Gå til innhold
Arkivverket

[#10469] Hvem var foreldrene til Walborg Pedersdatter, f. 1819 i Gildeskål?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Hei igjenKanskje tar jeg feil men jeg mener at barn er arveberettiget etter foreldrene uavhengig av deres sivilstand - dvs. Valborg er berettiget til arv etter faren (Per Olsen) og moren (Bertie Jansdtr.)Ved skiftesamlingen gjør en jo opp status på boets aktiva og passiva, og fordeler overskuddet på arvingene.At Valborg bare skulle være arveberettiget etter moren (og hennes familie) synes jeg virker urimelig? Kanskje kan noen med juridisk bakgrunn gi noen korreksjoner/tips her?mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

'2 Bakgrunn 2.1 MÅLSETTINGEN MED BARNELOVEN Barneloven - lov 8. april l981 nr 7 om barn og foreldre - er av relativt ny dato. Loven trådte i kraft 1. januar l982. Loven regulerer forholdet mellom barn og foreldre, og har regler om farskap, foreldreansvar, samværsrett og underholdsplikt. Før barneloven var disse spørsmålene regulert i andre lover. Først med de Castbergske barnelover av 1915, hvor barn utenfor ekteskap rettslig sett ble en del av farens slekt. Senere kom lov om barn født i ekteskap og lov om barn født utenfor ekteskap, begge av l956. Her ble det foretatt en viss likestilling mellom barn født i og utenfor ekteskap. Det var imidlertid fortsatt store forskjeller i rettsstillingen til disse barna. Med loven av 1981 ble likestillingen mellom barn uavhengig av foreldrenes sivile status ytterligere markert. Dette skjedde blant annet ved at uttrykkene «barn født i ekteskap» og «barn født utenfor ekteskap» ikke lenger ble brukt i loven.'Barn født utenfor ekteskap hadde ikke arverett etter far på 1600-1800-tallet. Barnet hadde derimot arverett etter mor. Far kunne derimot opprette testamente hvor han gav det uekte barnet arv. Sitatet ovenfor skulle vel si noe om hvordan dette har blitt praktisert i nyere tid. Dette skulle vel være oppklarende, mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvis jeg forstår Kenneth Bratland riktig så var min antakelse rett. For, hvis jeg husker rett ,så gjelder det i dag at barn for eks. fra tidligere ekteskap kun har rett på farsarv. Men hva som ble praktisert på 1800 tallet er jeg usikker på. Kanskje var der litt forskjell på hvor arveoppgjøret ble foretatt? Nå er det jo heller ikke sikkert at der var noe å arve for Walborg, men i tilfelle ikke,vil der nok står 'falittbo'. Og i de tilfellene har ingen etterkommere blitt nevnt.Jeg har leitet i hele kveld i det materialet som jeg har, men kan ikke finne noe.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Ja, nå har jeg fått bekreftet hvem foreldrene til Walborg var. Hun var - ifølge Gildeskål kirkebok - uekte datter av gift mann Per Olsen Sæter og enke Berthe Jonsdatter Sæter. Hennes dåp ble stadfestet i Gildeskål kirke 25.4.1819.Walborg Persdatter (Peder) Sandvig datter, Anne (Marie) Bergitha var født i 1848.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.