nilsdatter Halsen.Det kan tyde på at de ikke ble gift, men jeg skal ta en ny gjennomgang av kirkebøkene seinere. Da alt er litt utydelig på min mikrofilm anbefaler jeg at du tar kontakt med Statsarkivet i Kongsberg for avskrift av post 37 som er nederst på siden og vanskelig å lese.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da har vi gjort litt dobbeltarbeid, Kjell. Jeg stiller meg naturligvis bak det du skriver - bortsett fra at det var Universitetsgaten 22 - men det antar jeg var en trykkfeil.Det du imidlertid ikke skriver, er at Hans Eriksen Nystrøm oppgis å være født 1864, og det passer som hånd i hanske med Hans Nystrøm i Hof i ft1865, for han var sønn av Erik Nystrøm!! 2 år står det; dvs at han skulle fylle to år ved neste fødselsdag. Da ft1865 ble gjennomført i desember, gir dette født 1864.Har ellers undersøkt adressebøkene for Kristiania, der Hans Nystrøm opptrer mellom 1888 og 1891 på forskjellige adresser. Han bør la seg gjøre å finne i ft1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om denne Hans Nystrøm i Hof står det i Hof bygdebok at han var gift med ei Alvilde fra Oslo. Så en forbindelse til Oslo/Kristiania er det i alle fall. Familien Nystrøm ser for øvrig ut til å ha holdt til ved Eidsfoss Verk over lengre tid; en Erik Nystrøm bor der allerede i 1801. Hans, f. 1864, er sannsynligvis hans oldebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fra Kristiania adressebok:1888: Hans Nystrøm, handelsbetjent, Engens Gd 12.1890: Hans Nystrøm, kolonoalhandler, Sø Gd 22.1891: Hans Nystrøm, kolonialhandler, Grønl. L. 1.1886, 1887, 1892, 1893 og 1895 sjekket jeg også, men disse årene nevnes han ikke.Ved dåpen kalles han forresten 'u. handelsborger', der u. må stå for ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kolonialen til Hans må ha gått dårlig. I ft1900 finnes han som ugift handelsbetjent hos landhandler Antoni Larsen på Helvikmyren i Bærum:LenkeAt dette er Hans Nystrøm som vi har funnet i ft1865 for Hof, kan det ikke være tvil om - jfr. fødselsåret. Fødselsåret og yrket gjør også at jeg er 98,5% sikker på at han er identisk med din farmors far, Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Kristian, jeg har sett det samme i folketellingene og jeg tror som du at alt er riktig, men hvor ble det av Anna Frederikka. Ble hun gift, jeg har søkt litt og har funnet en Anna Nilsen gift i Larvik som er en mulighet, men det må sjekkes opp mot kirkebøkene, Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Limkjær

Jeg er overveldet; bøyer meg i støvet, ...og er svært takknemlig! Jeg hadde absolutt ikke regnet med at jeg skulle få så mye hjelp. Nok en gang takk.Når det gjelder Anna så vet jeg at hun ble kalt Anna Larsen ved et arveoppgjør etter sin bror i 1949. Hun ble begravet 13. oktober 1952, visstnok på Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det første som faller meg inn er å få tak i aviser for oktober 1952 og lete etter dødsannonsen. Aftenposten er en mulighet - ellers vet jeg ikke hvilke(n) lokal(e) avis(er) som dekker Rælingen. Dersom det fremdeles var mye familie i Larviksdistriktet, kan det jo tenkes at det står en notis i Østlands-Posten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.