Gå til innhold
Arkivverket

[#10472] Strømstenslekten fra Sverige


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Noen som kjenner til denne slekten? Jeg undersøker for en kollega av meg, han har opplyst at hans oldefar var bosatt i Halden/Fredrikshald, og i folketellingen for Fredrikshald 1900 fant jeg disse: Oskar Strømsten m b hf g Kulbrænder Arbeider 1870 Sverige Svensk s 9118   Akseline Strømsten k b d ug Datter 25.07.1900. Jeg fant også disse i folket. 1865 som hadde samme etternavn. I følge min kollega skal de som har Strømsten navnet være i slekt. Johan Otto Strømsteen Husfd. Hsmd. med Jord, Garver g 40 m Sverige 1 1 4/8 1 4/8 300 1   Kjestine Gundersd. hans Kone   g 43 k Næs Prgj.         301 2   Matilde Strømsten deres Datter   ug 9 k Næs Prgj.         302 3   Kristine Knuts. Plejedatter   ug 11 k Karmøen   Johan O. kan jo være far til Oskar....... Har sjekket på family search...men fant bare Johan O. og kona der. mvh AMG        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei - jeg bare lurer på hvorfor dere er så sikre på at navnet kommer fra Sverige? Kan ikke personene opprinnelig ha kommet lenger østfra? Strömstén-navnet er i allefall utbredt i Finland, i Porvoo (Borgå), Vaasa og Helsinki. Så kanskje dere skulle vende blikket lenger østover. (Prøv HISKI-databasen under 'nyttige lenker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Per Håkon. Det var min kollega som sa at navnet stammer fra Sverige, og de personene jeg fant i folketellingene fra 1900 og 1865 var der i fra. Han skal undersøke nærmere om hvor i Sverige slekten kommer fra...:-) Men det kan jo selvsagt være at slekten har sin tidlige opprinnelse i Finnland. Men ellers takk til deg og Olle....jeg skal bringe opplysningene videre. Han har pc og internet selv, så jeg skal ta kopi av innleggene deres og la ham søke litt selv. Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.