Gå til innhold
Arkivverket

[#10458] Maren Sørensdt. Bruun.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Maren Sørensdt. Bruun var gift med Bjørn Jensen Klingenberg. De bodde på Kinn der Bjørn var klokker.Er det noen som vet hvor Maren kan komme fra, og hvem hun er datter av?Jeg vet ikke hvilket årstall hun ble født, men det ble holdt skifte etter Bjørn i 1766 han ble 76 år gammel, så jeg kan tenke meg at hun er født i begynnelsen av 1700-tallet. Med vennlig hilsenReidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg har fremdeles ikke klart å finne ut av hvem Maren stammer fra... På fam.s. finner jeg:Søren Jørgensen Bruun 1666 - 1732/33 g. 16.05 1702 i stavanger m. Hulleborg Christens/nielsdtr. Sandborg.... Kan dette være foreldrene hennes??? Mvh. Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Hulleborg Nielsdtr. Sandborg er datterdatter av Elisabeth Christensdtr. Trane (1613-1684) og Søfren Pedersen Godtzen (1599-1665)Fra debatt nr.6542 fant jeg en link som Åse K. Kristiansen hadde om Thrane-familien:www.nose.dk/Norge/trane.htmlBjørn Jensen klingenberg var jo klokker i Kinn, han var sønn av Jens Christensen Klingenberg som også var klokker i Kinn før sønnen overtok. Jens var bror til Kaspar Christensen Klingenberg som var sogneprest i Kinn fra 1672 til 1698. De var sønner av ordbok-presten Christen Jenssøn (ca. 1606-1653)student ved Københ. un. i 1627. Ble i 1636 prest i Askvoll. Christen Jenssøn var sønn av Jens Mouritsen (1587-ca.1636) som var sogneprest i Askvoll i 1627 og omtrent samstundes prost i Sunnfjord. Han var fra Viborg i Danmark.I linken står det at Søren Jørgensen Bruun var sogneprest til Sogndal. I tillegg ser jeg at denne familien har ganske mange prester og at de stammer fra Viborg de også..Gjør dette det mer sannsynlig at jeg er på rett spor??? Mvh. Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg vet som sagt ikke når Maren Sørensdtr Bruun var født, men i og med at mannen hennes Bjørn dør i 1766 da han var 76 år gml, antar jeg at hun må være født i begynnelsen av 1700-tallet. Jeg vet ikke hvem foreldrene hennes er.Jeg fant Søren Jørgensen Bruun (1666-1732/33) Han var sogneprest i Sogndal. Konen hans Hulleborg Nielsdtr. Sandborg er født i 1684 i Stavanger og død 1747 i Egersund. De giftet seg 16 mai 1702.I linken er ikke barna til Hulleborg og Søren nevnt. Så det er litt gjetting fra min sin side, men farsnavnet og tidspunktet stemmer bra. Jeg tenker også at det ikke er umulig siden Bjørn kommer fra en lang rekke prester og klokkere at han har giftet seg med en prestedatter... Men som sagt vet jeg ikke..Foreldrene til Hulleborg Nielsdtr. Sandborg er: Hulleborg Søfrensdtr Godzen f. 20.10 1645, Stavanger d. 16.03 1698, Stavanger. Niels Christensen Sandborg f. ca. 1635 d. 05.06 1708, Stavanger Stilling:Lagmand i StavangerForeldrene til Hulleborg Søfrensdtr Godzen er: Elisabeth Christensdtr. Trane f. 1613 d. 26.10 1684 Søfren Pedersen Godtzen f. 08.09 1599, Jylland i Danmark d. 26 jan.1665, Stavanger Stilling:Borgermester i Stavanger, foged over Jæren og Dalerne.Elisabeth hadde en søster som het Mette, jeg ser at Bjørn og Maren også hadde en datter som het det, har også funnet Maren-navnet igjen et par steder. Men det kan jo være at det ikke har noen betydning.Under gifte i Kinn fant jeg: Hans Jens. Thrane uk. og E. Elen Sørensdtr. Brun g. 1734. Kanskje dette er en søster av Maren? Her kommer Thrane navnet inn igjen, i tilfelle hen er søster av Maren og at det stemmer at maren er datter av Søren Jørgensen Bruun og Hulleborg Nielsdtr. Sandborg, må disse to som gifter seg i 1734 i Kinn være i familie kanskje....?Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Må bare nevne det.Søfren Pedersen Godtzen og Elisabeth Christensdatter Trane hadde 18 barn, hvorav 6 sønner ble prester og 4 døtre ble gift med prester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg er egentlig ganske fersk i dette med slektgransking, har heller ikke gått på kurs.Jeg har funnet endel eksempler i m.a. bygdebøker at det står: Det er rimelig å anta at xx er sønn/datter av yy pga. bla, bla, bla..Jeg hadde blitt veldig glad om jeg fikk synspunker om hva dere litt mer drevne granskere tror i denne saken..Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.