Gå til innhold
Arkivverket

[#10469] Hvem var foreldrene til Walborg Pedersdatter, f. 1819 i Gildeskål?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Walborg Pedersdatter, født 1819, Sæter, Gildeskål, ble den 6.9.1847 gift med Andreas Jensen fra Findset i Gildeskål, født 1818.Hvem var far og mor til Walborg?Jeg håper at noen kan gi meg litt hjelp her. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Hei Birger. Opplysninger om foreldrene finnes på CDen 'Støvers nedtegnelser', Gildeskål. Har du ikke denne, bare skiftene fra Dis Salten?? Kan sende en mail med opplysninger om du ikke har tilgang? Mvh. Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Joda, jeg har den CD-platen, men der står bare at han hette Peder Olsen, Sæter. Jeg finner ingen på Sæter som sier noe om hans forelde og der er jo mange som heter Peder og enda flere Olsen. Derfor, hvis du kan gi meg eksakt svar på hvem de var og eksakt f. år, er jeg veldig takknemmelig for det!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Du har hennes fødselsdato - 25.4.1819. Hun nevnes folketellinga 1865 født i Gildeskål prestegjeld. Hun finnes ikke i de registerte kirkebøker for Gildeskål etter det jeg kan se? Kan hun være født i Beiarn? - som i 1819 hørte til prestegjeldet? Foreldre er Andreas Jensen og Berit Jansdtr, som et går fra av familie 4419, som du sikkert har sett. Dette var en tanke.... Mva. Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Johan! Jeg har leitet gjennom Beiarn, men kan ikke finne henne der, så enten er hun ikke der eller så er jeg 'blind'.Har du kirkebøkene? Hvis du har det så kanskje noe kan finnes der? Kirkebøkene for Beiarn har jeg ikke, men kanskje er der noen som har de og som kunne gjøre et oppslag?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell Andersen

Hei Birger I slektsbok for Beiarn under gården Storjord, s. 418 og 419 er det innledningsvis en kortfattet oversikt over noen etterkommere av Benkestokk-slektas stamfar, Tord Benkestokk. Her står bl.a.: Jens Arentzberg, f. 1783 g.m. Malene Monsdatter, Finseth, f.1786. Deres sønn Andreas Jensen, f.1815 i Ursvika, g.m. Valborg Pedersdatter, f. på Sæter i 1818. De hadde 2 døtre, den ene Anne Birgitte Andersdatter, f.1848 på Mårnes, d.1934 i Ravika, g.m. Hans Olai Olesen, f.1845 på Storjord i Beiarn. Det står ingenting om hvem Valborgs foreldre er. Søk på Family search på Walborg Pedersdatter gir Walborg Persdatter, birth: 1819 og death: 25 Apr.1819 !! (Altså hun døde 25. april 1819)!? Foreldre er oppført som: Per Olsen og Berthe Jansdatter. Jeg tror du blir nødt til å sjekke originalkilden, kirkeboka for å komme til bunns i dette. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell. Hjertelig takk for ditt svar! Joda, jeg har Beiarnboka og har de opplysningene som står der.Derimot når det gjelder Family search, så har jeg faktisk vært inne der også, men uten at jeg fant noe. Så igjen takk. Da får jeg se på hvem Berthe Jansdatter er for, hvis mulig, å se om der er noe nærmere opplysninger om hvilken Olsen som er faren.Ja, jeg er nok klar over at jeg må se i kirkeboka. Den lånte jeg også på Biblioteket (filmrull), men skriften var så utydelig at jeg ikke på de to timene jeg fikk låne apperatet ikke kunne klare å tyde skriften. Den var nokså rotet. Noe skyldes vell min egen amatørstatus også. Og noe at jeg ikke har det beste synet.Men jeg gir meg ikke enda!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Kjell.Etter at jeg la inn mitt svar så jeg på hva tid kona til Per Olsen døde. Men det er jo selvfølgelig feil, Hun kan umulig ha dødd på samme dag som hun ble født og være mor til Walborg.Så kirkeboka er nok det eneste mulige her, kanskje?!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell Andersen

Hei BirgerDu kan jo prøve å få hjelp på Statsarkivet i Trondheim. De er behjelpelig hvis det ikke er altfor tidkrevende saker og det er gratis. Oppgi kortfattet hva du søker. Det skulle ikke by på store problemer for litt 'proffe' personer på Statsarkivet å finne ut av foreldrene til Walborg Pedersdatter. Her er e-postadr.: statsarkivet.trondheim@riksarkivaren.dep.noPostadr.: Statsarkivet i Trondheim, Høgskoleveien 12, Pb. 2825 Elgeseter, 7432 Trondheim.Vær obs. på at de ikke svarer tilbake på e-mail, men kun på vanlig post, så det er viktig at du oppgir din postadresse. Det kan ta ganske mange uker før du får svar, men den som venter på noe godt.......Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell. Takk skal du ha. Joda, jeg kjenner til rutinene fra Statsarkivet i Trondheim. Senest i dag fikk jeg brev fra dem om en annen sak og det er ikke første gangen.Derimot når det gjelder Family search, så var jeg inne igjen i dag for å prøve, men fant ikke noe der. Hva søkte du på?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Birger Jeg søkte på Vital Record Index med følgende søkekriterier: Walborg Pedersdatter, Norway og Nordland, de andre feltene lot jeg stå åpne. Da skal du få flere Walborg`er opp.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell. Ja, nå fant jeg den samme som du, men det er nok feil. Den Walborg jeg søker fikk jo mange barn. Hun ble født 25.4.1819 og giftet seg 6.9.1847. Så der er nok feil opplysningen om henne.Men jeg vet nå at faren het Peder (Per) Olsen og moren Berithe Jansdatter, men har ikke noe mer om dem.Takk skal du ha for ditt svar!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Et forslag til oversettelse av det som står i kirkeboka er som følger: ..uægte parentes (foreldre) giftmand Per Olsen af Sætsen og enke Bertie Jansdtr. (Jonsdtr.?), ibid (samme sted). Fadderne: Hans Paals af Horsdahl, William Nilsen, Sæter, Ane Nilsdtr, ibid, Walborg Olsd,Hustad, Maren Larsdtr. (Carlsdtr.), Jelstad.Det var litt å ta tak i. Oversettelsen er tatt på strak arm, så ta ikke alle ordene som riktige. Til dette kreves noen timers tilvenning med prestens håndskrift.mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Trond. Hjertelig takk skal du ha!Jeg er redd for at det for mitt vedkommende ville kreves mer enn 'noen timers tilvenning med prestens håndskrift'. Det to timers forsøket som jeg gjorde ville jeg neppe ha klart på to dager. Det hele virket både rotete og slurvet skrevet.Men det du skriver forklarer kanskje en del, hvorfor det er så vanskelig å finne foreldrene. For slik jeg oppfatter det så var Per Olsen og Bertie Jansdtr. ikke gift. Er det rett opfattet?Nå har jeg sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim og så får jeg håpe på at de klarer å finne ut av det.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen. 'Uægte' betyr at foreldrene ikke var gift. Jeg ser og av kirkeboken at Per Olsen var gift med Elisabet Jacobsdtr. (de fikk barnet Else Maria i 1815 på stedet Sæter).Det som forundrer meg noe er at Walberg ikke ble innskrevet som døpt, dvs. det som er normalt er at presten skriver 'Døbt NN osv'. Her står det 'Læst over uægte Walborg, al(?) 10 uger,..'. Mormonerne har nok tydet dette som at hun var død, dvs. født 10 uker før den kirkelige handlingen - som var 25.04.1819.Introduksjonen 'Læst over NN' finner jeg flere steder i KB - der både foreldre og faddere er innskrevet i KB. Denne praksis finner jeg ikke i Lofoten der barn dødfødt-eller født før dåp - ofte er nevnt som 'Ola Nordmanns drengebarn/pigebarn NN død' så og så gammel.Det kunne vært interessant å spurte andre om denne type praksis, f.eks. via diverse i 'news.online.no' - no.fritid.slektsforskning.diverse.Har du kontrollert skifteprotokollen - skifte etter Per (Peder) Olsen?mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har kikket litt i KB. Den Walberg Pederdtr. som ble lest for 25.04.1819 var nok død - som tolket av mormonerne. Det ser vi av skiftet etter Peder Olsen i 1823 der kun døtrene Margrete (f.1811) og Else Marie (f.1815) er nevnt.(Peder mistet konen sin Lisbet Jacobi Olsdtr. sent i 1819 - 30 år gml. - dermed var hun ikke arving. Verge for de to barna var Christen Olsen, Alsvog).Ser vi på konfirmantlistene finner vi Valborg Pedersdtr. konfirmert og bosatt på garden Arstad i 1834. Husbonde på gården var Stephen Helgesen (som ikke er hennes far). Hun var da 16 år, og dermed født i 1818. Jeg har kontrollert KB for Gildeskål/Beiarn 1815-1820 uten å finne henne her.Så kikket jeg i KB for Gildeskål/Beiarn over ektepar - men her finner jeg ikke noe ektepar som ble viet 06.09.1847 +/- 10 år. Hva slags referanse har du her?mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Trond.Hjertelig takk skal du ha! Jeg leitet litt etter denne Elisabet Jacobsd., men har ikke klart å finne henne. Vet du om hun også kom fra Sæter?Jeg finner heller ikke denne Else Marie. Muligens har hun flyttet fra Nordland?At barnet var uekte ble alltid skrevet hvis ikke foreldrene var gift med hverandre, men det hendte jo også at den ene var gift, men med en annen enn barnets mor.Når der står 'Læst over uægte Walborg', så minner det mye om det som mye ble brukt i Nord Norge. Der 'Læst' de over maten, over syke osv.. Kanskje det var dåpen og at presten bare skrev det slik?Vel, muligens er der andre som har mer greie på dette enn meg og som kan klargjøre spørsmålet.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Trond.Enda en gang hjertelig takk!Jeg beklager at jeg i farten overså ditt siste innlegg. Kanskje du kunne forstå det av mitt svar.Hvis du ser på et av svarene til kjell Andersen, Bryne, så ser du en av mine kilder. Den andre er 'Støvers nedtegnelser', Gildeskål. For det tredje: Hun nevnes i folketellinga 1865 født i Gildeskål prestegjeld.Bror til min tipp-oldemor Hans Olai Olsen ble gift med Anne Bergithe Andreasdatter, datter til Andreas Jensen.Så her er det noe som ikke stemmer, men jeg kan ikke i dag si hva det er. For den samme damen kan jo ikke være død i 1819 og komfirmert i 1834 og finnes i FT 1865??Det må være en annen Walborg!??mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Nå har jeg sett i FT 1875 og da finner jeg Valborg og mannen + en datter i Ravik, men da skrives Valborg Pedersen. Jeg finner også en i FT 1900 som er enke med eget hushold og bor på Mårnes. Men denne er ført opp som født i 1829. Kan årstallet være feilskift? Eller var der en annen Valborg Pedersen (Pedersdatter)?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen.Jeg har sjekket mikrofilmene mine, og ser at jeg mangler mikrofilm no. 805.A04 som dekker Gildeskål fra 1837 til og med 1861. Dette forklarer problemet jeg hadde med å finne riktig ekteskaps protokoll, og Valborg/Andreas barn (jeg kikket i KB for Beiarn).OK. Valborgs dåp skulle uansett stått i Ministerialboken som dekker alle de kirkelige handlingene i Gildeskål/Beiarn - hvis hun er født i dette kirkesognet. Jeg tror ikke at hun har noe med gården Sæter å gjøre - det viser skiftet etter Peder Olsen og Lisabet (skrevet Elisabet ved ene datterens fødsel) Jacobi Olsdtr. Jeg tror hun må være født utenom kommunen.Svaret tror jeg ligger i de mikrofilm kortene som jeg dessverre ikke her. Ved ekteskapsinngåelsen med Andreas står farens navn og muligens også hennes fødested.Ønsker deg all lykke videre i arbeidet.mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, TrondHjertelig for ditt engasjement!.Jeg får nok bare vente å se om jeg får noe fra Statsarkivet i Trondheim som kan forklare hva som virkelig funnesr i kirkebøkene.At hun er født utenom kommunen? Vel, jeg vet der visstnok skal finnes en plass i Troms som heter Sæter. Kan det tenkes at hun kommer derfra? Jeg vet det ikke, men jeg tror nok at hun helst er født i Gildeskål (Beiarn).Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fulgt litt med på denne debatten , og lurer på en ting.Dersom Valborg var født utenom ekteskap av gift mann Per Olsen og enke Bertie Jansdtr, betyr jo det at Per var på det tidspunktet gift med en annen enn Bertie,og all den tid de heller ikke giftet seg med hverandre senere , er det forklaringen på hvorfor Valborg ikke var nevnt i skiftet etter Per.Skiftet ville bare omfatte en eventuell enke og deres felles barn eller barn de hadde fra tidligere ekteskap.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Rune.Ja, jeg er enig med deg i det du sier. Det eneste var om hun i tilfelle fantes i skiftet etter Bertie Jansdatter, det vil si skifte nr. 2. For hun skulle jo være enke da Valborg ble født!?? Og skulle hun da ikke være arveberettiget etter moren?Er du enig i dette?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jo, jeg vil anta at hun kunne være nevnt i et eventuelt skifte etter moren.Har du sjekket om der er noe skifte etter henne ? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.