Gå til innhold
Arkivverket

[#10452] Kan drukningsdød ca. 1873, S-Trøndelag, dokumenterast?


Gjest N B Macdonald
 Del

Recommended Posts

Gjest N B Macdonald

Eg spør på vegner av ei amerikansk dame som er slektning av desse folka:FREDRIK ANDERSEN, f. 11 Sep 1837, døypt 12 Nov 1837 Børsa/Børsen pr. LDS-VRI. Son av Anders Fredrichsen and Guru Hendriksdr. (eller Hansdr.). Pr. LDS gifta Anders og Guru seg på Børsa 04 Sep 1837. I 1865 er Guru enkje, 57 år.Gift med ANE JOHNSDR., 28 år pr. 1865-teljing for 1658-Børsen der dei bur på Stykkene Berge. Deira barn i 1865, alle f. Børsen: (nr. 1) Anna Fredriksd., 6, (nr. 2) John Fredriks., 3, (nr. 3) Gonilius [Gunerius?] Fredriks., 1Opplysningar frå den amerikanske damen: (nr. 4) Ingeborg, ukjent dato [og ev. fleire barn], (nr. 5) Anne/Annie, f. 30 Jan 1868 [f. Trondheim?] og (nr. 6) Fredrik, f. 03 Jul 1873.Eg finn ikkje barna og heller ikkje giftarmålet til Ane Johnsdr. og Fredrik Andersen hjå LDS.Faren FREDRIK drukna 'utanfor norgeskysten' før siste barnet, Fredrik jr., vart fødd, altså i 1872-73.Mora, som var skreddar, og barna emigrerte til (Michigan)/Wisconsin innan 1886 (i puljar) og tok etternamnet Lund.Spørsmålet er:Finst det dokumentasjon av drukningsdøden til Fredrik Andersen som levde ca. 1837-1873?Både Carol i USA og eg vil verte takksame for svar på dette, eller for opplysningar om kvar helst ein burde spurt.--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

At barnet ble oppkalt etter faren indikerer at faren var død.At det var av prevantive grunner han fikk farens navn kan vel heller ikke utelukkes. I kirkebøkene står ofte:druknet ikke gjenfunnet,så du må nok spole film. Kanhende Dødsfall/Skifteprotokollen kan gi svar. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant et nettsted som kanskje kan komme til nytte. Det er en maritim interesseforening som bl.a. har en database vedr. skipsforlis (ikke utlagt på nettet, men de kan nok sikkert sjekke den ved kontakt) Adressen er: www.maritimt.net/org/forenix.htmLykke til.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Hei Inger! For en tid tilbake fant jeg en som var druknet v. hj.av en dødsannonse i Adresseavisen. Universitetsbiblioteket har alle gamle aviser på film. Hvis du skriver dit, får du kanskje hjelp, siden du vet noenlunde når dette skjedde. Lykke til. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.