Gå til innhold
Arkivverket

[#10462] slegtninge til Leonard Weiner og hustru Alida Seehuusen (Svanebhielm)


Gjest Lars Maersk Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Maersk Hansen

Findes der nulevende efterkommere af: Leonard Weiner, d1724, og hustru Alida Seehuusen (Svanebhielm fra 1720), d1730. Börn: I Alida Catherina g m C C Kramer, deres börn: Ia Sophia Amalia (1740-71) g m Hans Krohn 1769 II Johan Weiner (1722-1793) borgermester, g m Anna Bremer 1748 deres börn: IIa Alida (1749-1819 g m konsul Jan Wallace 1770 IIb Cornelia (1757-1802) g m David Paasche 1792 IIc Engel Weiner (1751-77) g m Hans Krohn 1772 III Hans g m Ide Gierding 1740, deres börn Alida & ClarchieSelv er jeg efterkommer af Alida Seehuusens bror Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har ikke svaret på spørsmålet, men et tilleggsspørsmål. Kjenner noen til eventuell sammenheng mellom Morten og Alidia, og 'min' Seehusen-familie der eldste kjente ane er Johann Seehusen, rektor i Quern i Angeln, død 1720?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Morten og Alidas far var Severin Seehuusen. Fader: Morten S (g m Elisabeth Godtzen 13feb 1659), indvandret fra Holsten t Stavanger f 5 jun i Bredsted, Holsten Raadm i Stvgr 11 dec 1672 d i Stvgr 25 maj 1694 Sön af Hans Seehuusen og Chirstine Mortensd., Bredsted, Holsten (Kielland, A; Familien Kielland),Christiania 1897, p232). Gaetteverk: Den Jan du naevner kan måske vaere efterkommer til en bror eller faetter til Hans S Mortens bror Jan boede i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Gjetteverket ditt stemmer med magefølelsen min, det må være en sammenheng. Men ingen har funnet ut hvor Johann kom fra til Quern. I parentes bemerket, mønsterskriver Henrik Rosenkilde i Stavanger giftet seg i annet ekteskap med en annen Elisabeth Godzen (men det var 80 år senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Noe svar er dette ikke!Men Petrus Valand skriver i Hetland Skipreide bind 2 Helleland sokn.-prestegården-. Magister Hans Seehusen fikk kallet til Helleland 11.4-1691.Han var født 1666,søn til den rike rådmann,Morten Seehusen og hustru Elisabeth Godtzen i Stavanger. Hans var gift i Stavanger 28,1696 med Mette Christine Buch,datter til sogneprest til Værløse og jordløse på Skjælland osv------. barn Morten 1700 sjømann.Hans 1702 eide Valen i Sunhordland. Elisabeth,gift med Paulus von der Lippe Stv.Maren 1703 -død 1773 gift med Hans Johannesen Rue,fogd i Nord-fjord-4 barn. Kirsten Aagaard 1698,-død i Stv 1854,gift 17okt 1731 med kjøpmann i Stv Kristian Magnus.Ide Kristine,gift 13.des1737 med kjøpmann i Stv,Laurs Laursen Hellmann. Jørgen. Henrik. og Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Lars. Jeg vet ikke hvor langt du har fulgt Hans Krohn grenen.Der er notert to barn. Engel Sophie f.30/8-1799 d.26/12-1834, og Karen Marie Garmann Krohn f. 13/2-1801 d.17/1-1870.gift Danchert Danchertsen f.21/4-1793 d.9/5-1832.Notert ett barn som har barn: Johan Weiner Krohn Danchertsen f 11/4-1824 d.21/11-1883 g Jonette Dorthea Gade f.31/10-1834 Bergen,død 6/10-1882 Christiania. Barn: Karen Marie Danchertsen f. 16/6-1858 d. 18/12-1919 g. Frederic Bonnevie f. 1/4-1844 Grimstad død 1929. Om disse hadde barn vet jeg ikke. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Elisabeth Godtzen, g. 13 Feb 1659 m. Mortsen Seehuusen, er vel da d. av sogneprest i Sandnes, Søfren Pedersen Godtzen (død i Sandnes 1665) og Elisabeth Christensdatter Trane (f.ca. 1605, død 1684) ?Hilsen Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Citat Kielland: Söfren Pedersen Godtzen, f 8/9, 'kom fra de jydske byer'; var 1622 Fuldmägtig hos Lensherren i Stavanger Henrik Bille og indtil 1632 Foged i Jäderen og Dalerne; blev 1634 Radm. og 16/10 Borgermester i Stvgr, 1643 tillige Tolder m. m.. ...drev handel og ejede skibe. c7: Elisabeth Söfrensd Godtzen f 26/8 1639. g Morten Hanssen SeehuusenIflg Sorenskr Daae var Sören Gotsen Borgerm (PersHist Tidsskr 1-2 s 352Jeg har ikke set noget om at han skulle väre Sogneprest i Sandnes. Hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hej Terje Hans Krohn var g 4 gange. To af konerne var börnebörn af Leonard Weiner og Alida Seehuusen og inbyrdes kusiner: Sophia Amalia Kramer og Engel Weiner. Med disse to havde han 5 af sine 10 börn: Jeg har endnu ikke nået at gå alle igennem men en er Dankert Dankertsen Krohn döbt 11 dec 1771. Han fik adskillige börn og sandsynligvis også börnebörn. En anden Johan Weiner K. Desuden har vi flere dötre af alle disse. Jeg formoder at nogle af dagens Krohner eller andre i Bergen kan väre efterkommere af en af dem. Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Lars Maersk Hansen: Det at Söfren Pedersen Godtzen skulle være sogneprest i Sandnes er nok bare en feilskrift. Hva betyr 'f 8/9' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lars Maersk Hansen: Kjenner du foreldre/besteforelde til canselliråd Morten Severinsen Seehuusen's kone Cecilia Catharina Lillenskiold (død 1749 i Bergen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Ja Cecilie Christine var datter af Jonas Svanenhielm, amtmann i Möre og Romsdsal (ejede Den Rosenkrantske mur i Bergen i 1680tallet, iflg Bergens Hist Foren nr 22, s 227ff)og Cecilie Kaas, d af Björn Kaas som regnede sin slägt langt tilbage i dansk adel, Inkludsive Galen, Ulfstand og Hvide og Birthe Vincentsd Rotkirck). Se Kaas i dansk adels årbogs register på internet. Jonas var sön af Hans Hansen Smit den eldre (adlet Lillienschiold 1676) og Margrete d af Jonas Pedersen, sognepräst i Korsk i B og Anna Jensd Meckelborg. Jonas eldre bror hed Hans Hansen Lillienschiold d y, og var g m Holbergs moster Marie Lem). Dig ark har en udstilling med Hans' billeder fra Finnmark. Pers hist Tidsskr har artikler om slägten. PHT rk 1 Bd 2, s 225ff og rk 1 bd 6, s1-47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Het Morten Seehuusens' kone 'Cecilie Christine' eller 'Cecilia Catharina' ? Hvordan fikk hennes far Jonas navnet 'Svanenhielm' ? (Jonas' far og søsken ble altså adlet 'Lillienskiold' i 1676 ).Hvordan er ev. slekstbånd mellom Bjørn Kaas og de andre adelige Kaas'er på Vestlandet, f.eks. oberstløytnant Johan Hartvig Kaas (1695-1759) til Kjørnes i Sognadal (f. i Stavanger) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Undskyld skrivefejlen Jonas hed selvfölgelig Lillienschiold og ikke noget andet.Cecilia Christine hed hans datter iflg PHT, men jeg kan tänke mig at der kan stå Catarina i nogle kilder, da man skrev navne på alle mulige måder på 15-, 16- og 1700-tallet.Severin Seehusen og hans kone (Alida Crometj) og börn - Elisabeth, Morten, Alida og Egte - blev adlet Svanenhielm 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

PSMorten og hans kone Cecilia Christine Lillienschiold havde to sönner: Severin de Svanenhielm (f 1723) der var löjtnant og senere gjestgiver på Herlöe (barnlös), samt Jonas Lillienschiold de Svanenhielm, der var köbmand på Grönland i 40 år, gift med Grönländerinden Birgithe. Jeg forvekslede Jonas med hans morfar, som han jo var opkaldt efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, Såvidt jeg kan se må oberstløytnant Johan Hartvig Kaas (1695 Stavanger -1759) til Kjørnes i Sognadal være sønn av kaptein Wenzel Rothkirch Kaas (1669 Danmark - 15 april 1746) g.m. Gjertrud Ahasverusdatter Crequi dit la Roche (ca. 1675 - e. april 1707) og sønnesønn av omtalte Bjørn (Mogensen) Kaas (1619 Støvringgaard - 18. jan. 1671 Odense) g.m. også omtalte Birthe Vincentsdatter Wentzelsen Rothkirck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Kaptein Wentzel Rothkirch (1669-1746) var vel sønn av oberstløytnant Hartvig Kaas (1635-1704) gift 1668 med Sophie Wentzelsdatter Rothkirch (1644-1719). Sophie var søster av Birthe Wentzelsdatter Rothkirch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.