Gå til innhold
Arkivverket

[#10468] Hvor er stedet Qvorvaag ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 9de juli 1810 dør Ole Monsen Qvorvaag i Bergen.Almisselem,Sandvigen 1-49 Hammer 1734 ,Fredens Bolig.Jeg tolker det dithen at Ole Monsen var født i 1734 i Hammer /Hamre prestegjeld.Ved sin død bodde han i Bergen i første rode hus 49 og ble gravlagt på Fredens Bolig.Men hva betyr Qvorvaag som var knyttet til etternavnet hans ?Kan det ha vært stedet han ble født/vokste opp , og i så fall hvor var det ?.All hjelp til å løse gåten mottas med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspill. Det er selvsagt en mulighet.Her er flere alternativer, presten kan ha hørt og skrevet feil , eller den som har gjort kirkeboken tilgjengelig på data kan ha lest/tydet feil.Jeg henger meg imidlertid opp i det faktum at det var oppført Hammer prestegjeld som fødested.Håper det er mulig å finne ut hvor denne Ole Monsen kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bokstavrett er teksten slik i kirkeboken (ført av klokkeren) for Fredens Bolig: 'Almisse Lem, Enkemand og Arbejdsmand Ole Monsen Qvorvaag død den 9 Juli, Føde Sted: Hamer S. Føde Aar: 1734, Alder 76 A.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Yngve for bekreftelse på innholdet i kirkeboka og til Heidi for et godt alternativ.Jeg kan ikke se at Qvorvaag har vært benyttet i forbindelse med barnedåper eller ekteskapsinngåelse i Bergen.Så jeg får kanskje la det ligge , og heller prøve å finne mer om Ole Monsen via andre kilder. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Terje Hatvik

Som Rune truleg veit finnes ikkje gardsnamnet 'Qvorvaag' med den skrivemåten, men namnet bør kanskje lesast som Korvaag/ Kårvåg? Og i så fall var mannen nordmøring: For Kårvåg ligg i Averøy kommune i Møre og Romsdal, tidlegare Kornstad sokn og herad i Romsdals Amt. Som Oluf Rygh (norske gaardsnavne) syner vart gardsnamnet skrive på mange måtar før i tida:''Kaarvaag: Udt. kå2rrvå:jiNN.-- i Kaghurvagom (DN II 105, 1314) i Koghurwaghum (DN IV 175, 1332) i Kafurvaghum (DN V 96, 1336) i Koghurvaghum (DN. II 226, 1345) Kørwe (NRJ. II 68). Kuoruog 1559. Koruog 1590. 1643. Korwaag 1667. Kaarvaag 1723.''og då er ikkje vegen lang frå 'Kuorvuog' til *Qvorvaag* eller kva?At Qvorvaag ifølgje innførselen i kyrkjeboka anno 1810 skullle liggja i 'Hamer' (Hamre) er i så fall feil, men her må ein ta høgde for at det naturlegvis _ikkje_ er avdøde sjølv som gjev denne informasjonen til prest- og klokkar.Og dersom Qvorvaag eigentleg er Florvaag på Askøy så er Hamre prestegjeld likevel feil. For Askøy har _aldri_ vore underlagt Hamre, men var under Domkirken i Bergen før 1741. Eg siterer her frå Arkivverket sin eminente soknehistorikk for Hordaland:''Askøy Kirkesokn Askøy (Strudshavn) (1741-), Herdla (fr 1970), Laksevåg (1885-1915).Utskilt fra Domkirken 1741. Ble anneks under Fjell 1813, kom under St. Jørgens Hospital 1819, ført sammen med Fjell i 1842, og utskilt som eget prestegjeld igjen i 1871. Laksevåg sokn ble utskilt i 1885.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.