Gå til innhold
Arkivverket

[#10463] Paul Eriksen Houger fra Fåberg


Gjest Margit Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Margit Berg

Paul Eriksen var f. ca. 1813, han var gift i 1840 med Kirsti Olsdt.Lundegaard. Jeg trur, det var han som fikk sønne Mathias f.1849, med Mari Christensd. Opsal el Horten i Ringebu (han var da gift) Mathias Paulsen flyttet til Tronheim. Mor til Mari var Lisbet Stenumgaardsrønning. Er det noen som kan fortelle meg noe om disse folkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I 1865 bor Mathias Paulsen på Rørvikmoen sammen med mora Marit Kristensd.,45 år. Det er nok Marit som er det rette navnet hennes. Mathias ble konfirmert 1849. Det står at faren er gift mann P. Eriksen fra Fron, men det er vel feil.Marit ble født på Bjørgesletten 1/9 1820. Faren var Christen Olsen, mora Lisbet Jensdatter. Hun ble konf. fra Hanbakken 1836.Lisbet Jensd. ble døpt fra Krekkekleven 12/7 1795. Foreldra var Jens Amundsen, 45 år i 1801 og Mari Torgersd. (el Jørgensd.) 43 år i 1801. I 1801 er mora kalt Marit Torgersd., men hun er kalt Mari Jørgensd. da hun gifta seg med Jens i 1786.Jeg er ikke sikker på hvor Christen er fra. Ved giftermålet 3/6 1816 er han kalt soldat Christen Olsen Hanbakken. Lisbet bodde også da i Krekkekleven. Mest sannsynlig er han Christen Olsen døpt fra Skrandrud 9/11 1783, med foreldre Ole Joensen og Sigri Marit Joensd., men han kan også være Christen Olsen døpt fra Bjørgesletten 6/2 1785 med foreldre Ole Haldorsen og Sigri Christensd. Skrandrud, Hanbakken, Bjørgesletten og Krekkekleven er plasser som ligger nær hverandre.Dette er det jeg foreløpig har funnet om opphavet til Mathias Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Tusen takk for opplysningene. Er Skrandrud, Hanbakken, Bjørgsletten og Krekkekleven husmannsplasser? Er det ikke mest sannsynlig at mor til Christen Olsen er Sigri Christensd? så han er kalt opp etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kan bidra med litt når det gjelder barna til Christen Olsen og Lisbet Jensdatter: 1. Jens f i Hanbakken 13.06.1817, finner ikke mer om han, 2. Marit f i Bjørgesletten 1.9.1820, konf fra Hanbakken 1836, bodde på Rørvikmoen med sønnen i 1865. 3. Mari f i Bjørgesletten 10.09.1824, konf. 1840 fra Bjørgesletten, 4. Ole f i Øfstgårdsrønningen 11.09.1827, konf 1843 fra Lunde, innerst på Rørviksmoen 1865, gift. 5. Ragnhild f i Hanbakken 2.9.1831, konf 1847 fra Hanbakken, losjerte i Krekkekleiva 1865, hadde sønnen Kristian Engebretsen, 6. Jens f Bjørgesveen 18.5.1836, konf 1851 fra Bjørge.Når en ser navna på barna til Christen og Lisbet, kan en vel konkludere med at foreldra til Christen var Ole Jonsen og Marit Jonsdatter.Skrandrud, Hanbakken, Bjørgesletten og Krekkekleven var husmannsplasser. Hanbakken kalles også Bakkom, er ikke jordbruk Krekkekleven er gått inn i gården Kleven, Skrandrud er et lite bruk, mens Bjørgesletten er utgått.Med hislen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hei!Det tok tid før jeg fikk tid til å si takk, er veldig glad for alt jeg får om familien. I innlegg 4 har du skrevet mor Sigri Marit Jonsdt. Skal det være Marit Jomsdt?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.