Gå til innhold
Arkivverket

[#10455] Worm slekt på Tranberg i Ringsaker ca 1700


Gjest else kari ulven vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Søren Olsen Worm g1gm Kiersti Hansdtr. barn: Anders og Kari Søren g2gm Marte Trugelsdtr. barn: Ole f 1695, Truls f 1696,Marthe f 1698, Cathrine f 1699 og Kiersti. Søren dør i 1704. Både sønnen Ole og datteren Cathrine blir boende på Tranberg med sine ektefeller. Men navnet Worm er ikke noe som hører hjemme på Hedemarken,så han kom nok annetsteds fra. Noen som har kjennskap til denne slekten? Else Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en kaptein på Akershus, Nicolai Worm, + 1666. Mulig slekten kom fra Holland. Det er alt jeg vet om dem.Ved søk på AltaVista:slekten worm, fant jeg en Simon Ellefsen som har skrevet: Holck i Tønsberg. Der fantes en Inger Olsdt. Worm 2/8 1621-4/4 1677. Datter av Ole Worm og Dorothea Thomasdt. Fincke. Inger ble gift med Jens Pedersen Schjeldrup 24/2 1604 Mandal- 2/10 1665 Bergen. Jens var biskop i Bergen 1649-65.Kan jo være en mulighet for at din Søren er bror av Inger. Det står desverre ingen stedsnavn ang. Worm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Nå har jeg oppfrisket utdraget fra Veldre boka om Worm, det var nemlig nesten tyve år siden jeg noterte meg dette. Så her følger mer info, Søren var halvbror til Ole Andersen Vorm (1658-1739) på Dalaust i Veldre. Han var sønn av Anders Vorm, også eier av Dalaust. Denne Anders hadde Øverkvern i Furnes 1657-77. Her står det(Furnes bygdebok)at han trolig hadde en sønn Ole som var far til neste bruker som er Søren Olsen Worm. Mens Veldre boka sier at Søren var halvbror til Ole! Håper det er noen som klarer å følge meg i dette rotet.Så da er Anders Worm(Vorm) den første med dette navnet,er det noen andre som har kommet over denne slekten og har andre opplysninger? Takker for all hjelp jeg kan få, Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Berit Knudsen, kan du si noe mer om kaptein på Akershus, Nicolai Worm, +1666 (fra Holland ?) (ektefelle, forelde, barn) ?Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre Per, men jeg har ikke hatt tid til å undersøke mere om slekten Worm enda. Datteren Elisabeth/Lisbeth ble gift ca. 1655 med Peter Brun som døde 2/8 1679 i Oddernes som oberstløytnant og kommandør over Kristiansands befestninger. Lisbeth døde i juli 1713 og ble begravet i Oddernes krk. Lisbeth ble oppgift med tidligere borgermester Kristiansand Niels Andersen Stobæus som døde før 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tranberg - er ikke det Oppland (Gjøvik)? I Oppland er det en gård med navnet Vormstugu (Fåberg). I Akershus er det flere steder/gårder med forstavelsen 'Vorm': Vormhaug, Vormtun, Vormvik - alle på Eidsvoll. Dessuten Vormnes og Vormsund, begge med postadresse Vormsund. Det bør kanskje også undersøkes om navnet kan ha en forbindelse til en av disse gårdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Mitt Tranberg ligger nok i Veldre det er ingen storgard,det har tidligere vært underbruk under andre større garder. 1801 kalles den 'avlsgård' og de eneste som bor der er min tippx4-oldemor sammen med en 10 år gammel datterdatter.Navnet Worm kan jo være en forkortelse,jeg har ingen anelse hvorfor denne Anders Vorm plutselig dukker opp i distriktet. Hans sønn Ole kaller seg Worm men ikke hans barn igjen,Anders sin 'stesønn' ? Søren Olsen kaller seg også Worm,men hans barn igjen bruker ikke navnet. Sørens sønn Truls sin hustru var av Bratt ætt, så det ser ut til at de ikke var av den laveste bondestanden iallefall.Men Worm navnet aner jeg ikke noe om. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ei slekt Worm har vært omtalt i noen av de seneste nummerne av Gjallarhorn, men om denne slekta har noe med dine personer å gjøre, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Takk for opplysningen,får se om mitt lokale bibliotek kan få tak i Gjallarhorn nr 29 for meg,kanskje står det noe av interesse der! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Kan du angi hvordan 'Sørens sønn Truls sin hustru var av Bratt ætt' ?(Søren Olsen Worm g1gm Kiersti Hansdtr. barn: Anders og Kari. Søren g2gm Marte Trugelsdtr. barn: Ole f 1695, Truls f 1696, Marthe f 1698, Cathrine f 1699 og Kiersti. Søren dør i 1704. Søren var halvbror til Ole Andersen Vorm (1658-1739) på Dalaust i Veldre. Han var sønn av Anders Vorm, også eier av Dalaust.)Vennlig hilsen Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Truls var gift med Ingeborg Christensdtr.Skjerpen,sønnedatter av Eli Olsdtr.Bye gift til Koss. Eli var igjen datter av Ole Mogensen Lehne og Ales Lauritsdtr.Bratt. Truls og Ingeborg hadde barna Søren Trulsen f 1729 og Guri Trulsdtr. f 1727. Truls var bruker på Nordre Børke i Veldre. G2gm Sidsel Ougdensdtr.Mælum ingen barn i annet ekteskap. Alt er hentet fra Veldre bygdebok. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Thor  Böhmer

Det er nesten uhyrlig å blåse liv i denne gamle debatten. Jeg lurer på Søren Trulsen f 1729. Hans skjebne. Hvor ble det av ham og evt ble han gift. Barn?Noen kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Bjørn H Nyheim

Er det mulig å få vite hvordan saken ble løst? Har som kandidat til den i (13) nevnte, en ane Søren Trulsen, i 1758 bosatt Nederkvern og g m Anne Olsdatter. Bortsett fra at alder stemmer bra og navnet er meget sjeldent har jeg ikke noe 'bevis'. Har du funnet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.